Gå til innhold

Hvordan beholde Windows oppsettet ved bytte av hk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som en nødløsning kan du dytte inn xp plata og kjøre ny installasjon over den gamle. men det er definitivt ingen permanent løsning. jeg måtte gjøre det da mitt gamle hk ga seg for kvelden ( socket a). det var bare litt for nye nyttig info på OS partisjonen.. som sagt; det er en nødløsning. du kommer til å få en hel del feil som veldig nedsatt ytelse på disk, grafikk og generellt sett hele systemet. det er bare så alt for mange referanser og drivere som ligger der og kødder det hele til for deg.

Lenke til kommentar

Jeg er jo storfornøyd med det jeg har ladet til nå, kjerringa må ha alt som hun er vant til og selv synes jeg det er mye arb. å få alt installert og klart.. Kjører enda med en Athlon 3000+ og vil nå opp til 939 nivå, med minst mulig arb. :yes:

Endret av doomedbroke
Lenke til kommentar
Jeg er jo storfornøyd med det jeg har ladet til nå, kjerringa må ha alt som hun er vant til og selv synes jeg det er mye arb. å få alt insallert og klart.. Kjører enda med en Athlon 3000+ og vil nå opp til 939 nivå, med minst mulig arb. :yes:

gitt at det er "kjerringa" som du så elegant kaller din kjære, kan hun sikkert leve med en intallasjon over den andre. men du vil møte en hel del trøbbel om du flytter fra en socket 478 til en amd løsning. men mellom amd systemer er det litt mindre kluss. bl.a de bruker mange av de samme driverene om hverandre, uansett hovedbord; les via 4 in 1 og så videre.

om du absolutt vil gjøre det; avinnstaller flest mulig drivere før du gjør swappen. om mulig de fleste.. og alle system"utilities" du selv har innstallert.

ta backup forst og så kan du gjøre ett forsøk; men husk at vi advarte deg..

Lenke til kommentar
Jeg er jo storfornøyd med det jeg har ladet til nå, kjerringa må ha alt som hun er vant til og selv synes jeg det er mye arb. å få alt insallert og klart.. Kjører enda med en Athlon 3000+ og vil nå opp til 939 nivå, med minst mulig arb. :yes:

gitt at det er "kjerringa" som du så elegant kaller din kjære, kan hun sikkert leve med en intallasjon over den andre. men du vil møte en hel del trøbbel om du flytter fra en socket 478 til en amd løsning. men mellom amd systemer er det litt mindre kluss. bl.a de bruker mange av de samme driverene om hverandre, uansett hovedbord; les via 4 in 1 og så videre.

om du absolutt vil gjøre det; avinnstaller flest mulig drivere før du gjør swappen. om mulig de fleste.. og alle system"utilities" du selv har innstallert.

ta backup forst og så kan du gjøre ett forsøk; men husk at vi advarte deg..

Så du sier at å prøve få til en reinnstallasjon på et nytt hk. rett å slett vil være bortkastet tid? Har socket A...

Endret av doomedbroke
Lenke til kommentar

har det gamle hovedkortet via, nvidia eller amd brikkesett? skal det nye ha det samme brikkesettet (les: samme produsent) som det gamle?

eks; du har ett KT400A fra Via nå. oppgradering K8t fra Via..

eller enda enklere: hva har du slags hovedkort nå og hva har du tenkt å kjøpe?

Lenke til kommentar

Ah, er det sånn og forstå at det er selve Windows-installasjonen du vil beholde?

Vel, det går det også, men det er IKKE tilrådelig, og det funker kun hvis gammelt og nytt hovedkort er basert på samme (eller nesten samme) chipset. Jeg gjorde det selv da mitt Abit IC7 (i875) konket og jeg måtte få maskinen opp og kjøre i en fei, da med nytt hovedkort basert på i865, men det vil aldri være 100%.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

som aetius sier; det vil aldri bli 100%.

K8t fra MSI er ett problembord; big time. det er returer så det hviner etter hos importør. bruk ett par hundre mer og kjøp deg f.eks MSI K8N Neo4-F. hold deg unna via sitt 800 brikkesett. gå heller for ett nvidia nforce4..

dette er ett veldig bra bord https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=28266

men om du går for ett nvidia bord er du langt nermere å lykkes med ditt prosjekt enn om du velger ett via bord..

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar
jeg gjorde den dumme feilen engang, jeg startet opp windows uten ny install etter bytting til et nytt hovedkort msi --> asus. etter det gikk det til h..... med det hovedkortet desverre.

men har lært av det nå. ;)

Har prøvd å bytte hk uten noen forhåndstiltak, endte kun med full reinsallering og slettet hd pga. feil valg av disk ved nyinnstalleringen. Kjerringa ble fra seg pga. bildene som røk med i dragsuget. ( fikk heldigvis "recovered" mesteparten )

Lenke til kommentar
som aetius sier; det vil aldri bli 100%.

K8t fra MSI er ett problembord; big time. det er returer så det hviner etter hos importør. bruk ett par hundre mer og kjøp deg f.eks MSI K8N Neo4-F. hold deg unna via sitt 800 brikkesett. gå heller for ett nvidia nforce4..

dette er ett veldig bra bord https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=28266

men om du går for ett nvidia bord er du langt nermere å lykkes med ditt prosjekt enn om du velger ett via bord..

Tenkte å spare et par hundrelapper på pakken Komplett har laget, men kanskje det er best å komponere litt selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...