Gå til innhold

Den norske "realfagskrisen"


Anbefalte innlegg

Man kan ikke vente seg at mange skal velge f.eks IT utdannelse nå når det har vært så vanskelig å få jobb for de som er ferdig utdannet.

Det er i hvertfall min oppfatning at vi har diskuterer de "gode gamle" realfagene: Matematikk, fysikk, kjemi, biologi. Ikke IT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan ikke vente seg at mange skal velge f.eks IT utdannelse nå når det har vært så vanskelig å få jobb for de som er ferdig utdannet.

Det er i hvertfall min oppfatning at vi har diskuterer de "gode gamle" realfagene: Matematikk, fysikk, kjemi, biologi. Ikke IT.

Jo men du trenger ganske mye av de gamle realfagene for IT også, når det gjelder ingeniør eller sivilingeniør. En kan nok slippe unna med adskilli mindre hvis en studerer mer fritt på et unversitet der en kan velge nesten helt fritt hva man vil ha. Det er utrolig mye matematikk i IT, det kommer jo litt an på hva en driver med. Hvis en driver med 3D eller simuleringer kan en jo også få en del fysikk inn i bildet slik at det skal ligne mest mulig.

 

Og en annen ting er at det hjelper ikke på krisen når ingeniører og andre ikke får jobb, eller må ta en jobb der utdannelsen overhode ikke er relevant, etter å ha tatt en utdannelse der en har lært mye av disse fagene. Det er jo ikke akkuratt noen oppfording til de som da skal velge studie om at de bør ta disse studiene som har mye realfag.

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Ja, hva med å faktisk undersøke blant studenter?

Så enig, så enig. Jeg er lut lei av det at ikkerealister skal diktere utformingen av realfagene i Norge. Hva med faktisk å konsultere de som vet, eller vi som holder på å lære seg å vite?

Landet er og forblir styrt av dragvollinger (uttrykket sier vel bare de som går eller har gått på NTNU noe).

En rask kikk med Google ga raskt en forklaring, i en tråd der Bård Kjos og Jardar Eggebø braket sammen.
Problemet er at det er telefonsaniteringspersonale som er de meningsbærende i dette landet
Og hva gjør vi med telefonsaniteringspersonale? :)
Douglas Adams hadde endel bra tanker rundt dette...
Lenke til kommentar

 

Realfagskrisen er etter min mening et subset av kunnskapskrisen, som rammer mange fag. Dette merker en raskt når en kommer ut i næringslivet. Det er alvorlig og konkurransehemmende for  Norge.

- pensum må utvides

- pensum må oppdateres etterhvert som den virkelige verden endrer seg

- elevene må oppleve virkelige utfordringer for å kunne overleve i industri og næringsliv

- Norge er et lite land, språk- og kulturkunnskap er viktigere enn noensinne, og må ikke bare forbli et politisk korrekt slag i luften uten innhold

 

Jeg mener nå holdningen til næringslivet er litt av årsaken også. I det minste hjelper dem ikke til med å løse det når folk som har tatt lang og vanskelig utdannelse ikke får jobb når de er ferdige enda det er noe næringslivet trenger. Man kan ikke vente seg at mange skal velge f.eks IT utdannelse nå når det har vært så vanskelig å få jobb for de som er ferdig utdannet.

Javisst. Graver du dypt nok i denne meterien, finner du at de som bestemmer i ansettelsesspørsmål også er merket av kunnskapskrisen. Det var derfor jeg snakket om subset over, for egentlig er vi nok enige i det ytre fenomenet, mens jeg søker i de bakenforliggende forholdene. Jeg har sett adskillige og groteske eksempler på grotesk personalhåndtering. Før snakket man on soussjefer, deretter personalsjefer, nå er det Human Resource-dirktører, men i virkeligheten er det muggen saft på nye flasker, og det gjør at mange ikke vet eller forstår hvaslags folk bedriften faktisk trenger.
Og hvem ønsker å bruke dyrebare studieår på "trauste realfag", slik Olsen selger dem inn? Hvem vil sette seg i gjeld for å fordype seg i et fagområde som er "i krise", slik vi på ukentlig basis kan lese fra lærerkreftenes egne penner?

