Gå til innhold

Finner ikke 80GB plass på 80GB HDD!

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

(gammel) Newbie trenger hjelp:)

Kjøpte nettopp en Seagate Barracuda 80GB HDD, og PC'en min finner tydeligvis ikke hele harddisken men ca. 10GB. Hadde det vært 75Gig hadde jeg latt være å poste, men dette er uhørt! I FDISK enablet jeg Large Disk support, men han finner altså ikke "hele greia". Jeg kjører win98, har en 13,6GB HDD fra før av, Pentium III 450Mhz og 256mb SDRAM.

Tips???

alle svar mottas med takk,

mvh Sigg3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-27 23:59, Sigg3 skrev:

Hallo alle sammen!

(gammel) Newbie trenger hjelp:)

Kjøpte nettopp en Seagate Barracuda 80GB HDD, og PC'en min finner tydeligvis ikke hele harddisken men ca. 10GB. Hadde det vært 75Gig hadde jeg latt være å poste, men dette er uhørt! I FDISK enablet jeg Large Disk support, men han finner altså ikke "hele greia". Jeg kjører win98, har en 13,6GB HDD fra før av, Pentium III 450Mhz og 256mb SDRAM.

Tips???

alle svar mottas med takk,

mvh Sigg3

Du kan være så og si sikker på at hovedkortet ditt trenger en BIOS-oppdatering. Gå til produsenten av hovedkortet ditt sin hjemmeside, og last ned derfra.

Lenke til kommentar

Fdisk i Win98 støtter ikke så store disker, derfor viser den bare 10gb eller deromkring. Husker ikke helt hvor grensen går, men mener det er rundt 60gb. Microsoft har en oppdatert Fdisk-sak som kan lastes ned, den støtter vistnok så store disker. Det er vel bare å søke litt på MS siden .. så dukker den nok opp.

Lenke til kommentar
Quote:

baldytheman skrev (2002-07-28 01:25):

Fdisk i Win98 støtter ikke så store disker, derfor viser den bare 10gb eller deromkring. Husker ikke helt hvor grensen går, men mener det er rundt 60gb. Microsoft har en oppdatert Fdisk-sak som kan lastes ned, den støtter vistnok så store disker. Det er vel bare å søke litt på MS siden .. så dukker den nok opp.

Eg har brukt fdisk på min WD100GB disk uten noen problemer.
Lenke til kommentar

mangler du 10gb eller finner du bare 10gb? Har litt problemer med formuleringa der. Uansett; om første er tilfellet, ha i bakhodet at harddiskprodusenter regner en kb som 1000 bytes (og en mb som 1000 kb osv), ikke 1024 som oss andre. Disken din skulle da være litt over 74gb stor etter normal målestokk. Overdrev du eller misforstod jeg? :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...