Gå til innhold

Skjermkort fra 600 til 1500 kr

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg battlefield 2 og låg merke til ETTER jeg hadde kjøpt det at det skjermkortet jeg hadde ikke støttet Battlefield 2. ATI Radeon 9200 SE. Jeg har lyst på et nytt et og jeg har ikke så mye penger.

Så jeg lurte på om dere visste om noen skjermkort som STØTTER battlefield 2 og så ikke er så alt for dyrt heller. Takk

mvh SargatH

EDIT: jeg tenkte XFX GeForce 6200A 256MB DDR men jeg vet ikke, det var så himla billig så :p

Endret av SargatH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok et Geforce 6600GT er det du trenger, koster ca 1500 kroner. Kjøpte et slikt selv når jeg fant ut at mitt Geforce TI4200 ikke støttet Battlefield 2. Det drar spiller bra med 2X på AA, maks spill oppløsning og instillinger på medium. Men merker at det sliter litt når det skjer mye på en gang, så noe særlig dårligere kort enn dette bør du ikke kjøpe.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

GeForce 6200A kortet bør du ligge unna. Kortet har bare 64bits minne. (om det sier deg noe ;) )

Da er det mye bedre å gå for ett vanlig 6200 uten [A].

Standard 6200 har 128bits minne, noe som vil gjøre det nesten dobblet så kjapt som 6200A.

Mengde minne skal du egentlig ikke bry deg om.

På "budsjettkort" så er det andre ting enn minnemengden som er avgjørende for ytelsen.

Ett standard 6600 kort til 1000 lappen er ett godt kort som fint takler BF2, HL2, Farcry, Doom 3 osv.

Lenke til kommentar
Vil anbefale R9800 Pro. Billig og veldig bra.

Et absolutt bra kort..... i sin tid. :D Men selv om det yter omtrent som et 6600GT i 3DMark05 så er likevel 6600GT nesten dobbelt så raskt i Doom3. Vil ikke anbefale R9800pro for fremtidige spill, regner med trådstarter ønsker å ha et kort som kan vare en stund.

Kjøperene som har valgt dette kortet og lagt igjen bruker erfaringer på Komplett ser ut til å være fornøyde, selv vet jeg ingenting om det, men det er i riktig prisklasse:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34239

Selv hadde nok denne måtte blitt mitt valg:

http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=340736

Når det er både billigere og bedre enn et 6600GT "ut av boksen". I tillegg kan ofte 6800 kort åpne ekstra pipelines vha. bl.a. Rivatuner slik at man får et 6800Ultra bare med dårligere RAM.

Lenke til kommentar

Eh...javel, kikket dere i det hele tatt på gForce6800 kortet jeg anbefaler?

Med full retail, altså DVI til D-sub adapter, s-video til composite adapter og 6 in 1 Game Pack + Battle Engine Aquila, Black Hawk Down, og Gun Metal. I tillegg har kortet jeg linker til 12pipelines uten modifikasjoner og det er ikke brukt. Det er et mye bedre kjøp enn et demobrukt 6800LE uten noenting.

Jeg har selv vært på demovarer hos komplett og plukket med meg et par 6800LE til 971,- og bevares, det er billige og gode kort, og kan klokkes og kanskje åpnes. Men kortet jeg linker til er det beste tilbudet på grafikkmarkedet for øyeblikket uten sammenligning.

X700 derimot må jeg nesten selv beklage at jeg linket til, det kortet er jo flaut!

Lenke til kommentar
Den linken du tydeligvis refererer til gir meg bare en milelang liste over forskjellige skjermkort, så jeg så ikke noe nøyere etter. Hva med en direktelink til kortet du snakker om?

Ah, det tenkte jeg ikke på, du har vel popup killer av noe slag da? Når du trykker på linken så kommer det fram listen som du nevner og så en popup ev det kortet som jeg linker til, det er bare slik SHG.no har gjort det, men du kan jo finne kortet på listen, det er varenummer: 340736, Et Asus V9999/TD/128MB til 1248,-

Lenke til kommentar

Ah, se der ja. Det kortet var jo knallbra til bare 1200 da. Råbra faktisk, noe trådstarter absolutt burde satse på. Slår vel 6800Le kortet på alle områder untatt prisen, men 200 ekstra for det kortet vil jeg si absolutt er verdt det. Go for it!

Lenke til kommentar

Så dette er altså et godt kjøp, hmm..

trenger nemlig nytt skjermkort jeg også. kjører for tiden ti4200 og det har jeg også gjort de 3 siste årene. jeg syns det har holdt utrolig godt (!) men det henger ikke helt med i ut2004 kan du si..

mulig jeg ikke så det, men var det AGP eller PCIe? trenger førstnevnte.

og kjører det DDR1 eller DDR3? og hvor mange pipelines?

jeg beklager virkelig hvis jeg stjal threaden din, men følte at vi var i samme båt så spurte like så godt =)

Lenke til kommentar
Så dette er altså et godt kjøp, hmm..

trenger nemlig nytt skjermkort jeg også. kjører for tiden ti4200 og det har jeg også gjort de 3 siste årene. jeg syns det har holdt utrolig godt (!) men det henger ikke helt med i ut2004 kan du si..

mulig jeg ikke så det, men var det AGP eller PCIe? trenger førstnevnte.

og kjører det DDR1 eller DDR3? og hvor mange pipelines?

jeg beklager virkelig hvis jeg stjal threaden din, men følte at vi var i samme båt så spurte like så godt =)

Det er et meget godt kjøp til den prisen, det har 12 pipelines og vanlig DDR ram, skal du ha 16 pipelines og GDDR3 må du kikke på storebroren som koster 2050,- også det er en meget bra pris, men ble ikke nevnt da trådstarter ønsket kort i en annen prisklasse.

Lenke til kommentar
Gainward GeForce 6600 256MB DDR AGP8X, "Ultra/1780 TV-DVI" -Demo

hva med denne? den er demo brukt fra komplett, men koster kun 975, er dette et bedre kjøp?

gir deg likeså godt link, jeg=)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309936&cks=PRL

GF6800LE, splitter nytt med kabler og programvare 995,- ca. like bra som et vanlig GF6600GT men ganske klart bedre enn GF6600 som du linker til:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4846

Headcleaver snakker om et GF6600GT "Goes Like Hell"-kort blant Kompletts demokort til 1495,-. Det er klokket til 530MHz mot GF6800/LE sine ca. 300-325MHz avhengig av produsent. Så det er bokstavlig talt et kort det "ryker" av, og strengt tatt, en del raskere enn et GF6800LE, men så betaler du jo for det også da. Og sånn er det som regel; du får det du betaler for.

Men kortenes ytelse kan ikke lenger måles i bare MHz, nå for tiden må en også ta hensyn til antall pipelines, hvilken versjon shader som er på kortet og RAM mengde/type osv. det er en jungel der ute. :)

Da er det jo greit med et forum der man kan spørre om litt hjelp? Synd da at folk skal anbefale kort i hytt å gevær uten å ta seg tid til å forklare hvorfor det kortet de anbefaler er bedre enn det andre anbefaler. Når jeg så Headcleavers anbefalinger her så var jeg på nippen til å la saken stå og ikke bry meg mer i denne tråden fordi kortene han anbefaler vil være en ganske åpenbar forbedring i forhold til det du har, og slik vil hans råd ikke være feil.

Du har heller ingen grunn/eller mulighet til se hvem av oss som eventuelt har rett, om han og jeg skulle være uenige. Hadde du det, så hadde du ikke spurt om råd i utgangspunktet. :)

Jeg skal derfor prøve å begrunne så enkelt som mulig mine råd, og det bunner seg ganske enkelt i antall pipelines. Et skjermkort fungerer veldig forenklet sagt som et samlebånd der hver pipeline representerer en stasjon. Det betyr at et 8 pipeline kort (GF6600/GT, GF6800LE & R9800pro) vil ha anledning til å påføre et objekt 8 forskjellige egenskaper før det sendes til skjermen. Dersom man skal ha mer enn 8 egenskaper på et objekt, så må altså objektet en ny tur over samlebåndet, og det tar like lang tid andre gang som første gang, selv om du kanskje bare skal ha 1 egenskap til på objektet.

Hvis vi så ser på et tenkt eksempel der du har et objekt med 10 egenskaper som skal frem til skjermen; på et kort med 12 pipelines så trenger objektet bare en tur på samlebåndet, mens et kort med 8 pipelines blir ikke ferdig med objektet på bare en tur, og må kjøre en gang til. Det som har skjedd i effekt da er at et kort med 12 pipelines bare trenger å kjøre på halvparten så rask frekvens som 8 pipeline kortet og likevel få gjort den samme mengde arbeid. Eller man kan si at 8 pipeline kortet har fått sin effektive frekvens halvert.

Forestill deg så at du har et objekt med 16 egenskaper, da må objektet kjøre to runder på begge kortene, og 8 pipeline kortet er igjen det raskeste pga mye høyere klokkefrekvens. Men med bare 1 egenskap til så vil 12 pipeline versjonen være den raskeste.

Spillene som kommer framover vil uten tvil dra mer nytte av et kort med 12 pipelines enn et med 8, og her nede i denne prisgruppen finnes det bare et valg for øyeblikket: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20961 Legg merke til at billigste webshop i prisguiden er 350,- billigere en neste på lista som er Amentio, men Amentio har ikke kortet på lager, så nærmeste konkurent med kort på lager er vaagenconsulting som skal ha 2096,- for det samme kortet som shg.no skal ha 1248,- Til den prisen er det ingen kort som kan måle seg. Sånn er det bare, dermed basta!! :D

Lenke til kommentar

TUSEN TAKK !!

har alltid visst at det er kjekt med flere pipelines, men har igrunnen ikke vist hva de har gjort :$ det klarnet opp..

er jeg teit hvis ejg spør: kan man ikke bare åpne de resterende pipelinesa på 6800LE versjonen og spare penga ved å kjøpe det fra POV??

det er jo tydeligvis så sykt enkelt, så jeg ser ikke helt problemet..

jeg så forresten i en annen tråd at netshop hadde lagt ut ukens tilbud, men takker fordet.

helt klart bedre med nytt enn demo brukt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...