Jeg må si meg uenig i at realfag nødvendigvis er så kjedelige som han vil ha det til. Det er jo så klart avhengig av hvor teoretisk det gjøres da. Sammtidig er det vel ikke alt som er så lett å gjøre om til spennede ting heller.

"Instant gratification", som det heter på nyere norsk, er det alt for mange som jager etter, men ikke finner, når de oppdager at yrket har flere mandager enn det de så i sine favorittserier på fjernsynet med supervellykkede mennesker.

 

Populære serier viser vellykkede mennesker i yrker innen: juss, media (spesielt journalistikk) og helse.

Populære studier for tiden er: juss, media (spesielt journalistikk) og helse.

Lenke til kommentar
Ja, hva med å faktisk undersøke blant studenter?

Så enig, så enig. Jeg er lut lei av det at ikkerealister skal diktere utformingen av realfagene i Norge. Hva med faktisk å konsultere de som vet, eller vi som holder på å lære seg å vite?

Landet er og forblir styrt av dragvollinger (uttrykket sier vel bare de som går eller har gått på NTNU noe).

En rask kikk med Google ga raskt en forklaring, i en tråd der Bård Kjos og Jardar Eggebø braket sammen.

Hihi, leste den tråden jeg òg, artig lesing som gir en grei forklaring på begrepet for folk utenfra ;)

 

 

Edit: Og ja, jeg støtter Douglas Adams sin løsning.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Vil bare si at også eg ville ha økt pensumet til realfagene, hadde selv ikkje noen realfag på vgs, eg hadde engelsk( er halvt engelsk, derfor ble dette enkelt), samf.kunnskap, og spansk ( der gikk alle de flotte jentene ). "Cruiset" gjennom disse fagene enkelt, så 10 dager etter skoleslutt på vgs (sommer 02) var det inn i militæret. I millitærer jobba eg endel med elektronikk og syntes dette var veldig interessant, men for å gå på elektronikk ing. studie trenger en real fag. Dermed bestemte eg meg for å ta de nødvendige realfagene + litt til..

Dette tok eg på ett skole år: 2mx, 2fy, 2kj, 2bi,3mx,3fy,3kj,3bi..

Dårligste karakter var 4. Kan ikkje akkurat sei at pensumet var vanskelig i realfagene. Disse tok eg som sagt på ett år, så min mening er at pensum bør økes!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Dermed bestemte eg meg for å ta de nødvendige realfagene + litt til..

Dette tok eg på ett skole år: 2mx, 2fy, 2kj, 2bi,3mx,3fy,3kj,3bi..

Dårligste karakter var 4. Kan ikkje akkurat sei at pensumet var vanskelig i realfagene. Disse tok eg som sagt på ett år, så min mening er at pensum bør økes!

Det er kalrt det er mulig, men du slapp da alt av de andre fagene som jeg stort sett ikke synes noe særlig om. Nå er ikke jeg sikker på hvordan pensumene i de fagene du tok er i forhold til det jeg hadde for ca 10 år siden. Jeg har hatt alle fagene du snakker om utenom 3bi og at mattefagene het 2MN og 3MN, som jeg tror tilsvarer 2mx og 2mx idag. Jeg husker godt hva slags sjokk det var da jeg startet på høgskolen med matetatikk 1 der. Det var ikke mye enkelt, det tror jeg ikke for noen av studenene. Hvis pensumene har holdt seg omtrent på samme nivå er jeg enig at en økning i hvertfall matematikken kan være en ide. Jeg er mindre sikker på de andre fagene. For fysikk og kjemi så var det en del overlapp mellom 3kj og 3fy i forhold til høskolefagene der jeg studerte. Bilogi kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Det er klart det er mulig, men du slapp da alt av de andre fagene som jeg stort sett ikke synes noe særlig om.

