Gå til innhold

Terrorangrep i London?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne "sunne fornuften" får skumle konsekvenser. Politiet i England har tydeligvis startet med regelrette henrettelser på tbanen av personer de mener ser mistenkelige ut, dvs "muslim med ryggsekk" (i dette tilfellet hadde han en litt for lite sommerlig frakk til å overleve Londonpolitiet).

Snakk om å tåkelegge diskusjonen. Mannen hadde asiatisk utseende, ble det sagt. Han kom ut fra en bygning de overvåket. Da han gikk mot t-banestasjonen ga politiet seg til kjenne og ba ham stoppe, og da stormet han inn og hoppet over sperringer m.m.

 

Darwin Awards, anyone?

 

Dette hadde ingen verdens ting med rasisme å gjøre. Hele kommentaren din er i det hele tatt feilplassert.

Lenke til kommentar
Denne "sunne fornuften" får skumle konsekvenser. Politiet i England har tydeligvis startet med regelrette henrettelser på tbanen av personer de mener ser mistenkelige ut, dvs "muslim med ryggsekk" (i dette tilfellet hadde han en litt for lite sommerlig frakk til å overleve Londonpolitiet).

Snakk om å tåkelegge diskusjonen. Mannen hadde asiatisk utseende, ble det sagt. Han kom ut fra en bygning de overvåket. Da han gikk mot t-banestasjonen ga politiet seg til kjenne og ba ham stoppe, og da stormet han inn og hoppet over sperringer m.m.

Ifølge BBC nå i kveld var mannen slettes ikke asiat men brasilianer, og at vidner sa han rett og slett snublet mens han gikk inn i t-banevognen og deretter ble holdt nede og ble skutt mens han lå på gulvet...:

 

A witness to the shooting, Mark Whitby, said he was sitting on the train when "I heard a lot of shouting."

 

"I saw a chap run on to the train," Whitby said. "He was running so fast he half sort of tripped. He was being pursued by three guys. One had a black handgun in his hand."

 

"As he sort of went down, two of them sort of dropped on to him to hold him down, and the other one fired. I heard five shots."

 

Jeg tror ikke vi skal være så skråsikre ennå...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg synes det er kritikkverdig at Politiet stadig oftere opptrer i sivilt. Kan hende brasilianeren trodde det var noen helt andre som var etter han.

 

F.eks. husk på Bach-saken. Jeg tror han skjøt seg selv fordi han trodde noen torpedoer var etter han...

 

Ut over det så fulgte Politiet prosedyre ved håndtering av "selvmordsbomber". Terroristen skal skytes i hodet (ett skudd holder...) slik at han ikke får detonert bombebeltet på kroppen. Det må ikke skytes mot kroppen, for da kan bomben gå av.

 

Men dette var jo veldig tragisk. Og jeg tror det kunne vært unngått dersom Politiet hadde tilkjennegjort seg som politi på et tidligere stadium. F.eks hvis de bar uniform.

Lenke til kommentar
Men dette var jo veldig tragisk. Og jeg tror det kunne vært unngått dersom Politiet hadde tilkjennegjort seg som politi på et tidligere stadium. F.eks hvis de bar uniform.

Da er det jo sannsynligvis større risiko, om det hadde vært en selvmordsbomber, at han hadde detonert bombene, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Rundt 15-20 politimenn skal ha ropt ut advarsler mot mannen etter at han gikk gjennom flere hindringer i en stor jakke, så skal det også sies at det er veldig varmt i GB nå for tiden (var der selv for noen dager siden)

 

Så jeg synes ikke politiet skal klandres noe særlig, de ville redde uskyldige sivile, tenk på ham som skjøt ham nå, hvordan han føler seg

Lenke til kommentar
Denne "sunne fornuften" får skumle konsekvenser. Politiet i England har tydeligvis startet med regelrette henrettelser på tbanen av personer de mener ser mistenkelige ut, dvs "muslim med ryggsekk" (i dette tilfellet hadde han en litt for lite sommerlig frakk til å overleve Londonpolitiet).

Snakk om å tåkelegge diskusjonen. Mannen hadde asiatisk utseende, ble det sagt. Han kom ut fra en bygning de overvåket. Da han gikk mot t-banestasjonen ga politiet seg til kjenne og ba ham stoppe, og da stormet han inn og hoppet over sperringer m.m.

