Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er di "høyeste" diskantelementene?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer egentlig bare om noen har noen gode råd om hvilke diskantelementer som er di mest høylytte på markedet, og alikevel spiller ganske klart... Har ikke tenkt til å kjøpe noe for øyeblikket, men kjekt å kunne planlegge litt også da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser knall ut, men vet ikke om noen skikkelig hylende diskanter til bil a?? Jeg kunne godt tenkt meg å ha det så høyt at det absolutt gjør vondt i øra hvis man sitter i bilen, ikke for å gjøre det, men for å vite at jeg kan gjøre det, hvis du skjønner, hehe... har lyst til å ha det sånn at hvis bilen står med dørene oppe, skal du ikke kunne prate i nærheten.. men jeg ville ikke ha det sånn som harry gutta har det, sånn at basen er det eneste man hører på mils avstand... hvis du skjønner hva j mener...

Lenke til kommentar
har lyst til å ha det sånn at hvis bilen står med dørene oppe, skal du ikke kunne prate i nærheten.. men jeg ville ikke ha det sånn som harry gutta har det, sånn at basen er det eneste man hører på mils avstand... hvis du skjønner hva j mener...

Tror nok dette fordrer litt ombygging jeg da. Det du er ute etter er PA for bil ser det ut som. Horndiskanter er ok de, men ikke akkurat av det mest vellydende slaget, dessuten er disse enda større enn bånddiskanter.

Ville nok hørt med dem jeg linka til. Der vil du sikkert få tips om hva du trenger uavhengig om de fører det eller ikke.

Du er klar over at det vil koste en god del? ca 10000 vil jeg anslå om du skal ha noe skikkelig. Så må også midbasser og mellomtone stå i stil og da begynner snøballen virkelig å rulle, ergo trenger du nok hjelp til å få ting til å funke skikelig. Kanskje du skulle hørt deg om mhp muligheten til å stille med demobil...?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Waveguides kan jo også være en løsning. Veritas angir ikke følsomhet på sine drivere, USD ligger mellom 110 og 105 db, og Illusions Waveguides ligger på 106db.

Som Jalla sier kan dette fort bli veldig dyrt, spesielt dersom det skal låte pent i tillegg. Skal du bare ha noe som skriker vil jeg anbefale deg å kjøpe x antall piezodiskanter fra Eltek eller Ljudia og paralellkoble dem...

EDIT: som en hovedregel går effekttåligheten NED når følsomheten går opp. Så Beyma-diskantene jeg nevnte vil typisk ha en effekttålighet på ca. 25W rms og 100W max. Til tross for dette vil f.eks. Beyma AST 22 kunne produsere et maksimalt lydtrykk på rundt 130 db med 160W inn. Selvsagt om de er riktig filtrert...

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Jeg fant forresten disse inniblandt alle bokmerkene mine.. dersom du satser på TUNG (!!!) ombygning av dashen kan du jo montere et par ALE Acoustic A1750 :!:

A1750.jpg

Diameter: 160 mm

Høyde: 150 mm

Max effekttålighet: 10W

Følsomhet 120 db

Vekt: 22 kg

Japanerne er ikke riktig navla :dribble:

Lenke til kommentar

For det første, vil jeg takke for alle svar!!

Til jalla: Jeg forstod ikke helt hva du mente med "mhp" men men, tror du virkelig noen er villig til å la meg stille som demobil, pengeproblemet løser seg nok, jeg bor på en plass hvor folk tror di er harde for di di har invistert i bass bare, planen min er å overgå alle, har allerede spart opp 35 store, hvor jeg har planlagt å legge mye i bil stereo, har planer om å kjøpe to 15" stroker pro, men må også ha noe diskant til å veie opp med, kan lissom ikke bare kjøre rundt med "dunk dunk" vil ha et HØYT og FINT lydbilde i bilen min!!

Lenke til kommentar

Om du stiller med bil, en dunge penger, innsatsvilje og pågangsmot er det ikke utenkelig at noen vil "ta deg inn i varmen" og la deg få hyggelige priser samt byggehjelp. Er planen din CV ville jeg kanskje hørt med Ra Audio. Ellers så er ikke CV kjent for pen lyd og de trenger himla mye effekt for å spille høyt i forhold til elementer som er mer lettdrevne og evner å både spille pent og høyt.

Er målet en bil som spiller både pent og høyt så ville jeg sett meg om etter andre merker enn cv, men det kan jo hende de har andre ting på lur til deg ;)

Send forespørsler til noen andre firma også, som f.eks Engen Audio, Autosound, Eltek, Fleischer AutoDesign, Slettes AutoHiFi, Autocustom, Lanpro, Musical Transparency og Morel.

