cptZiggy Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg har nå kjøpt meg Ixus i5 leste at akam.dk fikk tatt 660 bilder før de fikk melding opp om lite batteri.. Jeg fikk det idag og satt det på lading og venta til det lyste grønt for da skulle det være ferdig, det sto ingenting om at jeg burde ha det lengre første gangen, slik som med mobiler, så da regna jeg ikke med at jeg burde hatt det lengre.. gjorde jeg en feil der? uansett, jeg drev å lekte meg med diverse funktioner osv, og allerede når ejg er på bilde 70 og no så ser jeg den røde batteridingsen kommer opp på skjermen og blinker om lavt batteri.. Var dette usedvanlig lavt eller er det normal batteritid? Dreiv på med det i ca 1 og en halv time.. Lenke til kommentar
her Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Kjenner ikke til batteriet på IXUS, men det er en gylden regel at batterier flest må lades fullt opp og fullt ut noen ganger før det fungerer "normalt". HH Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Regner med at akam.dk har tatt en "maks" test, det vil si at de har slått av både skjerm og blits, og tatt bilder fortløpende uten opphold (serieopptak?), og uten å se på bilder. Kanskje også slått av visning av bildene etter de er tatt, tatt bilder med laveste oppløsning og så videre. Ixus i5 skal normalt ikke klare mer enn rundt 100-150 bilder, men batteriet får altså høyere kapasitet når det er ladet helt opp og helt ut noen ganger (du kan bruke det helt vanlig i mellomtiden). Kompaktkamera som får skryt for meget god batterilevetid, har gjerne klart 2-300 bilder på testbenken i faktiske forhold. Å lade det over natten/24 timer er bare tull, også på mobiltelefoner. Man lader til batteriet er fullt og laderen sier i fra om det, og du får ikke ladet det mer enn det selv om det står lenger. Endret 7. juli 2005 av Afseth Lenke til kommentar
esbe Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Var dette usedvanlig lavt eller er det normal batteritid? Dreiv på med det i ca 1 og en halv time.. Du dreiv på ca.1,5 time med diverse funksjoner. Det synes jeg faktisk ikke høres så galt ut. Hadde du kun knipset i et kjør, som Afset henviser til, ville nok "bildet " blitt et noe annet. Prøv! Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Regner med at akam.dk har tatt en "maks" test, det vil si at de har slått av både skjerm og blits, og tatt bilder fortløpende uten opphold På akam tester vi med LCD-skærmen slået til. Vi tager billederne i serier på 20 ad gangen. Vi tager 10 med blitz og 10 uden blitz. Vi bruger også zoomen. Alle billeder tages med brug af enkeltbilledfunktionen. Efter vi har taget en serie på 20 billeder slukkes kameraet og tændes igen. Og sådan bliver vi ved, indtil der er ikke mere strøm på batteriet. Vi tager batteritesten ved almindelig stuetemperatur og i et godt oplyst lokale. Tager man billeder under dårligere forhold end dette, vil det have en negativ indflydelse på resultatet. Endelig skal man også være opmærksom på, at vor testprocedure favoriserer kameraer med en hurtig billedlagring. Mvh Jens Hansen Redaktør Akam.dk Lenke til kommentar
alfern Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Det er iallefall bedre enn mitt gamle Ixus 300. Får tatt 4-5 bilder og sett på dem før batterilampa begynner å lyse. Tror dere det er noe vits å bytte ut batteriet, eller bør jeg kjøpe nytt kamera. 2MP er jo ikke så bra lenger- Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Ixus 300 ja Har Ixus 330 selv, men har ikke brukt det på to år. Tok det fram her om dagen og testet det, sinnsykt tregt i forhold til dagens kameraer, men tar gode bilder til 2 megapixler å være. Kjøpte orginalt Canon batteri på itbutikken til 361,- kroner for et år siden til Ixus 400, det passer også til Ixus 300. Du får selv bestemme om det er verdt det. EDIT: Canon har aldri vært flinke til å få lang batteritid på sine Ixus modeller, mangel på batteri indikator er også svært frustrerende, når det røde batteri ikonet dukker opp på skjermen så har du som regel bare mulighet til å ta et par bilder til før det er flatt. Endret 7. juli 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
alfern Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Kanskje satse på et Fuji kamera? Har ikke planer om å kjøpe nytt kamera akkurat nå, men har begynt sånn smått å kikke. Tar ikke så altfor mange bilder, men synes de bildene jeg tar skal være av god kvalitet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Ixus 300 ja Har Ixus 330 selv, men har ikke brukt det på to år. Tok det fram her om dagen og testet det, sinnsykt tregt i forhold til dagens kameraer, men tar gode bilder til 2 megapixler å være. Ixus 330 ja... fant et gammelt undervannshus til Ixus 330 for en stund siden der jeg jobber. Vi satt det i brukt/demo/tilbudsskapet, og det har stått der siden... urørt :!: Ellers er et godt å høre at akam.dk gjør grundige tester i forhold til mange andre som utfører slike tester slik jeg beskriver. Men vil nå allikevel anbefale å lade batteriet helt fullt og helt tomt noen ganger før du ber butikken sjekke om det er noe galt med kameraet. Det får ikke full kapasitet før etter noen opp og utladinger. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Kanskje satse på et Fuji kamera? Har ikke planer om å kjøpe nytt kamera akkurat nå, men har begynt sånn smått å kikke. Tar ikke så altfor mange bilder, men synes de bildene jeg tar skal være av god kvalitet. Les litt på forumet, så finner du mange anbefalinger, evt. lag en tråd der du beskriver ditt "drømmekamera". Her diskuterer vi batterier, og ikke "kjøpshjelp" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå