Gå til innhold

"Gammel" harddisk i ny maskin. Går det?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på med å bygge ny maskin.

Kan jeg ta min 1 år gamle master- harddisk fra gamle - maskina mi og regne med at den vil virke i den nye maskina? Det er ny prosessor, nytt hovedkort, minne og skjermkort? Vil det gå bra eller...?

Hva er den greieste måten å få flyttet mitt operativsystem, programmer og innstillinger samt dokumenter over på den nye maskina?

(Dette er muligens et begynner-spørsmål, men så har jeg altså blottlagt det. Pyttsan, det er ikke moro å vite alt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men flytte operativsystem fra gamle maskina til nye er vel ikke et sjakktrekk?

Det blir bare masse kluss med drivere etc. hvis den i hele tatt vil boote. en fresh install er det som trengs :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis det er windows 2000 eller XP vil du få blåskjerm i oppstarten, GARANTERT!

Win 98 derimot klarer overgangen, men med noen titalls stopp med spørsmål om drivere til de nye enhetene.

Men som BKB sier er det uansett best med ny install av OS. Jeg reinstallerer maskinen min med jevne mellomrom for å fjerne gammelt rusk.

Den gamle disken din er vel ikke av de raskeste og beste? Kjøp deg heller en ny (billig idag) og la den gamle stå som slave. Da kan du kopiere over dokumenter o.l. i ro og mak, og bruke den gamle som lagringsdisk etterpå.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar.

Men:

A) Hvordan får jeg flytta over alle gamle e-poster++ fra Outlook til den nye programdisk, i så fall at jeg benytter en ny disk som operativsystem - og programdisk?

B) Hvordan får jeg flytta over alle lagrede passord (slik at nettbutikker osv kan kjenne igjen meg) og internett-favoritter over på det nye systemet?

Lenke til kommentar

Bare å flytte den....

Kan bli småkluss, selvfølgelig.

En kompis av meg flyttet samme XP fra et VIA KT333 hovedkort, til et nForce2 hovedkort så til et K8T800 hovedkort... uten problemer.

Dette beviser i mine øyne at din uttalelse er feilaktig, noe de fleste bombastiske utsagn ofte er i HW verdenen.

Lenke til kommentar

Da har han vært veldig heldig!

For alle andre jeg har vært borti har måttet enten installerer chipsetdriverne til det nye kortet før de flyttet harddisken, og ofte også fjerne driverne til det gamle.

Så her virker det som om din kompis er unntaket som bekrefter regelen, noe som gjør at jeg ville nok ikke foreslått til gud og hvermansen å flytte harddisken uten å gjøre noen forberedelser....

Ps. hvilken av mine uttalelser er det du sikter til forresten? ;)

Lenke til kommentar

En grei måte å flytte en disk med XP fra en PC til en annen.

1 avinstaller drivere.

2 sett CD med XP i ny PC

2 sett gammel disk i ny PC.

3 vær helt sikker på at PC'en booter fra CD

4 start PC

5 Kjør "repair install"

6 installer driver

Enkelt og greit. 30 min max.

En kompis av meg flyttet samme XP fra et VIA KT333 hovedkort, til et nForce2 hovedkort så til et K8T800 hovedkort... uten problemer.

Dette er ikke noe problem, så lenge man kjører "repair".

Hvis har har gjort dette uten "repair" har han hatt flaks.

Lenke til kommentar
Hvis det er windows 2000 eller XP vil du få blåskjerm i oppstarten, GARANTERT!

Det var da fælt så sikker du var. Litt dumt egenltig, fo du har feil.

Jeg jobber som IT-konsulent i en kommune, og har prøvd dette MANGE ganger for å slippe å reinstallere og flytte dokumenter/instillinger o.l.

Det har alltid endt med blåskjerm siden win2000 kom i 1999! Det er ikke bombastisk, bare fakta.

Lenke til kommentar
Jeg jobber som IT-konsulent i en kommune, og har prøvd dette MANGE ganger for å slippe å reinstallere og flytte dokumenter/instillinger o.l.

Det har alltid endt med blåskjerm siden win2000 kom i 1999! Det er ikke bombastisk, bare fakta.

tja... jeg sier det samme som TriNitroToluen i innlegget lengre opp:

sysprep

ps. hva kreves for å kunne kalle seg IT-konsulent?

Lenke til kommentar
Bare å flytte den....

Kan bli småkluss, selvfølgelig.

Dette beviser i mine øyne at din uttalelse er feilaktig, noe de fleste bombastiske utsagn ofte er i HW verdenen.

Både du og han har rett.. Men i 99.9%(ikke bokstavelig nei.. ) av tilfellene misliker ihvertfall XP sterkt at hardware id'ene endres. Men selvfølgelig, er en grunn til at repair eksisterer ;) Selvom i de 2 tilfellene jeg selv har endret hardware id'er har jeg måttet få ny kode. :p

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

tja... jeg sier det samme som TriNitroToluen i innlegget lengre opp:

sysprep

ps. hva kreves for å kunne kalle seg IT-konsulent?

Sysprep er vel og bra det. Men å kjøre sysprep, reboote, vente på windows-installasjonsprogrammet med driverinstallasjoner skrive inn navn, velge de vanlige tingene man må under en vanlig installasjon, tar NESTEN like lang tid som en vanlig installasjon :yes:

Så da var det kanskje ikke så mye tid spart allikevel.

Nei, går det ikke ved å bare flytte disken, da tar jeg heller "bryderiet" med full reinstallasjon!

ps: 3år på høyskole

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har "the golden touch" eller noe, for jeg har byttet HK/CPU mange ganger på win2k system og behold harddisken uten at det har resultert i noen blåskjerm. Man må selvsagt installere driverene til det nye hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har flyttet disk mange ganger, med forskjellige hovedkort, til og med mellom bærbare maskiner. Alle ganger har det gått bra. Du må lirke litt (installere) drivere til den nye maskinvaren, men det må du uansett. Jeg er også spent på hva som skal til for å bli IT-konsulent. Jeg har drømt om det i mange år...

Lenke til kommentar

Har også klart å skifte HK, CPU, og annen hardware mange ganger,

uten å måtte formatere eller kjøre repair.

Installerte selfølgelig chipsetdrive og andre drivere etterpå.

Mulig jeg har også har vert ekstremt heldig da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...