Greit nok at eg ikkje hadde andre fag, men eg tok jo disse fagene på 1 år, halvparten av tida som normalt. Selv opplevde eg ikkje noe sjokk når eg kom på høgskolen og måtte ha matematisk metode 1, men syntes dog at fysikken på høgskolen var helt vilt, sto akkurat, og eg hadde 5 i 3fy. Så merket bare et stort sprang i fysikken.

Lenke til kommentar
Alle fag burde være like krevende, sier du. Hvorfor i all verden skal dem det? Ikke alle elever er sløve unnasluntrere, slik som du antyder. Det finnes faktisk en del som ønsker en seriøs utfordring. Ved å heve nivået på realfagene, så kan man skape fag med litt status og som gir en utfordring for de som ønsker det.

 

En minste fellesnevner-skole der alle elevene skal koses gjennom skolen av redsel for at enkelte skal bryte sammen og føle seg som tapere fordi de ikke mestrer det andre klarer, det bryter bare ned hele systemet, og er ikke noe å trakte etter.

Ikke alle er like sløve, nei, men VELDIG mange. Spesielt i den alderen hvor de fleste ikke bryr seg veldig om hva de gjør eller driver med og vil helst gjøre ganske mye annet enn skole.

 

Men uansett er jeg enig i at tavleundervisningen må bli i realfagene. Gjennomgang av pensum og felles oppgaver på tavla er mye bedre enn tullete "morro-matte". Det vet jeg vi var flere om å synes i vår matteklasse. Vi var heldige nok til å ha en slik undervisningsform på vgs, men uheldigvis hadde vi verdens kjedeligste lærer som ikke engang prøvde å vise engasjement.

Lenke til kommentar
Dette tok eg på ett skole år: 2mx, 2fy, 2kj, 2bi,3mx,3fy,3kj,3bi..

Dårligste karakter var 4. Kan ikkje akkurat sei at pensumet var vanskelig i realfagene. Disse tok eg som sagt på ett år, så min mening er at pensum bør økes!

Dette er jo ikke mer enn åtte fag, og vi har sju fag i tredjeklasse på vgs. Siden disse fagene du valgte også er fag som er interessante burde det dermed ikke være noe problem å få bra i dem. Å streve seg gjennom religion og norsk særemne når man egentlig vil lære mer fysikk og matte er derimot ikke like greit alltid.

Lenke til kommentar
Greit nok at eg ikkje hadde andre fag, men eg tok jo disse fagene på 1 år, halvparten av tida som normalt. Selv opplevde eg ikkje noe sjokk når eg kom på høgskolen og måtte ha matematisk metode 1, men syntes dog at fysikken på høgskolen var helt vilt, sto akkurat, og eg hadde 5 i 3fy. Så merket bare et stort sprang i fysikken.

Jeg tror nok det kan være litt avhengig av hva en går videre på. Nå må jeg si at grunnen til at så mange hadde problemmer, når jeg tok matematikk 1 var at de hadde gjort om et 4 vekttalls fag fra over et helt år til på et semester som var et av de vanskeligste fagene alle måtte ta. Det resulterte i et strykkprosent på rundt 70% i faget. Når det gjelder fysikken kan du nok ha rett for der hadde jeg ikke noe veldig mye mer enn det som var i 3fy med bare et videre fag i fysikk.

Lenke til kommentar

Vi i tekna(organisasjonen for sivil ingeniører i Norge) prøver å folk til å velge realfag fremfor andre humantiske fag. Flere kommentarer om hvordan det kan gjøres setter vi pris på.

 

Bare jeg som prater for meg selv men jeg skulle gjerne sett at vi utdannet folk som kunne faktisk kunne "noe" nyttig.

Lenke til kommentar
Bare jeg som prater for meg selv men jeg skulle gjerne sett at vi utdannet folk som kunne faktisk kunne "noe" nyttig.

Mener du at bare realister/ingenører gjør noe nyttig?

 

En arbeidsledig humanist gjør selvfølgelig ikke rare nytten, men det gjør heller ikke en arbeidsledig biolog, fysiker...

 

Med mindre man har en tullejobb som innebærer unødvendig papirskyving o.l, så gjør man faktisk en innsats for samfunnet. En kiropraktor kommer neppe til å finne opp kaldfusjon og løse verdens energiproblemer, men birar like fullt til å direkte øke livskvaliteten til pasientene.

 

Litt avsporing kanskje, beklager isåfall.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Dette tok eg på ett skole år: 2mx, 2fy, 2kj, 2bi,3mx,3fy,3kj,3bi..

Dårligste karakter var 4. Kan ikkje akkurat sei at pensumet var vanskelig i realfagene. Disse tok eg som sagt på ett år, så min mening er at pensum bør økes!

Dette er jo ikke mer enn åtte fag, og vi har sju fag i tredjeklasse på vgs. Siden disse fagene du valgte også er fag som er interessante burde det dermed ikke være noe problem å få bra i dem. Å streve seg gjennom religion og norsk særemne når man egentlig vil lære mer fysikk og matte er derimot ikke like greit alltid.

Et av de fagene er gym, noe som i realiteten sier at VKII bare har seks teoretiske fag. Timesummen på VKII er som regel 29 per uke (fem femtimersfordypninger i tillegg til det obligatoriske). Den nevnte realfagskombinasjonen inneholder hele 36 uketimer. Og uansett hvor interessert man er, så er dette fag som krever mer arbeid enn religion eller historie.

Lenke til kommentar

(Hvet ikke om dette fintes nå, men gjorde ikke det her og når jeg søkte på allmen)

 

Skulle vert et alternativ for allmen som gikk dypere inn i realfag. Hvor man feks. slapp C språk. KRL, Geografi, samfundsfag og historie kunne blitt ett fag og ikke så mange timer(Og legge vekt på ting som har med realfags utdanning). Ikke hatt så mange norsk timer, heller legge vekt på å skrive riktig og brae raporter og slik i norsken.

 

Etter dette kunne en da valgt mellom studier som krever dette. Inginør +++.

Lenke til kommentar

Interessant idé, Lord-KGA. Det eksisterte før i tiden. Problemet med å implementere det idag er vel at det koster flesk, og dermed har skolene ti tusen andre ting som (forståelig nok) er høyere prioritert, som f.eks. å hindre skolebyggene fra å falle sammen.

Lenke til kommentar
og dermed har skolene ti tusen andre ting som (forståelig nok) er høyere prioritert, som f.eks. å hindre skolebyggene fra å falle sammen.

[offtopic]

Lurer på hvor mye man kunne gjort med skolebyggene dersom man ikke bygde opera.

 

Men det er ren spekulering, for jeg tror ærlig talt ikke pengene hadde tatt denne veien uansett, selv om opera ikke ble bygd.

[/offtopic]

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
(Hvet ikke om dette fintes nå, men gjorde ikke det her og når jeg søkte på allmen)

Mitt forbehold er at det er mange år siden jeg gikk på gymnaset.

Skulle vert et alternativ for allmen som gikk dypere inn i realfag. Hvor man feks. slapp C språk. KRL, Geografi, samfundsfag og historie kunne blitt ett fag og ikke så mange timer(Og legge vekt på ting som har med realfags utdanning). Ikke hatt så mange norsk timer, heller legge vekt på å skrive riktig og brae raporter og slik i norsken.

Språk er allerede trimmet hardt med. For 50 år siden kunne en ta tysk og fransk på gymnaset og faktisk dra til Frankrike og arbeide der med den språkkunnskapen en fikk på et alminnelig norsk gymnas. For 20 år siden var dette utopi.

 

Tangent: er det slik at C-språk er obligatorisk? Da jeg gikk på gymnaset var det valgfritt, men det var siste året en kunne ta både B- og C-språk begge de siste årene.

