Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Sitter og kikker litt på nettet etter småting som kan gjøre Kadett'en min enda litt mer harry Fant disse, som jeg tenkte å kjøpe 10 stk rør og da 5 inverter kit... Lurer også på om det er best å koble dette direkte på batteri, eller via tenninga. Tenkte jeg kunne koble meg direkte på batteriet, så ta en "hovedbryter" mellom batteri og bryterpanel... Hva er greiest? Tips til hvor dette kan monteres? Dette er bare et moroprosjekt, så skal ikke gjøre masse for å skjule ledninger +++ Mvh Pluggen Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) "Disse" du linket til var litt misvisende... hehe Skal du ha under bilen? i grillen, hattehylla? Skal du ha under bilen så ta heller litt lange kotode lys eller noen rør... Ja, du kan kople direkte på batteri men du er nødt til å ha bryter. Eller så kan du kople rett på batteri og sette et rele på som slår på når tenninga slås på. hmmnei.. Kople på batteri, bryter et sted i konsollen.. (gjerne skjult), og monter lysene. Du kan montere det med strips, sb skruer, (lim, teip!!) Noen ganger tar man det på sparket. Du må bare prøve deg fram... Endret 7. juli 2005 av CorVette Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 hm, forsåvidt noe jeg også tenker litt på... jeg har et askebeger i bilen som ligger i mørket når jeg kjører på natten, og trenger dermed svak belysning der. vurderer å bruke f.eks. en svak, blå kald katode. problemet er hvordan jeg skal få koblet til denne, noen som har noen gode tips? jeg er langt ifra noen elektriker, så jeg trenger ganske grundig info. bilen er en jeep grand cherokee, hvis det skulle gjøre noe fra eller til. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Tenkte å ha de inni bilen bare... Neon kit til under bilen har jeg Det er noen 30cm lange blå katoder jeg tenkte på Kommer bilder snart Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 hm, forsåvidt noe jeg også tenker litt på... jeg har et askebeger i bilen som ligger i mørket når jeg kjører på natten, og trenger dermed svak belysning der. vurderer å bruke f.eks. en svak, blå kald katode. problemet er hvordan jeg skal få koblet til denne, noen som har noen gode tips? jeg er langt ifra noen elektriker, så jeg trenger ganske grundig info. bilen er en jeep grand cherokee, hvis det skulle gjøre noe fra eller til. Normalt så pleier det å være en liten pære som sitter rett ved siden av sigarettenneren på baksiden. sjekk om den er gåen... evnt sett inn en 12 laser ledd fra micrpolex... Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 er ingen pære der så langt jeg har funnet... derfor jeg vurderer kald katode, men hvordan jeg skal på strøm til denne aner jeg rett og slett ikke. er jo mye ledninger under dashbordet, men hvordan vet jeg hvilken jeg kan bruke og ikke minst hvordan kan jeg bruke denne, og koble til en svaktlysende, kald katode? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 hm, forsåvidt noe jeg også tenker litt på... jeg har et askebeger i bilen som ligger i mørket når jeg kjører på natten, og trenger dermed svak belysning der. vurderer å bruke f.eks. en svak, blå kald katode. problemet er hvordan jeg skal få koblet til denne, noen som har noen gode tips? jeg er langt ifra noen elektriker, så jeg trenger ganske grundig info. bilen er en jeep grand cherokee, hvis det skulle gjøre noe fra eller til. Se under: Case mods--> så, Std. Kald katode på siden jeg linket til, så finner du noen 10cm som kan være passe til ditt formål De fåes i hvitt, så om du tar en over og en under askebegeret burde du kunne se det greit.. Monter en dimmer, så blir det ikke for sterkt lys Montering: Ta f.eks en ledning fra batteriet, gjennom torpedoveggen (eksisterende hull for å slippe masse jobb), bort til inverter der du skjøter ledningen på den kabelen som egentlig skal brukes (sær datatilkoblings ting i enden av kabelen som skal inn i inverter), Samme med den som skal til jord (jordes til nærliggende karroseri) Husk bryter eller dimmer på + ledningen (legges selvgølgelig innen rekkevidde så du slipper å flytte for mye på deg om du blir stoppet i kontroll eller lignende Legg dette inni midtkonsoll, og strekk ledninger ut via et hull (koble ledningene som sitter på katodene rett inn på inverter) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 er ingen pære der så langt jeg har funnet... derfor jeg vurderer kald katode, men hvordan jeg skal på strøm til denne aner jeg rett og slett ikke. er jo mye ledninger under dashbordet, men hvordan vet jeg hvilken jeg kan bruke og ikke minst hvordan kan jeg bruke denne, og koble til en svaktlysende, kald katode? Du kan bruke en ledning som ligger i dashbordet, men det er ikke lurt om du ikke har innsikt på elektrisk what so ever... Derfor strekker du en ny fra batteriet som nevnt i forrige posten min Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) er ingen pære der så langt jeg har funnet... derfor jeg vurderer kald katode, men hvordan jeg skal på strøm til denne aner jeg