Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrense internett-tilgang i nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har mange PCer i nettverket mitt, deriblandt to kompiser på kablet nettverk og èn på trådløst nettverk. (Og flere kan det bli..)

Nå som jeg har fått ADSL ønsker jeg å begrense tilgangen til kun mine egne maskiner. Har tenkt litt, og kommet fram til at det lureste (?) ville være å sette en router, eller en annen slags enhet, mellom ADSL-modemet og resten av nettverket. I routeren, eller hva for slags enhet det nå må være, tenker jeg å sette opp filtrering på MAC-adressene, slik at kun de maskinene med godkjent MAC-adresse kommer "gjennom" enheten og til ADSL-modemet.

Skjønner dere hva jeg mener?

Vil det fungere - og ikke minst; hvilken enhet trenger jeg? Trenger altså kun MAC-filtrering, ikke omfattende router-funksjonalitet. Legg gjerne ved linker...

Mvh

Vegard

Endret av vegjoh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt ann på hvilken ISP du har... (selv om jeg tipper på Telenor...)

Klart det kan gjøres. Om du ikke er noen Linux guru (og det er du sikkert ikke siden du spør) vil jeg anbefale å ta en titt på ClarkConnect eller Smoothwall, som begge er trivelige disribusjoner.

Eller, du kan kjøpe en managed switch, og lese bruksanvisnigen nøye (forutsetter at du vil spandere 2000kr. ++ for switchen).

Eller - sjekke ut hva slags "bredbåndsroutere" som finnes...

Alle routere kan egentlig gjøre jobben, kommer bare litt ann på hvor smarte kompiser du har, og hvor villige de er til å snyte på linja di ;)

Umulig å gi noen tips før du har noe konkret oppsett.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

Du er flink å tippe, netphreak :) ISP er Telenor. Jeg er heller ikke noen Linuxguru. Selv om jeg har hørt at SmoothWall skal være ganske greit å sette opp, så hadde jeg håpet å kunne komme utenom egen PC til denne jobben..

Managed switch er vel en mulighet, men de er litt i dyreste laget - i tillegg til at de ofte er store og bråker mye..

Tror nok en "bredbåndsrouter" er mer i den gata jeg tenker. Hvis den kan filtrere MAC-adresser - noe jeg antar den kan, selv om jeg ikke har prøvd - så tror jeg nok det blir greit nok. De kompisene jeg snakker om er ikke veldig smarte, så jeg tviler meget sterkt på at de klarer å omgå en slik løsning..

Vegard

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Nå har ikke behovet for denne løsningen vært så stor, da de fleste har vært på ferie - men nå :p

Ved nærmere ettertanke, er vel ikke MAC-adresser så veldig smart. De er vel enkle å endre på. Er det mulig å stenge adgang for PCer i et gitt IP-område til gitte IP-adresser?

Eller noen andre smarte løsninger?

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Tror Linksys wrt54g fikser det meste av routing.

Jeg har den med Sveasoft firmware og da kan man definere når man vil at forskjellige ha tilgang (eller nekte dem helt)

Tror det er best å velge PCene på MAC nivå og si at din alltid skal ha tilgang, og alle andre aldri ha tilgang.

IPen er i hvertfall dritlett å bytte

Lenke til kommentar

Ok. Tanken min med IPer var litt mer komplisert da, bare så det er sagt. Tenkte meg noe sånn at alle bak en viss enhet må ha IPer i et gitt område. Det samme området er da stengt for tilgang til IPen til modemet.

MAC-adresser var jo min første tanke også. Det jeg kom til å tenke på, etter å ha forsket litt for meg selv og lest litt - var at det er enkelt å finne ut hvilken MAC de forskjellige kortene i nettet har. Da vil det være enkelt å finne MAC-adressen til en som har tilgang. Uten at jeg har prøvd det selv, så har jeg lest (her på forumet) at MAC-adresser skal være svært enkelt å endre - og hvis man da vet hva man skal endre den til, så har man tilgang.

Ja, ikke vet jeg ;)

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...