Gå til innhold

Anbefalte innlegg

eg har et (litt for stort?) prosjekt, eg ska laga et programm pa PC'en(i vb) som kontrollerer bluetooth porten, i tilleg vil jeg lage et programm i Java til mobilen som sender data fram og tilbake over bluetooth

 

Spoersmalet mitt blir da, kaffor et program e best te og utvikla programmer for mobilen i Java(forhpentligvis "drag&drop" system:D) og nagen osm har nagen gode linker te mer info om dette(pluss bluetooth delen)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NetBeans har GUI dra og slipp for Mobil (www.java.sun.com).

 

Og det står masse om hvordan du skal programmere for mobilen på sun sine sider. Skjønner ikke helt hvorfor du skal programmere i visual basic på pcen din og i java på mobilen. Jeg ville ha programmert i java på begge platformene, men hvis du av en eller annen grunn liker visual basic finnes det også et program hvor du kan skrive programmet i visual basic og programmet konvertere det til kjørbar JME.

Lenke til kommentar

NetBeans er et utviklingsverktøy. JRE er Java Runtime Environment, denne delen er bare for å kjøre applikasjoner laget i java. Skal du utvikle må du også installere JDK, Java Development kit.

 

www.java.sun.com

 

Trykk på J2SE, for Java 2 Standard Edition.

 

Trykk på J2SE 5.0, eller 1.4.2 hvis du trenger det av en eller annen grunn.

 

Trykk på "downloads" i menyen til venstre.

 

Alle de JDK pakkene er inkludert JVM.

 

Bruk google for å finne VB JME. Jeg surfet litt rundt da det dukket opp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Finnes jo flere ting som kan kompilere til java - java JRE er jo akkurat som en egen assembly. I tillegg så kan gcc (gcj) kompilere java til maskinkode, for de som måtte ønske det :) Så at det finnes vb-kompilatorer som kompilerer til javac er ikke ekstremt overraskende - dvs. det ville ikke vært det hvis ikke VB og java hadde vært to ekstremt forskjellige språk:

 

Vb er primært for enkle "GUI-jobber" for Windows, og kun windows - med alle de begrensinger og anntagelser det trekker inn. Kun en kompilator (eller har Mono-prosjektet fått ut en VB.net-kompilator, libre?), etc.

 

Java kjører derimot på en hel haug med plattformer, minst tre mer eller mindre gode kompilatorer (javac fra Sun, eclipse sin javac fra IBM, og gcj fra gcc. To siste er libre, fri programmvare), få eller ingen anntagelser om underliggende maskinvare etc.

 

Og ja jeg kan VB, og jeg har en relativt god idé om hva Java er, selv om jeg svært nylig har begynnt å lære det.

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at ikke alle BT telefoner har Java BT API! Det gjelder f.eks. SE K700i som jeg nettopp kjøpte. Jeg er forsåvidt fornøyd med telefonen, og jeg fikk den veldig billig, men jeg ser jo nå at den mangler en del viktige ting i forhold til K750i/W800 når det gjelder Java: BT API og fil/PIM API f.eks.

 

Alternativt kan noen telefoner settes opp til å kjøre internett via BT/proxy (mener jeg har sett noen forklaringer på nett angående dette), og da vil jo Java kunne komunisere med PC'en via vanlig nett/socket hva-det-nå-heter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...