Gå til innhold

Den norske "realfagskrisen"


Anbefalte innlegg

Psykologi er et emne. De som har embedseksamen i psykologi har studet psykologi i mange år. Det forhindrer ikke andre i å studere psykologi på innledende/grunnleggende nivå, slik en gjør som jeg nevner i flere andre studier.

 

Eksempel: det er en bok brukt i utdanning innen organisasjon og ledelse som heter "Psykologi i organisasjon og ledelse", forfattet av Geir Kaufmann (bl.a. professor i organisasjonspsykologi og ledelse) og Astrid Kaufmann (bl.a. spesialist i klinisk psykologi)

 

Det ville rimelig å tro at når disse to forfatter en bok som "gir en bred og grundig innføring i moderne organisasjons- og ledelsespsykologi", så har de sitt på det tørre.

 

Jeg tror du blander superset og subset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er det skrevet bøker om emnet. Det er skrevet bøker om de fleste emner. Men det betyr ikke at man kan noe særlig om psykologi fordi man har lest en bok om organisasjonspsykologi.

 

Det blir litt svada i mine øyne. Slik mange lærere holder på i skolen ("tar over" rollen til det psykiatriske helsevesen osv).

 

For å videreføre mitt eksempel fra forrige innlegg... Fordi jeg har lest noen hundre sider om det å diagnostisere og lest om sykdommer og anatomi, så vil jeg ikke jeg påstå at jeg kan noe særlig om medisin.

 

Poenget mitt var bare at disse små "kursene" i psykologi bare gir litt overfladig kunnskap og ikke innsikt.

Lenke til kommentar

Jeg skrev akkurat et tresiders innlegg som fløt mer og mer OT og som til slutt basicly sa at min mening er at den almene VGS må endres kraftig.

 

Mitt saklige tilskudd til diskusjonen er at jeg syntes at det må bli flere valgfag og at du skal kunne lettere velge å bare ta ett år i et fag. Når jeg gikk på VGS (ferdig to år siden) var du veldig bundet til de fagene du hadde valgt deg og dersom du ikke greide VK2 versjonen av et fag var det vanskelig å få plass i mange fag og ble noen ganger dumpet ned på timeplanfyllere som f.eks "Ballsport". Dersom du hvert år fikk velge fem av dine syv fag blant si 15 forskjellige moduler så hadde nok mange flere valgt å inkludere et år med matte og/eller fysikk.

 

EDIT: 2FY er det kjekkeste faget jeg har hatt. Termofysikk er ufattelig spennende.

Og all den hoderegningen jeg gjorde i 2MX/3MX har gjort at jeg i dag ofte regner ting i hodet selv, som f.eks nylig når jeg hadde sett en sesong TNG i strekk og lurte på hvor mange timer jeg hadde sittet i ro. :D

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

@SBS: Du bør se på sammenhengen hvor denne undertråden oppsto. McFly hevdet at FrP-folk ikke likte fag som bl.a. psykologi. Jeg viste hvordan grunnleggende (ord fra forfaterne nevnt over) psykologi er en del av studier i blant annet militæret, organisasjon og ledelse.

 

Kobler du dette opp mot at mange i FrP har nettopp denne bakgrunnen, vil påstander om psykologifagets irrellevanse falle sammen under egen tyngde.

 

Dersom 2 forfattere, begge med en dr.philos-grad i emnet, sier at boken deres gir en "gir en bred og grundig innføring i moderne organisasjons- og ledelsespsykologi", er det rimelig å tro dem,og at de heller ikke setter sitt rennome på spill. Mulig du anser deres verk for svada, da kan du jo ta det opp med dem, de holder til ved NHH i Bergen.

Lenke til kommentar

Sa jeg at det var svada? Min påstånd er at den kunnskapen du får er en overfladisk innføring i emnet og ikke så mye innsikt. Hvis den er så bred og dyp som du sier, så er det vel ikke noe vits å studere i 6 år da, er jo bare å lese boken?

 

Men for all del, skal innrømme at mitt innlegg ikke hadde så mye med den orginale konteksten å gjøre.

 

JohndoeMAKT:

 

På den skolen jeg gikk på at de som ville full mulighet til å ta 2FY, 2MX og 2KJ (såvidt jeg husker) på 3. året. Timeplanen var lagt opp veldig bra og det var ikke noe problem å sette sammen fag. Hadde ingen problemer med å velge akkurat de fagene jeg hadde lyst på og det tror jeg ikke noen andre hadde heller. Skal sies at akkurat der jeg gikk var det faktisk en dyktig fyr som kunne noe om dette med timeplaner som gjorde jobben.

 

edit:

Codename_Paragon: Jeg tror forøvrig ikke FrP har noe imot humanistiske fag og det er nok flere i de kretser som har en høyere utdanning innen humanistiske fag. Blir en helt gal generalisering å påstå at en velgergruppe (og partiet i seg selv) er en såpass homogen gruppe.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Så enig, så enig. Jeg er lut lei av det at ikkerealister skal diktere utformingen av realfagene i Norge. Hva med faktisk å konsultere de som vet, eller vi som holder på å lære oss å vite?

Landet er og forblir styrt av dragvollinger (uttrykket sier vel bare de som går eller har gått på NTNU noe).

Jeg siterer min søster, som nettopp er ferdig med å studere på Dragvoll:

De fleste Gløshaugen-studenter tror vel at Dragvoll-studenter ikke engang gidder å gå på forelesninger...

 

...og de har vel rett.

 

Jeg er, som vanlig, ganske enig med gspr og JBlack. Man må velge realfag fordi man har en interesse for det. Jeg synes realfag er utrolig spennende, og trenger ingen ablegøyer til å vekke min interesse. Det er ingenting galt i tavleundervisning, og jeg synes absolutt ikke tavleundervisningen skal trappes ned. Det eneste jeg synes var negativt i forbindelse med realfagsundervisningen på vgs var at lærerne i filologiske og humanistiske fag fikk tvunget oss til å nedprioritere realfagene gjennom å gi oss store oppgaver og true med å gi nedsatt ordenskarakter dersom vi ikke leverte.

 

Jeg er derimot ikke helt enig i at nivået må økes og pensum utvides. Hvis fagene blir for eksklusive vil det bli for få elever i hver klasse til at skolene har råd til å ha undervisning i de fagene. Det som trengs er et mer skalerbart pensum, der de dyktige får utfolde seg og de middelmådige kan klare seg. Bakstreverne bør uansett lukes bort.

Lenke til kommentar

For de av oss som jobber på et universitet så er det ikke så lett som å si at "realfag skal velges av interesse". De aller fleste studieprogram er avhengig av en viss rekruttering for å overleve. Jeg har selv vært vitne til at program legges ned pga. manglende rekruttering. Dersom det ikke er rekruttering vil også fagmiljøene forsvinne. Da hjelper det fint lite at det sitter tre "spesielt interesserte" i forelesningssalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...