rett og slett ikke. er jo mye ledninger under dashbordet, men hvordan vet jeg hvilken jeg kan bruke og ikke minst hvordan kan jeg bruke denne, og koble til en svaktlysende, kald katode? Vel det er jo spenning til sigarett tenneren så jeg ser ikke no galt i å ta det fra den..! Mende LEDs.. som http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBLED505VGR]denne[/url] Endret 7. juli 2005 av CorVette Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Hvis du tar støm fra sigarett tenner'n, så kan det være den ikke fungerer som den skal, og regner med at den er praktisk å ha for en som tydligvis røyler siden han sliter med å se askebegeret ordentlig i mørket... (røyker selv, så var ikke noe lumsk forsøk på å rakke ned på noen ) Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) jeg burde vel kunne koble den til tenneren, så den er "på" så fort jeg starter motoren? isåfall - hvordan gjetter jeg meg frem til hvilken kabel eller "dings" jeg kan strekke ledning fra? ikke noe problem for meg om den er "på" hele tiden mens motoren er i gang. trenger forsåvidt ikke bryter, men tipset om dimmer var genialt! trenger forsåvidt kun én katode med lav lysstyrke, trenger jo bare å skimte askebegeret for å unngå å bomme for grovt. beklager dumme bilelektriske spørsmål, men jeg er helt blank - har dog en bror som er elektriker (men som ikke har greie på bilelektrisk), og er normalt sett ganske praktisk selv... edit: ser at en bryter følger med i std kit. ser for meg at jeg kjøper en blå katode, et std kit, en forlengerkabel og en eller annen slags helt enkel dimmer, som jeg kan sette opp i nærheten av bryteren - eller erstatte bryteren helt med. men - som jeg spurte om over, hvis jeg vil at katoden automagisk skal lyse når jeg skrur på motoren, så må jeg vel koble den til tenningen. isåfall; hvordan vet jeg hva/hvor jeg skal koble strømledningen til? noe standard greier jeg lett kan kjenne igjen? har som nevnt en jeep grand cherokee. Endret 7. juli 2005 av el_cash Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Det kan du finne ut ved å koble ledningen av bak på sigarett tenner, så setter du på en strømtjuv, også jorder du inverteren separat i karroseriet... Dimmer kan dog fungere som bryter hvis du kjøper en som "klikker" når du skrur den helt til venstre... Å du el_cash... Vi har alle vært blanke på bilelektrisk en gang, så ikke kom å beklag at du kommer med spørsmål Endret 7. juli 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 ah, uvurderlig og genial info, tenkte ikke engang på den type dimmer du henviser til! en slik vil jo løse tilnærmet alle verdensproblemer, eller i det minste mine "lysproblemer"! men, øh, vet du hvor jeg kan skaffe en slik, passende dimmer? bør jo helst ikke se alt for johan ut, være "driftssikker" og rett og slett funke som du sier, med et "klikk" til av-posisjon? kommer til å borre litt i plasten på dashbordet, men har jo et ønske om å gjøre det litt pent. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Bilrekvisita butikk, eller biltema... Du får også de vippebryterene med vribar arm, fungerer som dimmer den da Bare å velge hva du skal ha, så bestiller du, drar opp denne tråden å planlegger litt når pakken er underveis Når den kommer så har du lest dette nok til at du bare borrer hull å smekker det sammen Tar 10-30 min tenker jeg... Kommer litt ann på hvor fort du skjønner hvem ledninger som skal klippes/skjøtes osv, osv... Dette greier du fint Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Det er jo din avgjørelse, men jeg vil heller hatt en diode/led bak på siggarett tenneren, sitter som oftest plast rundt for "fører" lyset ut... Det er mye enklere og blir ikke no rot der heller...! Det skal jeg faktisk gjøre på min..! Endret 7. juli 2005 av CorVette Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 takk for svært gode innspill fra dere begge! dette koster jo ikke rare greiene, så jeg skal handle inn og prøve meg litt frem, hvis det blir "feil" så finner jeg fort en annen løsning. hva denne måtte bli vet jeg ikke enda, men hvis jeg føler at det blir bra nok så oppdaterer jeg denne tråden med et bilde i løpet av sommeren. hjertelig takk til dere begge! Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 det er fult lovelig å ha så mange lys man vil inne i bilen! stapp den full av lys! skal det værra, så skal det værra! neimen det er sant. nye loven var at det ikke var lov på utsiden MEN på insiden av bilen. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2005 det er fult lovelig å ha så mange lys man vil inne i bilen! stapp den full av lys! skal det værra, så skal det værra! neimen det er sant. nye loven var at det ikke var lov på utsiden MEN på insiden av bilen. Det er jo ikke lov det da... Hvor mye ser du ut om du har på coupè lyset på kvelden kontra det å ha det mørkt inni bilen? Den kadett'en jeg har kjøpt var det innmontert neon i, å det har forrige eier fått bot for, selv om han sa det samme som deg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå