Gå til innhold

Award Bios pip: 1 lang , 2 korte, skjermkort feil.

Anbefalte innlegg

Hei.

Sleit litt med et varmt X850XT kort som gjorde at maskinen hang / rebootet etter 1 min spilling, uansett type 3D spill. Krasjet rundt 76 grader.

Dette løste jeg midlertidig ved å åpne kabinettet og sette en bordvifte til å blåse inn. Gradene da nede i ~58c.

Så kjøpte jeg Arctic Cooling VGA Silencer ATI 5 og monterte denne.

Dermed:

Første gangs oppstart kom helt til windows, nesten ferdig bootet før den hang.

Neste start, kommer så vidt til bios bilde (firma logo blir vist) men den står å henger. kommer altså ikke inn i bios engang og må ta ut strømmen.

Ved oppstart igjen piper bios rett etter firma logoen: 1 lang og 2 korte som i følge verdensveven kan være defekt skjermkort...griin.

Skjermkortet er én uke gammelt så hvor stor sjanse er det for at dette går på noen slags garanti? Greit, jeg har byttet kjøling, men det er vel lov? (Har byttet tilbake til den gamle kjøleren og later som ingenting :roll: )

Maskinen virker uten skjermkort i, testet med en autostart cd med en wav fil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har x850xt selv og det er like varmt som ditt om ikke noen grader varmere , har orginal kjøler og her virker det rimelig bra. har inne atitraytool til å styre viften + at jeg bytta ut den orginale goopen med artic silver 5 . den orginale goopen var smurt utover som det var en barnehage hadde oppdraget med å påføre dette

har du kjørt drive cleaner før du satt inn det nye kortet ditt ?

har også lest på div forum at den siste driveren gjør disse korta blir veldig varme

rart at det ikke hjalp med den kjøleren du bruker , for det er jo en av de bedre luft kjølerene

lykke til

Lenke til kommentar
mips03 Skrevet 07/07/2005 : 08:31

Skjermkortet er én uke gammelt så hvor stor sjanse er det for at dette går på noen slags garanti? Greit, jeg har byttet kjøling, men det er vel lov? (Har byttet tilbake til den gamle kjøleren og later som ingenting  )

Altså hvis det "tilfeligvis" ble et problem etter at du har byttet kjøler, syns jeg jo det kan høres litt ut som du har vært litt uheldig. Sånn garantimessig er det vel strengt tatt ikke lov og bytte kjøler.

Men du vet jo best selv hva magefølesen sier om kjølerbyttingen, ut fra hvor god kontakt du hadde med antistat-lenken din, anntall ganger skrutekkeren glapp og smalt nedi komponetene osv :whistle:

Men for all del, prøv reinnstall av drivere osv først, har opplevd at ting ikke virker selv etter og ha tatt de ut og inn, dog ikke akkurat som du nevner med bleep codes. Ettersom du har prøvd maskinen uten kort i regner jeg med at du også har forsikret deg om at det sitter godt og riktig, og alle ledninger på plass.

Uansett, om det er en uke gammelt, og du har en god følelse på jobben du gjorde, ingen synlige merker, ville jeg sent det tilbake hvis ingenting nytter. Da er det jo en garantisak.

Lenke til kommentar

Har ikke mulighet til å reinstallere driver da jeg ikke får startet pc'en med kortet i.

Det som er rart er at det virka "nesten" første gang, altså at desktopen kom opp, mens nå kommer jeg ikke lenger enn til rett før bios.

Firma logoen som vises før biosen blir jo også presentert av skjermkortet, gjør det ikke?

Må vel bite i den sure bananen og ringe support. Behøver ikke nevne at jeg kan ha vært nær kretskortet med skrutrekker osv og at antistat-lenke er arkivert under: "Har aldri hatt" :roll:

Lenke til kommentar

Har du testet skjermkortet i en annen maskin? Det kan jo være porten til skjermkortet som har røket på hovedkortet.

Dersom hovedkortet ditt ikke er synderen virker det jo som om skjermkortet haltet i utgangspunktet. I et normalt ventilert kabinett skal det ikke være nødvendig å bytte produsentens kjøler. Dersom kabinettet ditt er dårlig ventilert og unormalt varmt inni så er det jo klart det hjelper lite å bytte kjøler på skjermkortet. Den nye kjøleren får jo ikke noe bedre luft å jobbe med enn den gamle.

Jeg har et skjermkort hjemme som ble "modda" i stykker. Kunne sikkert levert det tilbake på garantien men gjorde det ikke. Jeg visste jo godt at det var 95% sikkert at kortet røyk som en følge av mine aktiviteter. Men å bytte kjøleprofil på skjermkortet er jo nærmest som prevantivt vedlikehold å regne. Hadde ting skjedd meg slik som du forklarer så hadde jeg nok bare klasket på originalkjøleren og levert tilbake på garantien.

Lenke til kommentar
mips03 Skrevet 07/07/2005 : 11:09

og at antistat-lenke er arkivert under: "Har aldri hatt" 

Nei riktig. Det var igrunn et snev av ironi, har aldri hatt det selv ;)

Poenget mitt var egentlig bare at du vet jo selv hvor forsiktig (eller ikke) du har vært, så får samvittigheten avgjøre. Hvis du virkelig har vært forsiktig, og det nå viser seg og være feil på skjermkortet er det jo helt klart en garantisak uansett.

Syns jo det er et godt poeng Joey1313 kommer med også, hvis du har "normal" sirkulasjon i kabbinettet, var det kanskje feil på kortet fra starten av.

Lykke til i alle fall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...