 

Etter dette kunne en da valgt mellom studier som krever dette. Inginør +++.

Interessante tanker. Det er et par haker, f.eks. er det teknologiske nivået i Norge ikke det mest imponerende, og det er godt mulig at en teknologisk interessert vil (fortsatt) måtte dra til utlandet for å finne relevant og interessant arbeide.

 

Slik har det egentlig vært en stund, jeg arbeidet i Norge med R&D på en lønn som gjorde jeg nok aldri ville kunne betale ned min studiegjeld på rimelig tid, og på toppen av det hele var bransjen dengang dominert av 2-års engasjementer, så jobbsikkerhet fikk en heller ikke.

 

Heldigvis hadde jeg tatt ekstra språk på gymnaset, hadde derfor ingen problemer men å dra til andre land, og har tilbrakt over 10 år i utlandet, inkludert Storbritannia og Japan. Spesielt i Japan får en øynene opp for hvor Norge står teknologisk.

 

Min erfaring er at språk og kulturkunnskap er viktigere enn det noen gang har vært, også for ingeniører. På nettet, der en ikke ser hvem en kommuniserer med, er språkbeherskelse viktigere enn noensinne for å bli tatt alvorlig og ansett som voksen. I tillegg venter en seg at ingeniører uttaler seg basert på tørre tall, harde fakta og vurdering av kunnskap. Fra postmoderistiske pseuduintellektuelle kvasikulturelle avarter forventer en langt mindre. Også forretningsfolk trenger betydelig mer påfyll av kulturkunnskaper, har sett litt for mange gå i enkle feller.

Lenke til kommentar

Har skummet gjennom denne tråden, og må si det kommer frem mange gode argumenter her.

 

Slik jeg ser det så er ikke dette et problem som kan løses i dag, iallefall ikke på de måtene som gjennomføres nå. Det er ingen vits i å prøve å "lokke" elever som ikke har en genuin interesse for realfag til å ta realfag med "realfagspoeng" og kampanjer. Jeg er et realfagsmenneske, og når jeg snur situasjonen i hodet mitt (at det er kampanjer som sier at jeg får "mange fordeler dersom jeg velger samfunnsfag"), så ville det være den eneste grunnen til at jeg tok det, og ikke fordi jeg interesserer meg for fagene. Etter dette tror jeg ikke jeg ville kunne tilføre en bedrift noe positivt med kunnskapene mine innen samfunnsfag/økonomi - kort og greit fordi det er noe jeg ikke interesserer meg voldsomt for. Av denne grunnen mener jeg det er tåpelig å lokke elever til å ta realfag.

"Men hvordan skal det bli hvis alle i hele verden blir sammfunnsfagsmennesker?", hører jeg deg si. Vel, det kommer ikke til å skje. Jeg skjønner frustrasjonen hos tekniske bedrifter i Norge, som må hente arbeidskraft fra utlandet for å fylle arbeidsplassene sine, men på sikt tror jeg problemet vil løse seg selv. Når vi før eller siden får en overflod av omsorgsarbeidere/folk med samfunnsfaglig utdannelse/whatever (omtrent som advokatyrket i USA), så vil folk forhåpentligvis forstå at dersom en vil ha en jobb etter studietiden, så må en velge en annen studieretning enn disse. Det er delvis slik jeg tenkte for et par år siden, da jeg valgte å kjøre fysikk, kjemi og matte i VK1 og VK2.

 

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror at når folk forstår at det er langt mer lønnsomt og "sikkert" å utdanne seg innen realfag, så vil bølgen skifte retning, og det vil forhåpentligvis ikke være en like stor mangel på arbeidere med realfaglig bakgrunn i Norge lenger. Kanskje også skrekkeksemplene på lærere som kommer frem i denne tråden også får øynene opp og ikke dømmer de som tar realfag på en negativ måte ("åh, du er en av de som driver med realfag, du.").

 

Noen som deler mitt syn på saken? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...