tarild Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Jeg har en meget ustabil maskin, dvs. når jeg skal flytte filer (15mb og oppover) fra en harddisk til en annen så låser maskinen seg bestandig. Dette er oppsettet på maskinen min: Hovedkort: AOpen AK73 Pro /m AC97 lyd Prosessor: AMD Duron 800 Harddisk1: IBM 40GB 60GPX Harddisk2: IBM 60GB 60GPX CD-rom1: Plextor 24/10/40x CD-rom2: Pioneer 10/40x Skjermkort: ATi Raedon 32MB SDR TV-kort: Pinnacle PCTV Pro Netverkskort: UNEX 100Mbit Jeg har også lagt merke til at alle PCI kortene bruker IRQ adresse 11, er det problemet? Har prøvd med drivere som følger med de forskjellige delene og de nyeste som man finner på produsentens hjemmeside. Kjører Win2k. [ Denne Melding var redigert av: tarild på 2002-07-28 13:28 ] Lenke til kommentar
durabit Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Gå inn på Computer under Device Manager og sjekk om du har installert støtte for ACPI. Jeg har selv Win2000 installert med ACPI og opplever at maskinen er mye tregere enn uten. Det er f.eks. vanskelig å spille av mediafiler sømløst når jeg laster ned fra nett. Tror det er pga. at alle PCI-driverne ikke har like god støtte for ACPI. Hvis det er det som er tilfelle anbefaler jeg å ta en Win-repair der du trykker F5 (tror jeg) når det kommer opp spørsmål om støtte for andre kort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Innstaller et annet stabilt OS på den andre disken og sjekk om det er problemet. Hvis det er maskinvaren som er problemet bør du kjøe et minne-test program, et for CPU'en f.eks prime95 og scandisk. Da får du sirklet inn problemet og klarer kanskje å løse det selv. Bare spør om du ikke finner ut av det. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Du kjører SP2 og Windows Update? Kjører du Norton Protected Recycle Bin og antivirus? Prøv å slå de av (en og en) og kjør en test. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Du kjører sikkert med Microsoft sin fantastiske "Advanced Configuration with ACPI" Om du går inn på Device Manager, så ligger Computer øverst, der bør det stå Standard PC, da vil du slippe de slitsomme IRQ delingene! Selvsagt så fungerer fortsatt IRQ deling når du ikke lenger har ledige IRQ'er. Men du slipper å få alt på IRQ 11 eller 9! Når du installerer Windows NT baserte OS, så trykk F5 i begynnelsen av installasjonen, om trent når den blå bakgrunnen kommer!! Så får du mulighet til å velge hvilken maskin du kjører. Da kan du velge Standard PC, (obs. det er to som heter Standard PC, en som heter kun Standard PC, og en som heter Standard PC og noe med c-step og 486, den sistnevnte skal du ikke velge! SÅ dette kan kansje hjelpe litt! Men det er nok noe mere snusk enn dette og! Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 13:26, tarild skrev:Jeg har en meget ustabil maskin, dvs. når jeg skal flytte filer (15mb og oppover) fra en harddisk til en annen så låser maskinen seg bestandig. Jeg synes det lukter litt via av dette. Har du installert 4in1, brukes via ide filter driver av ide-kontrolleren. Prøv å installere via miniport-driver fra http://www.viaarena.com/?PageID=66 istedenfor. Prøv også med generiske windows-drivere. Jeg mener å ha lest et sted at når irq-nummerene styres av ACPI, vises ACPI sitt irq-nummer på alle pci-enheter, men dette betyr ikke at de deler samme irq alle sammen, bare at ACPI håndterer alt automatisk. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
tarild Skrevet 29. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2002 Etter å ha prøvd de forslagene dere har kommet med og en mengde andre så kom jeg fram til at maskinene klikket uansett hvor mange pci kort som stod i. Jeg fjernet derfor alt unødvendig av deler og testet, men maskina klikka selvfølgelig da og. Så kjente jeg på chipsett-kjøleribba og den var MEGET varm. Derfor tok jeg fram en 80mm vifte og plasserte den oppå skjermkortet slik at vifta fikk blåse mot chipsettet. Det ser ut til at det var det som var problemet, har ihvertfall kjørt ganske lenge stabilt nå sammenlignet med tidligere i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå