Gå til innhold

Ingen boot MSI K8T Neo FSR 754 m. 2600+ Sempron

Anbefalte innlegg

Lite problem her... En kompis av meg har kjøpt en ny maskin, satt sammen alt etter punkt og prikke, men når han skrur på maskinen er det bare viftene som fyrer opp. Alt annet er dødt. Ikke engang skjermen viser tegn til liv.

Som overskriften sier er dette et MSI hk, type K8T neo FSR 754, og CPU er en AMD 2600+ Sempron. Alt er kjøpt gjennom komplett. Han hadde vistnok ringt dem og spurt hvorfor det ikke fyra, og de hadde sagt noe om at han måtte ha en BIOS som var nyere enn 1.9

Siden han da ikke har noen maskin som funker nå, så var jeg innom sidene til MSI og snoka, og fikk se at man kunne tvinge BIOS til å oppdatere seg, enten med AMI BIOS eller Award BIOS. Hvilken han har er vi begge usikkre på...

Men det kan jo bli litt vanskelig når ikke engang diskettstasjonen reagerer. Som sagt, det eneste som skjer når han skrur på strømmen er at viftene begynner å gå. Alle ledninger er koblet til.

Noen som har vært borti noe lignende, og/eller som har noe glupe tips?

Takker for all hjelp vi kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok ha en annen CPU i maskina for å få oppdatert...

Men hvis du ikke har tilgang på det, må du nok sende HK til Komplett, så de kan ordne det.

Personlig syns jeg det er litt svakt av Komplett å sende ut et hovedkort og prosessor som ikke er kompatible med hverandre! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg det er litt svakt av Komplett å sende ut et hovedkort og prosessor som ikke er kompatible med hverandre! :thumbdown:

Problemet for webshopene når de får bestilling på komponenter, er at de umulig kan vite hvordan kunden skal bruke delene.

Ofte har man mulighet til å skrive en kommentar som følger bestillingen, og der kan kunden binde butikken til å levere kompatibel vare. Hvis de feiler der må butikken ta kostnaden med frakt og oppdatering av Bios.

Ihvertfall vil det være en naturlig konsekvens, men jeg har ikke vært borti problemet, og vet ikke hvordan dette fungerer i praksis.

fikk se at man kunne tvinge BIOS til å oppdatere seg, enten med AMI BIOS eller Award BIOS. Hvilken han har er vi begge usikkre på...

Kortet har AMI Bios ...men som du skriver, så er det liten hjelp hvis floppyen ikke booter. Siden dere var begge usikre på hvilken Bios kortet har, så regner jeg med at dere har lite erfaring med å mekke pc? Evt. er muligheten større for feil i koblinger og jumpere, for ihvertfall og få floppyen til å bli med. Prøv Clear Cmos (reset Bios) og start opp kun med 1 ram-brikke, 1 cd-leser, 1 hdd osv.

Lenke til kommentar

Tok en stund før jeg fikk sjekka opp svarene deres her, men takker til de som skrev inn med sine tips.

Zink, vi har mekka en god del pc før, satt sammen flere og drevet med trubbleshooting. Er enig med deg at det kanskje er litt svakt av oss å ikke vite hvilken bios kortet har :p

Jeg har ingen erfaring med MSI, og har ikke vært borte hos kompisen min og sett på delene. Har bare tatt det over telefon. Sannheten er vel den at han til slutt ga opp. Prøvde en del varianter etter som jeg forstod, men fant vel ut at han trengte en annen 64bitsmaskin til å hjelpe seg med.

Jeg skal overlevere ideene deres til ham nå, så får vi se. Blir vel til at vi sender det tilbake, tenker jeg.. :thumbdown:

Nok en gang, takk for svarene ! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...