tørrfisk Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Har endelig anskaffet meg Canal Digital parabolpakke og lurer på om det er mye stress å montere selv? Monteringsfolka skulle ha 1800kr så det kommer ikke på tale. Kom gjerne med litt info Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 dersom du ikke har montert før kan det ta litt tid. det du må passe på er å få veggfestet stødig festet i vater på veggen og sørge for at stedet du monterer den har fri sikt ut mot horisonten(hvor mye fri sikt du trenger er varierende, men som nybegynner bør du sørge for mest mulig). neste steg er å få den stilt inn vertikalt. hør med butikken hvor du kjøpte den om hvor mange grader den skal stå på horisontalt. dette er faste gitte grader som står på selve festet, og som er enklest å begynne med. disse gradene varierer mellom 22 og 25 alt etter hvor du befinner deg i landet(sørg for å se etter på den rette siden av stanga).. når den er festet skal selve tallerken vippe litt nedover. til slutt må den stilles inn horisontalt for å finne satelitten. du må enten se på tv-aparatet, ha en kompis som gjør det som du kan høre når han roper, eller få deg en satelitt-beeper(jo sterkere signal, jo høyere lyd). prøv å se etter naboens parabol, hvor den er siktet inn. det verste er å finne et fantom-signal eller signalet til feil satelitt. du kan da fortsatt få utslag, men du får ikke tv-bilde. enkleste og eneste måten å finne dette ut på er å få signalet opp på en ca 60-70%. da skal du få bilde, hakkete, men bilde. for å være fornøyd bør du ha signalstyrke og kvalitet på 70% eller mer, da er det greit. mellom 80% og 90%, da har du sikret deg mot dårlig bilde på regnværsdager. dersom du har to mikrobølgehoder er det litt mer jobb, da begge skal siktes inn. det er ikke så vannskelig som man skal ha det til, da armen de står på allerede er beregnet til å ta inn de to satelittene som er spessifisert (thor og sirius). men dersom du har gjort en dårlig jobb med veggfestet, kan du her gi opp og begynne på nytt. en annen ting du må huske på er å få hodene i rett rekkefølge. det vil si, at på switchen har du to innganger og en utgang. merk deg hvilket hode du kobler til hvilken inngang. du kan ha venstre på 2'ern og høyre på 1'ern, eller omvendt, så lenge du stiller dette inn korrekt på tuneren FØR du søker etter signal. og den rette rekkefølgen er fra venstre mot høyre, Thor/Intelsat - Sirius. lykke til, og kom gjerne tilbake for flere spørsmål (hilsen en som har montert 5 paraboler for mange) Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 8. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2005 Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive det meget utfyllende innlegget! Nå virket det ikke så skummelt lenger! Men hvordan fester jeg den andre enden av kabelen til parabolen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 da må du bruke f-plugger. dette finner du her og her. forskjellen på disse er størrelsen på kabelen. du trenger en for hvert koblingspunkt, dvs en til mottaker, en til switch eller lnb, og 2 stk pr lnb som skal kobles til. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Uff, etter jeg koblet ledningen så ble det null forskjell i signal Kommer ikke over 9% signalkvalitet, bruker Thor satelitten. Noen ideer? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Har skrudd parabolen opp nå, men får ingen signal Hva har jeg gjort galt? Har jeg ikke "skrellet" kabelen riktig? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Jeg skjønte ikke helt det du sa om lnb eneste kabel jeg har koblet til er "LNB in" fra parabolantennen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 kabelen er veldig viktig. koble direkte til "hodet" for å sjekke kabelen skikkelig. still inn tuneren til å bare han en satelitt, og det skal være thor/sirius. pass da også på at du kobler deg inn på "hodet" til venstre. hva er da de to/tre verdiene du ha på skjermen? (navn og verdi) Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Jeg har valgt Thor siden de sa det på kundeservice (Fikk 60% på sirius, men det mente de var feil satelitt) Jeg får bare 2-9% prosent på Thor. Hvilke verdier? Endret 9. juli 2005 av tørrfisk Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Jeg har skrevet en guide på internettsiden min, håper det kan hjelpe: http://www.elsiden.com/index.php?option=co...id=38&Itemid=44 Liten FAQ jeg har skrevet her på forumet... Den store parabol FAQ: Endret 9. juli 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Jeg får fortsatt ingen forbedring Nå har jeg en ledning fra antennehodet til tunern og en scartplugg fra tuner til tv, men ser at det er mange antenneuttak på tunern. Er det noen flere kabler jeg må koble i? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Hva skal jeg gjøre med folien når jeg skreller av isolasjonen for å sette på f plugg? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Pass på at folien ikke kortslutter kobbertråden inni. Folien skal sitte fast i selve ytterdelen til f-plugg.... Endret 9. juli 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Hvilke andre feil kan jeg ha gjort siden jeg ikke får noe signal? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Har du prøvd å stille LNB-hodet / parabol godt nokk inn? Står det noe i veien for synsvikelen? Er koakskabel mange meter? Kan du prøve å forklare fremgangsmåten på hvordan du har koblet opp parabolanlegget? Endret 9. juli 2005 av Navitas87 Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Kan jeg fjerne folien? Eller har den noen funksjon? Endret 9. juli 2005 av tørrfisk Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 *bump* Er dessverre nødt til å bumpe siden jeg har veldig sterkt press fra familien på meg om å rekke et program som starter 21:15 Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Jeg bestilte på torsdag, kan det hende at Canal digital ikke har registert meg ennå? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 ikke for å skuffe deg, men å stille inn parabolen innen et visst tidspunkt går aldri de gangene eg har flyttet parabolen/bosted og eg skal montere den igjen, så gir eg aldri et tidspunkt. "mja, kanskje i neste uke?" men hva viser oppsettmenyen til tuneren(hvor du ser signalet), hvor mange skalaer har du, og hva heter de, og hvilken verdi har de? de verdiene kan si noe om du har feil på kabel, om du har kontakt med "hodet" eller om du er på feil satelitt... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Jeg bestilte på torsdag, kan det hende at Canal digital ikke har registert meg ennå? ja, men signal skal du ha uansett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå