Lurifaksen Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) 1) De vet ikke at det finnes billigere alternativ, hvilket det gjør.2) De tror Telenor er så mye tryggere enn andre, noe de ikke er. 3) De tenker kortsiktig når de kjøper ny subsidiert mobil. Jeg er nesten sikker på at de 3 årsakene der utgjør mer enn 90% av salgene av Telenor (og netcom for såvidt) abonnementer. Endret 17. juli 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Lurifaksen: Å kjøpe sponset mobil trenger ikke være kortsiktig, men jeg skjønner hva du mener. Jeg har de siste månedene sett flere tilfeller av at telefoner totalt har vært billigere med binding, enn om de skulle vært kjøpt "reint". Dersom man da kjøper med binding, og så sier opp avtalen noen dager etter, blir telefonen billigere med innmeldings- og oppsigelesegebyr enn den ville vært uten binding. Mindre mobilselskaper er lite kjent hos den eldre garde. De fleste mobilselskap må man selv oppsøke på nettet for å gjøre avtale med. Telenor, Tele2 og NetCom får man når man kjøper mobil i butikken, og er ergo lettest tilgjengelig, hele befolkningen sett under ett. Lenke til kommentar
ukjente Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Telenor har PRI1 kundeservice Aldri ventetid på kundeservice.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Å kjøpe sponset mobil trenger ikke være kortsiktig Selvsagt, det er derfor jeg skriver 90% Det er de færreste som faktisk sjekker hvor mye dette totalt koster, og sammenligner det med telefon uten binding sammen med et billig abonnement. Lenke til kommentar
fredrikfekke Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 La gamle folk få lov og gjøre som de vil da! mange har ikke mer enn kanskje ti år igjen, og da er det på sin plass at de ikke blir mer forvirret enn de allerede er! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Grunn til å velge Telenor: 1. 3G 2. Stabilt nett 3. Online adminitrasjon av abonnement 4. Mitt ringemønster kommer meget bra ut på telepriser.no 5. Suveren dekning 6. Aldri feil eller nedetid 7. WAP maks 150 øre dagen. 8. Sending av SMS/MMS fra PC 9. Kundeservice svarer nesten umiddelbart på 09000 (hvis man ikke stiller seg i kø på 05000 sammen med de som har problemer med PC'n) 10. Billige mobiltelefoner 11. Døgnåpen kundeservice 1. 3G leveres av alle andre også - argument null verdt 2. 2/3 av andre leverandører leverer fra det samme nettet, ergo nøyaktig den samme stabiliteten, den siste tredjedelen har også et stabilt nett. (ok, ganske stabilt pga den feilen for et par måneder siden, feil som også Telenor har hatt sin porsjon av tidligere) - arrgument null verdt 3. Noe de fleste andre leverandører også har - argument null verdt 4. Jeg trodde ikke det var mulig at telenor kom billigst ut uansett ringemønster, med mindre man jobber hos telenor og får gratis bruk. - argument null verdt for de som ikke jobber hos telenor 5. "Suveren" i betydningen delt førsteplass med 2/3 av alle andre leverandører i norge, Netcom sitt nett dekker omentrent like bra, i hvertfall for 99% av befolkningen - argumentet null verdt for 99% av befolkningen 6. Telenor har sin liste av problemer som alle andre. - argument null verdt 7. En skjelden brukt tjeneste som prises "billig" i påskudd av at telenor er billig. Kostnaden dekkes inn gjennom høye priser på andre tjenester - argument null verdt 8. Tilbys av de fleste andre leverandører også pluss en rekke gratistjenester som inpoc, freesms, telefonkatalogen, msn, skype osv. - argument null verdt 9. Men til hvilken pris... (svindyrt). Den normalt prisede supporten er til og med dårligere enn konkurrentene (ref. hva