 

Darwin Awards, anyone?

 

Dette hadde ingen verdens ting med rasisme å gjøre. Hele kommentaren din er i det hele tatt feilplassert.

Hvis jeg har nevnt rasisme ber jeg om at du peker ut hvor i innlegget, da din tolkningsevne tydeligvis ikke tok poenget. Det er ikke malplassert å påpeke det fundamentalt gale i å henrette en person to politimenn _holder i bakken_ basert på hans utseende og at han begynte løpe da bevæpnede menn begynte jage ham. Hvis politiet i England har en taktikk som innebærer henrettelser av personer de holder fast i bakken basert på sin egen magefølelse av hvordan en selvmordsbomber ser ut burde den endres umiddelbart. At kom ut fra en overvåket bygning betyr på ingen måte at han er en terrorist, tvert om plikter man å beskytte uskyldige som bor i samme bygning, det inkluderer brasilianere med store jakker og frykt for personer med MP-5.

 

Jeg har trent på anti-terror med markører som både er uskyldige ubevæpnede personer og terrorister med våpen. Man skyter ikke først og spør etterpå, da er poenget med å beskytte uskyldige borte. At uskyldige kan bli feilaktig skutt i kampens hete er en ting, det skjedde titt og ofte da vi trente på dette, regelrette henrettelser mens politimenn holder mannen fast i bakken er en helt annen. Politimenn kan arrestasjonsteknikker, de kan å holde en person fast uten at han får gjort noe særlig tilbake, spesielt når de er i klart flertall. De valgte nakkeskudd. Med mindre en er 99% sikker på at dette er en selvmordsbomber er det feil handlemåte.

Lenke til kommentar

I en så presset situasjon er det naturlig å overlate en del til følelsene. De fryktet at denne mannen skulle sprenge seg selv i lufta, noe som kun krever et lite trykk på en knapp om han er "riktig utstyrt". I frykt for å utløse sprengladninger kunne de ikke skyte mot kroppen, og å skyte mot bena kunne stresset denne potensielle selvmordsbomberen til å utløse bomben uansett. Politiet hadde aldri gjort dette om han hadde løpt på en åpen plass, men de fryktet for sivile liv siden denne asiaten var dum nok til å nekte å adlyde kommande, og løpe med mistenksomme plagg rett inn i en t-banevogn full av sivile. Litt lenger burde avdøde klare å tenke i disse dager, når la Londre er plaget av et stort antall terroraksjoner på t-banen.

Lenke til kommentar

Cybbe: Ok, så politiet der er noen amatører som slenger folk i bakken og skyter dem uten videre baser på mistanke...

 

Jeg driter vel loddrett og vannrett i om du har hatt noe papp plate trening. Jeg har vært i England nå og bevæpnet politi er å se de fleste plasser. Om de roper at du skal stoppe så gjør du det, og det er også sivile politi med våpen er ikke noe vanskelig å fatte.

 

Når du blir bedt om å stoppe så gjør du det, du er en idiot om du springer, kjempeidiot om du springer forbi sperringer mens politi skriker at du skal stoppe. Går videre inn på en T-BANESTASJON nå som det er bombinger av dem for å komme inn på en vogn full av sivile. Og da mens de løper etter ham og MÅ stoppe ham før han komme inn til de sivile så får de faller han delvis inn i vognen, mens adrenaline pumper som fy fordi du kan muligens bli sprengt i filler når som helst så skal de ta judochop på ham?

 

Tror ikke du helt fatter situasjonen der nede, og som sagt, om du har lekt med noen papplater har ingenting å si whatsoever. Det var en helt annen situasjon fra hva man trener på da.

Lenke til kommentar
Jeg driter vel loddrett og vannrett i om du har hatt noe papp plate trening.

Snip...

Tror ikke du helt fatter situasjonen der nede, og som sagt, om du har lekt med noen papplater har ingenting å si whatsoever.

Det der var unødvendig.

 

Du må gjerne argumentere mot Cybbes poeng, og når han bruker sin egen trening som argument har du lov å bestride dens relevans, men det kan du gjøre uten å bli personlig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
...men de fryktet for sivile liv siden denne asiaten var dum nok til å nekte å adlyde kommande, ...

Bare for ordens skyld, han var ikke asiat men brasilianer.

 

Og vi vet fortsatt ikke hva som skjedde før han begynte å løpe. Hadde jeg blitt forfulgt av 20 sivilkledde(!) menn, hadde jeg kanskje ikke handlet rasjonelt heller. Spesielt ikke hvis jeg kom fra et sted hvor den slags var ensbetydende med "Løp!":

 

The BBC's correspondent in Brazil, Tom Gibb, said Mr Menezes had lived for a time in a slum district of Sao Paulo and that could explain why he had run from the police.

 

He said: "The murder rates in some of these slums are worse than in a lot of war zones and that could explain why, when plain clothes officers pulled a gun on him, he may have run away."

 

Vi vet ikke om politfolkene tilkjennegjorde seg som politi. Det behøver de visstnok ikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Cybbe: Ok, så politiet der er noen amatører som slenger folk i bakken og skyter dem uten videre baser på mistanke...

Damn right. Og de er fornøyd med slike utenomrettslige henrettelser.

Og da mens de løper etter ham og MÅ stoppe ham før han komme inn til de sivile så får de faller han delvis inn i vognen, mens adrenaline pumper som fy fordi du kan muligens bli sprengt i filler når som helst så skal de ta judochop på ham?

Selvsagt. De skal da ikke drepe personer de ikke aner utgjør noen trussel. Hvor sterk synes du mistanken burde være før slike henrettelser kan foretas? 90%? 80%? Fifty fifty, bare for å være på den sikre siden?

 

Mistanken mot denne mannen har 4 elementer:

Han kom ut av en overvåket bygning.

Han hadde et ikke-vestlig utseende.

Han hadde på seg en jakke.

Han løp da han kom til tbanestasjonen og menn begynte jage ham.

 

Ingenting av dette er noe konkret som knytter mannen til terrorisme. De visste ikke hvem han var og hadde ingen indikasjoner på at mannen var en terrorister basert på etteretning. Strengt tatt visste de ikke hvem han var overhodet. De ante ingenting om noen bombe utover at det kanskje og muligens kunne skjule seg noe under jakken. De ante ingenting om hans motiver for å løpe da han ble konfrontert av bevæpnede menn på stasjonen (som ikke bar uniform).

 

Og da de hadde kontroll på ham og han lå på bakken med masse politi rundt seg valgte de å foreta en henrettelse med maskinpistol i stedet for å faktisk få visshet i om mistanken kunne stemme.

 

Og denne henrettelsen mener du er godt politiarbeid?

 

For øvrig er det relevant å påpeke at man ikke opererer med en skyt-først-doktrine utenom krigssituasjoner. Og spesielt ikke når man har personen som "a cornered fox", for å sitere øyevitner.

 

Og forklar gjerne hvorfor en som har bodd i slummen i Sao Paulo (hvor drap på åpen gate ikke er en sjeldenhet) er dum når han løper fra bevæpnede menn uten uniform, gjerne i lys av en generell paranoia i London for tiden.

Lenke til kommentar

Forklaringen kan jo også være nokså prosaisk: Vitner sa at han hoppet over sperrene før han ble oppmerksom på politifolkene. (Som han altså ikke nødvendigvis visste var politi.) Kanskje trodde han rett og slett at de ville ta ham for sniking, og så gjorde han som ungdommer flest i London og løp. Sniking er en sport for mange der borte, og de løper alltid når vaktene roper, fordi de vet at vaktene ikke gidder å løpe etter...

 

På den annen side hadde han ifølge familien ukeskort på t-banen, så hvorfor skulle han snike?

 

Vi kan være så sikre vi vil her i trygghet bak PC'enen våre. Men det kan nok hende at de mest skråsikre gjør lurt i å vente på granskingen:

 

The shooting is being investigated by officers from Scotland Yard's Directorate of Professional Standards, and will be referred to the Independent Police Complaints Commission.

 

EDIT: Det er blitt meg fortalt at det faktisk hender at vaktene løper etter folk. Det forandrer ikke poenget mitt, tvert imot, gjør det det enda mer sannsynlig at offeret kunne misforstått situasjonen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

"Sniking er en sport for mange der borte, og de løper alltid når vaktene roper, fordi de vet at vaktene ikke gidder å løpe etter..."

 

 

Det er vel så langt fra regelen at det kan defineres som unntaket.

 

Det bør selvsagt være en granskning, men at noen her på forumet sier at han handlett galt og er skråsikre på det burde tenke seg om. Det er lett å være etterklok.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...