Gå til innhold

Hvordan HW.no har utviklet seg


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har nå brukt hw.no i en god stund og begynner mer og mer å se en trist utvikling.

Utviklingen har gått fra å være et forum med mye gode diskusjoner fra fol som kan mye om hw, til å bli en helpdesk for de som kan lite.

Jeg er forsåvidt ikke på noen måte i mot det å hjelpe folk til å komme opp på et høyere kunnskapsnivå. Problemet er at folk hopper som regel over google-runden i dag, og slenger bare inn en post her.

Er kjedelig når man skal inn og se om det har skjedd noe nytt, og "10 siste fra forum" er fylt opp av: "er denne bra", "hvordan er denne pc'en", "hjelp X funker ikke".... osv

 

Mulig det er på tide å gjøre noen grep for å gjøre noe med dette. lag for eksempel et eget helpdeskforum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (TriNitroToluen @ 07/07/2005 : 09:56)
Heisann

Har nå brukt hw.no i en god stund og begynner mer og mer å se en trist utvikling.
Utviklingen har gått fra å være et forum med mye gode diskusjoner fra fol som kan mye om hw, til å bli en helpdesk for de som kan lite.
Jeg er forsåvidt ikke på noen måte i mot det å hjelpe folk til å komme opp på et høyere kunnskapsnivå. Problemet er at folk hopper som regel over google-runden i dag, og slenger bare inn en post her.
Er kjedelig når man skal inn og se om det har skjedd noe nytt, og "10 siste fra forum" er fylt opp av: "er denne bra", "hvordan er denne pc'en", "hjelp X funker ikke".... osv

Mulig det er på tide å gjøre noen grep for å gjøre noe med dette. lag for eksempel et eget helpdeskforum.

Enig når det gjelder det du sa her.

 

Mulig det er på tide å gjøre noen grep for å gjøre noe med dette. lag for eksempel et eget helpdeskforum.

 

og mulig et forum for gamere og hardscore resultater.

Lenke til kommentar

Flytter denne fra tilbakemeldinger om hardware.no til tilbakemeldinger om forumet, dette fordi denne posten går på forumet og ikkje det redaksjonelle innhaldet til hardware.no.

 

Min personlege meining som moderator og brukar.

Eg ser denne kvalitet-reduksjonen som som kritisk for å behalde dei kunnskapsrike personene på dette forumet.

Ein ting som kan kanskje kan hjelpe er å rapportere inn desse duplikattrådene med link til ein allereie eksisterande post.

Så kan ein få stengt duplikattrådene og trådene med gode og innholdsrike poster blir ståande (og blir meir tydelege)

Lenke til kommentar

QUOTE (toretors @ 09/07/2005 : 10:07)
Steng dem som lager tråder som allerede finnes i sticky ute fra forumet i 24 timer, så lærer dem nok.

Dette vil ikke hjelpe, ettersom de fleste som starter disse er relativt nye og dermed ikke har sett at andre har blitt utestengt, dermed har det ingen avskrekkende effekt :) Dessuten vil nok en del nye brukere aldri gidde å komme tilbake. Gi dem heller en hyggelig pm hvor man henviser til retningslinjene og nettiketten, samt forklare dem at kvaliteten på forumet forverres når det kommer flere som poster samme spørsmål.

En annen ide er å lage en "spørsmål om skjermkort"-kategori og en "diskusjon om skjermkort"-kategori. Hvis noen poster i feil kategori får de advarsel, utestengning fra den kategorien over en lengre tidsperiode (1 uke kanskje?) og flyttet/stengt tråd. Tråder som flyttes/stenges i disse kategoriene pga. feil kategori burde for så vidt fjernes fra listen over tråder også.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar

Det har blitt så brutalt at stickys hjelper nesten ikke. Folk har ikke bry til å lese dem. Og spessielt under "hjelp til ny PC" har de ikke lest noe under anbefalinger eller ihvertfall ikke de andre uttallige trådene fra samme dag med samme budsjett.

Dette fører til at forumet blir intet annet enn et hjelpeforum, og de som kan noe, gidder ikke å bli værende. Og hw.no-nyhetene er ikke så bra at jeg hadde hatt bry til å ta turen innom, hadde det ikke vært for forumet. Hw-nettverket vil falle bort uten forumbrukre som kan noe.

En må ikke langt tilake før forumet var betrakelig bedre.

Noe må gjøres!

Lenke til kommentar

QUOTE (Deuz @ 10/07/2005 : 22:44)

En må ikke langt tilake før forumet var betrakelig bedre.
Noe må gjøres!

Helt enig at noe må gjøres.

 

Som det ble nevnt over budre det kanskje lages egne "helpdesk" kategorier, hadde vært flott om disse ikke ble vist på "siste 10 fra forumet" på forsiden også.

Lenke til kommentar

QUOTE (Herr Brun @ 10/07/2005 : 23:37)
Dette vil ikke hjelpe, ettersom de fleste som starter disse er relativt nye og dermed ikke har sett at andre har blitt utestengt, dermed har det ingen avskrekkende effekt :) Dessuten vil nok en del nye brukere aldri gidde å komme tilbake. Gi dem heller en hyggelig pm hvor man henviser til retningslinjene og nettiketten, samt forklare dem at kvaliteten på forumet forverres når det kommer flere som poster samme spørsmål.

Herr Brun

Gjort på riktig måte har det en avskrekkende effekt som også vil være mer effektivt og forebyggende enn alternativene. Det er heller ikke vits å bruke tid på å gi brukeren advarseler og meldinger da man allerede skal være kjent med retningslinjene. Vet man ikke hva man gjorde galt får man finne det ut selv.

Lenke til kommentar

QUOTE (toretors @ 11/07/2005 : 16:10)
QUOTE (Herr Brun @ 10/07/2005 : 23:37)
Dette vil ikke hjelpe, ettersom de fleste som starter disse er relativt nye og dermed ikke har sett at andre har blitt utestengt, dermed har det ingen avskrekkende effekt :) Dessuten vil nok en del nye brukere aldri gidde å komme tilbake. Gi dem heller en hyggelig pm hvor man henviser til retningslinjene og nettiketten, samt forklare dem at kvaliteten på forumet forverres når det kommer flere som poster samme spørsmål.

Herr Brun

Gjort på riktig måte har det en avskrekkende effekt som også vil være mer effektivt og forebyggende enn alternativene. Det er heller ikke vits å bruke tid på å gi brukeren advarseler og meldinger da man allerede skal være kjent med retningslinjene. Vet man ikke hva man gjorde galt får man finne det ut selv.

Hvordan får du den avskrekkende effekten? En avskrekkende effekt forutsetter at de brukerene som skal "skremmes" har sett konsekvensene av det de gjør, det har de som oftest ikke gjort (siden veldig mange av dem som spør er relativt ferske).

Det er dessverre slik at de fleste nye brukere har lest retningslinjene, derfor burde de minnes på dem når de gjør noe galt. Hvis de ikke får vite hva de gjør galt vil de sannsynligvis klage på ymse steder på forumet (dermed flere meningsløse feilpostede tråder), og vi får enda et problem. En advarsel og en hyggelig pm (man kan lage maler til dette, så det ikke tar så lang tid) vil jeg tro hjelper mer. Litt mer arbeid ja, men det vil være mer effektivt. Forøvrig burde også stengte tråder av denne typen slettes eller flyttes til "admin dump space" eller noe, i alle fall fjernes så man ikke ser dem på listen over tråder. Dette gjør det også nødvendig med en pm, slik at nye brukere forstår hvor det blir av posten deres.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...