denne tråden handler om) - argument null verdt 10. "Billig" men til hvilken pris... (dyre tjenester) - argument null verdt 11. Når hadde du sist behov for å ringe kundeservice midt på natten? Ingenting er så kritisk at det ikke kan vente til de vanlige åpningstidene til konkurrentene. Bortsett fra tyveri av telefon, men da har man et eget døgnåpent nummer man skal ringe uansett operatør. Døgnåpen kundeservice koster bare unødvendig mye for en unødvendig tjeneste, kostnader som du må dekke inn gjennom andre tjenester - argument null verdt Hvorfor velge Telenor? Ja, det lurer jeg bare mer og mer på jo mer jeg setter meg inn i ting. Lenke til kommentar
TerraMan Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Uansett kan vel ingen bestride at det ER Telenor som totalt sett lever den klart beste TOTALPAKKEN. At noen ikke har bruk for ditten, og andre ikke har bruk for datten vil alltid være et faktum - men hos Telenor får ALLE et tilbud som til enhver tid vil dekke det behovet de skulle ha. NEI, Telenor vil aldri bli billigst, MEN, Telenor vil alltid ligge i tet hva angår kvaliteten på tjenestene som tilbys - jeg vet i hvertfall at jeg gladelig betaler litt ekstra for det jeg blir tilbudt fra Telenor, eller Netcom for den saks skyld, fordi at det i det lange løp vil spare meg for tid og frustrasjon samt alltid gi meg muligheten til å benytte meg av et beste mobilmarkedet har å tilby. Simen1 unngår jo totalt å se hovedpoenget i innlegget han besvarer når han kommer med sine dypt begrunnede påstander om "argument null verdt". Poenget er ikke at INGEN andre tilbyr disse tjenestene, men at Telenor faktisk tilbyr ALT. At noen andre skulle tilby det ene, og en av de andre operatørene faktisk skulle tilby noe av det andre, og at online SMS bortkastet hvis man har MSN/Skype/ICQ/+++.....helt uvesentlig. Muligheten er der, samlet under en felles portal - kvalitet, brukervennlighet og tilgjenglighet blir stikkordene. mvh -BK Lenke til kommentar
hungry hippo Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Jeg har valgt telenor djuice kontant fordi det er billigst for mitt bruk. Jeg betaler 0,35 øre per sms, og jeg sender hovedsaklig sms. Denne prisen er den faktiske prisen fordi jeg har kjøpt tre "ring for 1000, betal 500"-kort. Dette betyr også at alle samtaler i praksis får halv pris. Derfor er noen utenlandssamtaler faktisk blitt billigere gjennom mobilen min, enn fasttelefonen. I tillegg er det en bonus at alle telefontjenester får halv pris. For eksempel får jeg halv pris når jeg ringer til trafikanten. En annen fordel var at jeg slapp å betale for innmelding, som koster ca. 200 hos de fleste. Jeg vet at dette ikke gjelder alle (feks noextras), og det er mulig at det ikke er gratis å bytte hos Telenor vanligvis. Fikk også 50 gratis sms når jeg byttet fra NetCom, ikke mye, men verdt å nevne. Synes selv at det er fint at kundeservice er åpent hele døgnet. Jeg tror ikke at noen vil synes at dette er negativt! Det jeg synes er negativt med telenor har å gjøre med at de er så store. Det er de små aktørene som har fått ned prisene, og ved å støtte Telenor er man med på å hemme denne utviklingen. Endret 19. juli 2005 av hungry hippo Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) @TerraMan Fine ord om Telenor, men faktum er at det finnes svært få personer som trenger noe mer enn billigoperatører som Chess og Tele2. Jeg står fortsatt på at de fleste velger Telenor av uvitenhet/kortsiktighet/likegyldighet i form at de tre punktene jeg skrev lenger oppe. Endret 19. juli 2005 av oro2 Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Grunn til å velge Telenor: 1. 