Gå til innhold

Skal ha et debitkort, men hvilket?

Anbefalte innlegg

Tror nok trådstarter vil ha et debitkort ja. Men har misforstått litt. Tror nok ingen på 18 år vil ha regning i posten som viser et astronomisk beløp etter en fuktig kveld på byen. Er 18 selv. Og jeg har også vurdert dette.. Jeg har for tiden Postbankens ungdomskort, og skal straks bytte til Visa. Jeg tror jeg går for den Studentsaken som ble linket til lenger opp.

Men et spørsmål. Som kanskje også trådstarter kan ha nytte av. Kan man bruke en vanlig Dnb Visa kort sammen med Norsk studentkort? Altså 2 Visakort (Debitkort ). Eller er det bare lov med en per person?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debitkort er kort du legger pengene dine i, også kan du trekke fra det beløpet du har i kontoen din med Visa/MC kortet ditt...

Kredittkort, da har du kreditt hos et selskap (tenk litt casion kreditt hvis du vil ha et sammenheng), også kan du bruke Visa/MC kortet ditt, også LÅNE penger fra kreditt selskapet. Du må selvfølgelig betale tilbake pengene du har lånt/brukt via regninger/sette inn på konto.

Lenke til kommentar

Haha Joachim... "pappa har, pappa har, pappa har, pappa har" :D

Ellers vil jeg anbefale kortet til SkandiaBanken, bruker det selv og har aldri støtt på problemer. Eneste er at det ikke er legitimasjon på kortet, noe som kanskje er praktisk å ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Scandiabanken er å anbefale når det gjelder VISA for unge folk. Selv har jeg Sparebank 1, men det var ikke mitt valg.

Lenke til kommentar
Visa og mastercard er kun systemer betalingene går gjennom. Et debitkort, slik nesten alle norske bankkort er, gjør at pengene trekkes direkte fra en konto. (om du bruker bankkortets visa).

Med eksempelvis Gebyrfri Visa og Amex, vil du få en regning månedlig hvor du betaler for det du har brukt. Da et er kredittkort.

Takk, da forstår jeg. Men jeg har fortsatt ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for av debitkortene. Er så mye å velge i.

Hva er forskjellene på VISA og MasterCard da? Vet at pappa bruker MC, men jeg aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

VISA er mest sannsynlig det beste debitkortet på markedet. Det finnes ingen andre debit kort som blir akseptert ved så mange steder på kloden så vidt jeg vet, du slipper å tenke på overtrekk (for det meste) og det er svært enkelt i bruk. En annen nyttig funksjon er når du får det på bankkortet, slik at det blir bankkort, VISA-kort og ID i samme kort. Fikk bruk for det siste senest i dag, og jeg har i grunn nok plastikk i lommeboka fra før (blir ikke så mye plass til de kjempetykke pengebunkene mine vettøh). Så, jeg foretrekker slike alt-i-ett løsninger.

Lenke til kommentar

kan også anbefale skandiabanken.

Helt gratis konto, eneste du betaler er 200 (eller er det 250) i året for å ha kortet (noe du også gjør i andre banker, men der betaler du i tillegg gebyrer for alt fra å sjekke nettbanken til å betale med kortet i butikk, ta ut penger i minibank etter kl. X o.s.v.) Skandiabanken er helt gratis :)

Lenke til kommentar

Her er forskjellene mellom visa og mastercard utseendemessig. I høyre hånd, visa trekkes det automatisk fra kontoen når jeg handler datakomponenter, og i venstre hånd, mastercard får jeg skyhøy regning når jeg handler datakomponenter. Problemet med mastercard er jeg kan handle så mye jeg vil uten noen stopper meg (er ikke grense) så det er som sagt veldig farlig å bruke.

post-58-1120910254_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når vi snakker om scandiabanken her, har jeg lov til å bruke mammas scandiabank visakort? Jeg trenger et visakort, men er ikke gammel nok før i desember. Vil det bli juridiske problemer liksom?

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...