Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Front/bak høyttalere i Ford Scorpio

Anbefalte innlegg

Hei!

I morgen får jeg en Ford Scorpio 2.0I -89 (5 dørs).

Jeg vil gjerne skifte ut frem og bak høyttalerne men vet ikke hvor store dem er og hva det er plass til.

Front høyttalerne er montert i døra m/ mulighet for diskant på konsollen like under front vinduet.

Bak høyttalerne er vel 10-13cm, vil helst bruke plassen til gamle (originale) høyttalerne bak så jeg slipper å lage hull i hattehylla. Men må jeg bruke hattehylla så får jeg vel gjøre det ;)

Jeg har planer om å kjøpe frontene først og bakhøyttalerne senere når jeg har mer penger å avse. Tror jeg kan strekke meg til 1500~2000,- pr par.

Jeg har fra før:

Kabler...

Pioneer 3500MP(???) MP3/CD spiller 4x50W MOSFET (husker ikke modell nr, 2 signal uttak.)

Planet Audio 5 kanals forsterker 4x50W RMS + 1x200W RMS (eldre version enn linket til)

Audiobahn ABV125Q (2x12" 800W RMS)

1 Farad kondensator av et slag.

Jeg hadde planer om å kjøpe egen forsterker til subben men det får vente til jeg er ferdig med disse.

Noen som vet litt mer nøyaktig hva som er plass til?

Kanskje har noe å anbefale?

Takker for seriøse svar! :love:

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fant jeg ikke noe om hvor store de er, men tar du deg en tur med tommestokken så finner du det sikkert ut.

Anbefaler å høre med MT om et passende Hertz sett.

Ellers vil nok et L.O.S sett passe som hånd i hanske.

Sistenvnte er konstruert for å "ta rotta på " langt dyrere saker.

Vil også anbefale å droppe høyttalere bak og heller bruke penger på etpar skikkelige midbasser fremme og gjerne litt demping istedet.

Les litt rundtom så finner du fort ut hvorfor jeg mener det, du kan såklart være uenig, men du ha lyd bak og rote til lydbildet så kan du bare kjøpe inn etpar gode koaxer som ikke koster allverden.

Lenke til kommentar

Plukk opp telefonen og ring eller send dem en mail du, tror det er mer matnyttig ;)

Midbasser er elementer som er delt via forsterker/spiller eller annet til å spille i frekvensområdet mellom komponentsett og sub, eksempelvis etpar 8" eller 6.5" som spiller fra 50 - 250 Hz. suben spiller slik fra bunn opp til 50Hz, deretter tar midbassene over før komponentsettet overtar jobben ved ønsket frekvens.

Lenke til kommentar

Tja, den kan jo være ok, men personlig ville jeg heller satsa på en Helix eller Soundstreamforstreker. De er nok noe bedre bygd enn PA vil jeg tro.

Dessuten er denne digital og vil kun egne seg til å drive suber med, og da blir den for pinglete til ditt bruk uansett.

Ikke det at PA er direkte dårlig. Har sjøl en PA forsterker, men av det gode gamle slaget med overdimensjonert strømforsyning og masse headroom. -Noe jeg ikke tror de nye har for mye av desverre.

Du bør altså heller se på strømforsyninga enn antall watt. Dennes størrelse kan du få en idè om ved å se på hvor mange amere sikringene på forsterkern er. Impedansen til et element varierer kraftig alt etter hvilken frekvens som spilles og da er det viktig med mye i reserve for å opprettholde effekten.

Lenke til kommentar

Regner en da med en virkningsgrad på 85% så får en følgende:

12*50*0,85=510

13,8*50*0,85=586,5

14,2*50*0,85=603,5

Tror nok dette er litt marginalt for å drive Audiobahnsubene dine da den ikke virker særlig strømsterk.

Du vil nok få mye mer ut av en annen forsterker; f.eks den jeg foreslo i posten der du spurte etter dette.

Kjør heller med den 5kanalern du har så lenge og skikkelige komponenter foran.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Prøver du å fortelle meg at forsterkern ikke leverer det den lover? :cry:

Får se til ca den 25/7 hva det blir til. Noe blir det! ;)

Vil det kunne bli noe problemer for selve bilen å drive 2 forsterkere?

Edit: Hvor kan jeg forresten bestille en "Xstream XTA 880.2"? Den siden du linka til i den andre posten var jo bare veiledende priser. Kunne ikke finne noe måte å bestille på.

Er du sikker på den kan brokobles til mono? Ifølge denne siden så er det ikke muilig: RMS @ 4 Ohm Mono = N/A

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Du må nok ringe og komunisere verbalt eller sende mail om du skal bestille. Det er uansett lurt å ta en telefon da du vil få kvalifisert veiledning ;)

Ellers kan du jo høre hos importøren hva som er å anbefale til ditt bruk.

Tror du vil få mye nyttig info ut av en god gammeldags telefonsamtale eller etpar mailer i den retninga :)

Lenke til kommentar

Fant noen Audiobahn AS69Q 6" x 9" hos Hi-Fi klubben.

* Brand New Pair of 6" x 9" 3-Way Speakers

* 200W RMS Power Handling

* 400W Max Power Handling

* Frequency Response: 25Hz - 20kHz

* Sensitivity: 95dB

* Chrome Plated Basket

* 40 Oz. Magnet

* Mounting Depth: 3-1/2"

* Audiobahn Window Sticker

* Swivel Tweeters

* Removable Tweeter for Remote Mounting

* Black Carbon Injection Cone

* Butyl Rubber Surround

* 2-Layer Hi-Temp ASV Voice Coil

* 4 Ohm Operation

* Polyswitch Tweeter Protection Circuit

* Complete w/Grills And Hardware

* Flush & Surface Tweeter Mounts

as69q_1.JPG

Er de noe å satse på?

Lurer på å kjøpe kasser og legge dem i hattehylla.

Blir vel kanskje litt for lite å brokoble 5 kanalern til 2x 100W RMS (+1 200W RMS)?

Lenke til kommentar

Jeg ville ha styrt unna Audiobahn.

Kjøp deg heller skikkelige saker så slipper du unna flatt og livløst lydbilde uten detaljer.

Men hvis du ikke er av den kresne sorten så er det masse å velge i.

Send meg en PM hvis du vil ha noen tips.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...