3G 2. Stabilt nett 3. Online adminitrasjon av abonnement 4. Mitt ringemønster kommer meget bra ut på telepriser.no 5. Suveren dekning 6. Aldri feil eller nedetid 7. WAP maks 150 øre dagen. 8. Sending av SMS/MMS fra PC 9. Kundeservice svarer nesten umiddelbart på 09000 (hvis man ikke stiller seg i kø på 05000 sammen med de som har problemer med PC'n) 10. Billige mobiltelefoner 11. Døgnåpen kundeservice 1. 3G leveres av alle andre også - argument null verdt 2. 2/3 av andre leverandører leverer fra det samme nettet, ergo nøyaktig den samme stabiliteten, den siste tredjedelen har også et stabilt nett. (ok, ganske stabilt pga den feilen for et par måneder siden, feil som også Telenor har hatt sin porsjon av tidligere) - arrgument null verdt 3. Noe de fleste andre leverandører også har - argument null verdt 4. Jeg trodde ikke det var mulig at telenor kom billigst ut uansett ringemønster, med mindre man jobber hos telenor og får gratis bruk. - argument null verdt for de som ikke jobber hos telenor 5. "Suveren" i betydningen delt førsteplass med 2/3 av alle andre leverandører i norge, Netcom sitt nett dekker omentrent like bra, i hvertfall for 99% av befolkningen - argumentet null verdt for 99% av befolkningen 6. Telenor har sin liste av problemer som alle andre. - argument null verdt 7. En skjelden brukt tjeneste som prises "billig" i påskudd av at telenor er billig. Kostnaden dekkes inn gjennom høye priser på andre tjenester - argument null verdt 8. Tilbys av de fleste andre leverandører også pluss en rekke gratistjenester som inpoc, freesms, telefonkatalogen, msn, skype osv. - argument null verdt 9. Men til hvilken pris... (svindyrt). Den normalt prisede supporten er til og med dårligere enn konkurrentene (ref. hva denne tråden handler om) - argument null verdt 10. "Billig" men til hvilken pris... (dyre tjenester) - argument null verdt 11. Når hadde du sist behov for å ringe kundeservice midt på natten? Ingenting er så kritisk at det ikke kan vente til de vanlige åpningstidene til konkurrentene. Bortsett fra tyveri av telefon, men da har man et eget døgnåpent nummer man skal ringe uansett operatør. Døgnåpen kundeservice koster bare unødvendig mye for en unødvendig tjeneste, kostnader som du må dekke inn gjennom andre tjenester - argument null verdt Hvorfor velge Telenor? Ja, det lurer jeg bare mer og mer på jo mer jeg setter meg inn i ting. Dette må være noe av det mest useriøse argumentasjonen jeg har vært borti. Hva du legger i ordene "null verdt", veit jeg ikke, men det viser bare hvor useriøs det går an å bli. Du ser heller ikke poengene i det som tidligere er nevnt i tråden, - dessverre. Dessuten er to av punktene dine nesten identisk. Å si at NetCom og Telenor har nesten like god dekning, faller rett og slett på sin egen urimelighet. Det viser at du ikke følger med. Ferdes du langs kysten, er du sjanseløs med NetCom-dekning. Ferdes du på veien langs vestlandet, får du også problemer med NetCom. I tillegg kan jeg nevne en hel del andre motargumenter. Det er snakk om smak og behag. Noen ønsker å betale litt ekstra for bedre sørvis, f.eks midt på natta. Det må du bare respektere! Jeg har vært borti Chess sin kundeservice via e-post, og det har tatt flere dager å få svar. Med Telenor får du faktisk svar samme dag, eller neste dag! Til slutt vil jeg understreke at jeg IKKE er Telenor-kunde selv! Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) @pologutt Jeg venter lenger på svar pr mail hos Telenor enn jeg gjør hos Chess. Chess har alltid svart meg med en gang på telefon også. Og angående kundeservice om natten. Det koster meg 6000 kr i året. Uaktuelt. Når Simen1 skriver "null verdt" mener han sikkert på enkelte punkter "litt verdt, men laangt i fra så mye verdt at det kan forsvare skyhøye priser". Det er bare satt litt på spissen. Mange av punktene var faktisk null verdt, spesielt de som går på at Telenor har bedre dekning enn de andre som bruker Telenors nett. Endret 19. juli 2005 av oro2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Det stemmer oro2. Jeg satt det nok litt på spissen, når jeg sa null verdt. Det står faktisk flere plasser at 99% ikke har nytte av det punktet, så det er ikke null, men litt verd. 99% er ikke bokstavelig ment men symbolsk ment. Jeg kunne også sagt "nesten alle" i stedet for 99%. Det angående dekning stemmer også. Ca 2/3 av operatørene bruker Telenor sitt nett og har dermed identisk dekning. Dekningen til netcom sitt nett er nok en smule dårligere, men jeg ser ikke at det skal være noe stort argument for operatører i telenor sitt nett. Jeg får vel si "nesten alle" opplever ikke at manglende dekning er noe problem. F.eks de få minuttene man kjører gjennom tunneller på vestlandet eller den dagen man seiler over nordsjøen. (Igjen satt litt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener) Hvis man derimot bor eller har hytte i ei bortgjemt vik på vestlandet uten netcom-dekning så er det klart man velger telenor sitt nett (merk ikke nødvendigvis operatøren telenor) .. og vice versa (ja det finnes faktisk steder der netcom har dekning men ikke telenor). Poenget er at for de aller fleste, de som kanskje mister dekning 5-10 minutter per måned i det de passerer spesielt dårlig dekte områder i utkantene fint klarer seg offline de minuttene det varer. Prisen man betaler for den ekstra dekningen mener jeg ikke er verd pengene både fordi netcom sitt nett er praktisk talt like bra for de aller fleste og fordi andre operatører leverer samme dekning til en lavere pris. Endret 19. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Andy-J Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Vel, det logiske valget er jo egentlig IKKE å velge telenor... De har ganske mange ekstra"tilbud", men det blir ikke billigere enn konkurentene av den grunn... Nå som Chess er kjøpt opp av teliasonera (netcom) kommer telenorn til å tape noe vanvittig, så de må sette ned prisene, og kanskje det blir bedre da? jeg hadde telenormobil djuice kontant, og det var ingenting å si på kundeservice der, jeg sendte mail ett par ganger og opplevde å få svar på under 5 min! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 Vel, det logiske valget er jo egentlig IKKE å velge telenor... De har ganske mange ekstra"tilbud", men det blir ikke billigere enn konkurentene av den grunn... Det stemmer nok bra. Annonse: "Betal for en få to" Hva de egentlig mener: "Betal trippelt for en få to". Jeg fikk tilbud på telefon om "billig" abbonement fra telenor og spurte hva som var billigst for meg som ringer lite. Fikk til svar at "proff" eller hva de heter bare koster 89 øre minuttet. Jeg svarte at jeg betaler allerede 84 øre minuttet så da må det jo være andre deler av det som er særdeles billig, f.eks SMS. Nope, dyrere der også gitt. GPRS: samme resultat. Utlandet (sverige): samme resultat. Også skulle de jammen ha seg betalt for at jeg skulle være kunde der også. 129 kr per måned eller noe sånt. + innmelding + faktura +++ ++ + + . Her betaler jeg ingenting per måned, kun 84 øre per minutt, 44 øre per melding (eller var det 40 etter siste prisendring?), GPRS til 8kr/MB og har hatt dekning stort sett dekning over alt. Selv på en dags båttur rundt noen ubebodde øyer i havgapet i nordtroms hadde jeg dekning hele tiden. Kan man virkelig klage da? Lenke til kommentar
