Gå til innhold

Den norske "realfagskrisen"

Anbefalte innlegg

Viser til blant annet denne

artikelen. Mange ser med bekymringsfulle øyne på at stadig færre elever velger realfag.

Elever er ikke interesserte i fagene og de krever gjerne mer enn sosialfagene.

Jeg er selv student, jeg går 2. klasse videregående og har valgt Rettslære, Engelsk 2 (5 timer) og samfunnslære. Fagene har jeg valgt fordi de er fag jeg kan gjøre det godt i uten for mye innsatts, det er også de fagene som jeg synes er mest interessante. Det at man får noen bonuspoeng for å velge realfag ble ikke så viktig at jeg bestemte meg for å velge de istedenfor, da jeg regner med å få nok poeng til å komme inn på det jeg vil uansett.

Det er mange studenter som meg, som foretrekker å velge bort realfagene. Grunnen til det er jo at de ofte kan virke kjedelige og harde. Noen har valgt realfag utelukkende for å få bonuspoeng og det er jo greit i seg selv. Men hvorfor gjør de det? Jo, så de kan komme inn på linjer som ikke har noe med realfag å gjøre etter de er ferdig med videregående. Tror det er veldig få studenter som blir konverterte til realfag på den måten. Dessuten kommer jo alle inn på fag som matte på universitetet uansett, da det er så få som søker.

Jeg må si meg enig i det som skrives i artikkelen. Ingen kommer til å velge realfag bare fordi det er til det beste for landet. Man kan ikke bare si at ungdommene er slappe og velger minste motstands vei. Det er nok kanskje sant, men det er ikke noe man kan gjøre stort med. Det står også i artikkelen at man må gjøre realfagene mer relevante for elevene. Kan man ikke forandre på folka som tar faget, så må man forandre på faget. Det er nemlig her poenget ligger. Skal man få folk til å velge realfag, så må man få realfag til å bli interessant.