Men hvor i landet er det du bor, kan jo hende det finnes en lokal sjappe som fører mye rart i nærheten også..?

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Jeg legger likegodt ved noen linker til de som kunne være interessert i det :)

Veritas Audio AccuWave

USD/SpeakerWorks WaveGuides

Illusion Audio (disse har ikke Waveguidene liggende på nettsiden ennå, men de står i produktkatalogen som kan lastes ned som PDF her

USD kan bare glemmes, dem sender ikke utenfor USA/Canada.

Tror også du på visse av forslagene dine er litt på tur Thomas, mye av dette koster MYE penger.

Trådstarter er også tydligvis ny i dette uten særlig kompetanse. Det å da foreslå slike ting, faller egentlig på sin egen urimelighet.......................he he he.

Det er tross alt ikke verdensmesterskap i å foreslå esoteriske ting :tease: he he

Vel, over til trådstarter:

For det første snakker trådstarter her om å skulle ha stroker pro, men vil også ha diskanter...............ja vel sier jeg.

Skal du bare kjøre med sub og diskant da??

Det vil aldri funke i en bil, og hvertfall ikke med stroker pro.

Skal du spille høyt, bør du se etter elementer med høy følsomhet. På denne måten kan du redusere kravet til forsterker. Samtidig kan det nok være en fordel å doble antall elementer. Dette for å ha flere svingspoler som mottar effekten, samt at følsomheten øker, og dermed lydtrykket.

Det er også svært viktig at elementene ikke presses ut i frekvensområder dem ikke trives. Da kan det fort gå galt.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar

Jeg har allerede noen bassmellomtoner av SEAS lotus, og hadde diskanter derifrara også, men di gikk... så mellomtonene er i grunn det som fortsatt virker i bilen min... Stroker er ikke noe stas da eller?? vil ha noe som spiller høyt og som er vanskelig å drepe...

Lenke til kommentar

Skal du kun ha noe som spiller høyt?

Eller vil du at det skal spille musikk i tillegg?

Isåfall vil nok etpar Soundstream SPLX gjøre susen.

For litt mindre SPL, men endel mer SQ kan jo kanskje Hertz sub passe godt. F. eks en Hi Energy 300D.

mhp SPL/SQ egenskapene til SPLX serien tipper jeg Glenn har etpar synspunkter det er verdt å få med seg.

For 2 SS SPLX vil nok en PCA2000D være et godt valg, mens en TRA 1400.2 vil egne seg ypperlig for 2 av Hertz subene jeg linka til .

Sjekk følsomheta på hhv 98,2 og 97 kombinert med god effekttålelighet på disse :thumbup:

Uansett om disse er lettdrevne så det holder bør du ha nok av strøm for å drive sakene om du skal spille så rister i folk.

Diskantene kan du jo montere flere av på hver side som Glenn foreslår. Et cluster på 4 f.eks. Mulig hertz Mille serien har noe snadder på lager, men det står ikke noe om dem på hjemmesida. Du kan jo spørre Glenn, de er han som har importen på sakene...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Hehe, håpet på å få noe som spiller høyt og klart.. Jeg venter litt og ser om glenn stikker innom her igjen jeg, ellers så får jeg vel sende han en melding.. Men det virker som du har skikkelig peil! Kan jeg spørre hva du kjører med? Men du er kanskje ute etter veeeelig klar lyd? Er i grunn det jeg også, men vil at det skal være veldig høyt også!

Lenke til kommentar

Tja, har jo fått med meg det grunnleggende samt at jeg har en velsigna klisterhjerne for ting som interesserer meg.

Men for å være dønn ærlig tror jeg Glenn har glemt mer om dette enn jeg kan for øyeblikket...

Uansett; jeg durer rundt med Boston Accoustics PRO 4" og 1" diskanter på dashen, 6" i døra og en SI D2 Magnum -eneste i Norge faktisk (!)

Sakene er delt slik. 4" settet fra ~250Hz og opp 6" fra ~50Hz - ~250Hz, sub fra bånn og opp til ~50Hz.

Bilen er forøvrig under konstant oppgradering med demping og forsterkerplaner som pri. 1. Deretter kommer støping/dreiing av diskanthus og nye hjem for 4" mellomtonene samt vinkling av dette.

Må bare få unna sommersesongen først, for mye godvær og steike bra brettføre på vannet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...