Gå til innhold

Har en Sata 120 GB hd, men bare 2.20 tilgjengelig?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en Demo-pc på Komplett.no. Jeg har installert Win Xp ,(først installert win 98se og deretter oppgradert til win xp pro). Når jeg installerte win 98se først så sto det at jeg hadde 2.20 GB HD, så oppgraderte jeg til win xp ( først fortalte win xp installasjonen at jeg ikke hadde HD! , men etter jeg installerte en Via SATA RAID driver så gikk det greit), under installasjonen av XP så kom det opp et spørsmål om partiosjonering. Xp spurte om jeg vile installere XP på stasjon C: med 114 xxx MB (22xx MB ledig), eller om jeg ville lage en ny partiosjonering.

Forsto ikke det med at jeg hadde HD på 114 GB ( ca = 120 GB) og at jeg hadde bare ca 2.2 ledig, men valgte å installere XP på denne partisjonen (stasjonen). Trodde det med at jeg bare hadde 2.20 GB ledig var en feil fra xp installsjons programmet.

Men når jeg nå sjekke på min data, så står det at stasjon C: bare er på 2.20 GB og at ca 800 MB er ledig.

Kan noen forklare hvorfor dataen tror dette?

Burde jeg ha gjort noen annerledes, hvis jeg burde ha gjort det, må jeg avinstallere alt sammen og reinstalere, eller lar det seg rette opp nå uten å re-installere Win Xp Pro?

Beklager alle skrive feil, og at forklaringa er dårlig, men jeg skal tidlig opp på jobb i morra så jeg stresser litt nå.

Håper på svar, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FAT16 volumes larger than 2 GB are not accessible from computers running MS-DOS, Windows 95, Windows 98, Windows Me, and many other operating systems. This limitation occurs because these operating systems do not support cluster sizes larger than 32 KB, which results in the 2 GB limit.

Tipper disken din er formatert med FAT16. Gå til "Control Panel" "Administrative Tools" "Computer Management" "Disk Management" og sjekk der.

Lenke til kommentar

Tipper disken din er formatert med FAT16. Gå til "Control Panel" "Administrative Tools" "Computer Management" "Disk Management" og sjekk der.

prøv dette som *bodafett* anbefaler .

høgreklikk på disken når du er i diskbehandlingen så er det bare å rydde .

Lenke til kommentar
(først installert win 98se og deretter oppgradert til win xp pro).

Man gjør det ikke slik. Oppgradering betyr ikke at du først skal installere et gammelt OS.

Du skal installere XP på en blank disk. Du trenger bare å sette inn din gamle Win98 CD et øyeblikk for å verifisere at du har den.

Uten å tenke så nøye over problemet så er det vel mulig at du har en gammel fdisk som ikke kan partisjonere en så stor disk. Det problemet unngår du ved å installere XP direkte.

Kanskje du bør fjerne alle partisjoner og begynne på nytt.

Lenke til kommentar

prøv dette som *bodafett* anbefaler .

høgreklikk på disken når du er i diskbehandlingen så er det bare å rydde .

Sa jo at HD min var formatert med Fat32.

Jeg kjørte Fdisk enda en gang, det ga ikke noen reultater. Men når jeg lagde en partisjon, og deretter sletta den, så klarte den å oppdage hele HD. Merkelig!

Nå funker det hvertfall.

Takk til alle som prøvde å hjelpe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...