hungry hippo Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Vel, det logiske valget er jo egentlig IKKE å velge telenor... De har ganske mange ekstra"tilbud", men det blir ikke billigere enn konkurentene av den grunn... Det stemmer nok bra. Annonse: "Betal for en få to" Hva de egentlig mener: "Betal trippelt for en få to". Jeg fikk tilbud på telefon om "billig" abbonement fra telenor og spurte hva som var billigst for meg som ringer lite. Fikk til svar at "proff" eller hva de heter bare koster 89 øre minuttet. Jeg svarte at jeg betaler allerede 84 øre minuttet så da må det jo være andre deler av det som er særdeles billig, f.eks SMS. Nope, dyrere der også gitt. GPRS: samme resultat. Utlandet (sverige): samme resultat. Også skulle de jammen ha seg betalt for at jeg skulle være kunde der også. 129 kr per måned eller noe sånt. + innmelding + faktura +++ ++ + + . Her betaler jeg ingenting per måned, kun 84 øre per minutt, 44 øre per melding (eller var det 40 etter siste prisendring?), GPRS til 8kr/MB og har hatt dekning stort sett dekning over alt. Selv på en dags båttur rundt noen ubebodde øyer i havgapet i nordtroms hadde jeg dekning hele tiden. Kan man virkelig klage da? Tellenor Proff må jo være det værste abbonementet som finnes på markedet for en person som ringer lite. Ellers er det et abonnement som nærmest bare brukes fordi det ofte er låst til en subsidert telefon. I ditt tilfele må du så klart sammenligne med Djuice kontant. Vi har hatt et lignene emne om dette her. Jeg kommer ikke til å sitere alt jeg skrev der, men alle som ser på telenor som den store prishaien bør se litt på emnet. Det virker som om mange undervurderer "1000 for 500"-kortene. Et annet punkt som ignoreres er at det ikke bare er vanlige samtalepriser og sms/mms/wap osv, som får halv pris. Også spesialnumre og alle tjenester som ikke er fra telenor, får halv pris. Det betyr blant annet at du kan kjøpe spill til mobilen gjennom wap til halv pris. Du får også halv pris når du ringer dyr kundeservice og feks nummeropplysningen. Jeg prøvde nettopp å sammenligne Chess og Djuice på to tilfeldige eksempler. Samtale til Sverige: Chess: 5.99 kr (oppstart: 0,59) DjuiceK: 3.00 kr (oppstart: 0,30) Pris per min for å ringe til 820/829 9x xxx: Chess: 29.99 kr (oppstart: 0,59) DjuiceK: 15.00 kr (oppstart: 0,30) Endret 20. juli 2005 av hungry hippo Lenke til kommentar
Øystein T. Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Det står en del argument her, mye som er bra, andre som ikke er så bra. Man må ikke glemme den faktoren at man har individuelle behov, altså å ikke ta generell slutning på alt. Den kommer ikke direkte tilbake på noen spesielle her, men på noen punkt som blir nevnt. Jeg vil si en ting om dekning. Det ble nevnt at "på Vestlandet" ville Telenor har bedre dekning enn Netcom. Jeg (hadde Telenor den gang) og en kamerat (hadde Netcom) var på fjelltur. Kameraten min hadde dekning nesten hele veien, mens jeg ikke hadde i det hele. Nå er dette et par år siden, og Telenor kan nok gjerne ha bygd ut, men det viser seg at det ikke alltid er Telenor som vinner konkuransen. Jeg bor omtrent midt "på Vestlandet". Av personlig erfaring, synes jeg at Telenor ikke har god kundeservice på grunn av ventetid, men kompetanse messig føler jeg at de er bra (dette være seg kundeservice til både mobil og internett). Chess, som jeg bruker, har jeg bare brukt kundeservice en gang. Jeg sendte da en epost, som jeg fikk svar på samme dag. Jeg kommer nok ikke til å velge Telenor mobil abonnement slik det er i dag, men det kan komme nye løsninger som er rimeligere. Chess er mitt klare valg, da de har alt jeg trenger. Telenor har kanskje noen ekstra tjenester, men de har jeg ikke behov for, og det er viktig for meg med et billig abonnement. Lenke til kommentar
hungry hippo Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Det er helt klart at alle har individuelle behov. De som ringer mye, og spesielt til fasttelefon, vil spare på å ikke bruke Telenor. La oss feks. sammenligne Chess og Telenor Djuice Kontant: Etablering mens man samtidig beholder nummeret: T: gratis+ 50 sms (var dette da jeg byttet, tror at det ikke følger med sms nå lenger) C: 199 kr SMS: Telenor: 0,35 Chess: 0,48 Ringe til mobil: T: 0,99 C: 0,99 Ringe til fastnett: T: 1,99 C:0,99 Startavgift: T: 0,30 C: 0,69 MMS: T: 1,25 C: 1,99 GPRS: T: 10 kr pr MB C: 14 Kr pr MB (fant ikke prisen med Chess kontant, så jeg la til prisen med Chess King (Proff)) Kundeservice: T: Gratis 24 timer i døgnet C: 5 kr/min Hverdager: 8-21 Helg: 9-16 Tjenester fra tredje part (eks): Samtale til Sverige: T: 3.00 kr (oppstart: 0,30) C: 5.99 kr (oppstart: 0,59) Pris per min for å ringe til 820/829 9x xxx: T: 15.00 kr (oppstart: 0,30) C: 29.99 kr (oppstart: 0,59) I tillegg vil alle tjenester som spill og andre ting man må betale ekstra for gjennom wap, ha halv pris hos telenor. Selv har jeg bare kjøpt to spill (med Telenor Djuice), men da tjente jeg også 50 kr i forhold til Chess. Jgeg har kun brukt Djuice med "1000 for 500"-kort. De varer i 15 måneder, så det er bare å kjøpe mange om man ringer mye. Dette tilbudet har kommet tilbake, men hvis det ikke kommer igjen innen 15 måneder, er det bare å lade opp for et lite beløp over internet feks. Da vil kontantkortet være gyldig i nye 15 måneder fremover. Rentetapet ved å betale på forhånd blir ikke stort med dagens rentenivå. Jeg sier ikke at Telenor Djuice er superbillig, men å si at det er mye penger å spare for en vanlig bruker på å forlate Telenor blir å overdrive, synes jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Hvorfor sammenligne med Chess? De er jo ikke spesielt billige.. (noe du poengterer godt). Bruk heller www.telepriser.no for å få en langt mer nyansert sammenligning. (forskjellig bruksmønster, alle operatører ++) Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Min erfaring er at mange med lite penger kjøper seg 1-krones mobiler fra f.eks telenor og må slite med å betale regningene i ettertid, kjenner endel slike og noe som går igjen hos flere av dem er lite innsikt i egen økonomi. De har ofte ikke råd til å kjøpe usubsidierte tlfer, men på sikt har de egentlig ikke råd til å ha de subsidierte tlfene. Ignorance is blizz! Lenke til kommentar
hungry hippo Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 (endret) Simen1: Jeg sammenlignet med Chess fordi det var en person over som skrev: Chess er mitt klare valg, da de har alt jeg trenger. Telenor har kanskje noen ekstra tjenester, men de har jeg ikke behov for, og det er viktig for meg med et billig abonnement. Jeg er helt enig i at det finnes andre som er billigere enn chess. Var det ikke du som sammenlignet teleproduktet ditt med Telenor Proff bruker? Telepriser.no er en bra side, men det blir ikke en helhetlig vurdering av hvilket teleprodukt som er best, selv for en bestemt person. I den sammenligningen tar man bare med samtaler til privat mobil og fastnett, oppstartspris og sms. I tillegg må jeg dele Djuice-prisen på to for å få min riktige totalpris. Med den metoden er det vanskelig å finne et brukermønser hvor noe annet enn FBK eller Telenor Djuice blir billigste alternativ. Endret 20. juli 2005 av hungry hippo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå