Gå til innhold

Den norske "realfagskrisen"


Anbefalte innlegg

Viser til blant annet denne

artikelen. Mange ser med bekymringsfulle øyne på at stadig færre elever velger realfag.

Elever er ikke interesserte i fagene og de krever gjerne mer enn sosialfagene.

 

Jeg er selv student, jeg går 2. klasse videregående og har valgt Rettslære, Engelsk 2 (5 timer) og samfunnslære. Fagene har jeg valgt fordi de er fag jeg kan gjøre det godt i uten for mye innsatts, det er også de fagene som jeg synes er mest interessante. Det at man får noen bonuspoeng for å velge realfag ble ikke så viktig at jeg bestemte meg for å velge de istedenfor, da jeg regner med å få nok poeng til å komme inn på det jeg vil uansett.

 

Det er mange studenter som meg, som foretrekker å velge bort realfagene. Grunnen til det er jo at de ofte kan virke kjedelige og harde. Noen har valgt realfag utelukkende for å få bonuspoeng og det er jo greit i seg selv. Men hvorfor gjør de det? Jo, så de kan komme inn på linjer som ikke har noe med realfag å gjøre etter de er ferdig med videregående. Tror det er veldig få studenter som blir konverterte til realfag på den måten. Dessuten kommer jo alle inn på fag som matte på universitetet uansett, da det er så få som søker.

 

Jeg må si meg enig i det som skrives i artikkelen. Ingen kommer til å velge realfag bare fordi det er til det beste for landet. Man kan ikke bare si at ungdommene er slappe og velger minste motstands vei. Det er nok kanskje sant, men det er ikke noe man kan gjøre stort med. Det står også i artikkelen at man må gjøre realfagene mer relevante for elevene. Kan man ikke forandre på folka som tar faget, så må man forandre på faget. Det er nemlig her poenget ligger. Skal man få folk til å velge realfag, så må man få realfag til å bli interessant.

 

Jeg tror at ved å ta i bruk mer utradisjonelle læreformer og mindre tavleundervisning, så kunne man gjort fagene mer interessante. Hva med flere eksperimenter i fysikk, biologi, matte også videre? Hva med å ta i bruk datamaskiner i større grad? Jeg har stor tro på at man kan få fagene til å bli mye mer interessante i dag. Det vil nok koste penger, men det tror jeg vi har spart inn igjen og vel så det om 40 år.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at ved å ta i bruk mer utradisjonelle læreformer og mindre tavleundervisning, så kunne man gjort fagene mer interessante. Hva med flere eksperimenter i fysikk, biologi, matte også videre? Hva med å ta i bruk datamaskiner i større grad? Jeg har stor tro på at man kan få fagene til å bli mye mer interessante i dag. Det vil nok koste penger, men det tror jeg vi har spart inn igjen og vel så det om 40 år.

 

Hva mener dere?

Helt og holdent UENIG. Jeg hadde alle realfagene på VGS (gikk ut våren '04), og mener helt klart at nivået må ØKES i disse fagene. Det vil si:

- Mer/"vanskeligere" pensum.

- Mer retur til tavleundervisning.

- Mindre "nå skal vi ha det gøy mens vi lærer"-opplegg.

 

Det er VGS det er snakk om, ikke barneskolen! Folk skal velge realfag av interesse for realfag, intet annet.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som gspr og hadde 4 realfag på VGS. Det gikk overraskende greit, for jeg behøvde knapt å lese lekser. Det tyder på at pensumet godt kunne vært vanskeligere. På den annen side var det flere i både fysikk- og biologi-klassen som sleit, og vi må passe på så disse ikke faller av. En mulighet er en større nivåfordeling i fagene, slik at det er forskjellige vanskelighetsgrader å velge mellom.

 

Angående inntak til universitet: om man har ambisjoner om å komme inn på siv.ing.-linjer behøver man over 50-poeng. Det samme gjelder vel på en del av de mer profilerte utenlandske studiestedene. For å ikke nevne medisin, med over 60 poeng.

Lenke til kommentar
Jeg tror at ved å ta i bruk mer utradisjonelle læreformer og mindre tavleundervisning, så kunne man gjort fagene mer interessante. Hva med flere eksperimenter i fysikk, biologi, matte også videre? Hva med å ta i bruk datamaskiner i større grad? Jeg har stor tro på at man kan få fagene til å bli mye mer interessante i dag. Det vil nok koste penger, men det tror jeg vi har spart inn igjen og vel så det om 40 år.

Med unntak av matte finnes dette balansepunktet allerede på norske videregående skoler. Det er faktisk mulig å gå for langt med antall eksperimenter, for et eksperiment er dønn kjedelig om man ikke har begrep om hva som foregår. Selv om tavle høres kjedelig ut, så er det faktisk et genialt instrument for læring. Man må bare kunne bruke den riktig.

 

Ellers har jeg vært overrasket over språklæreres innsats i å svartmale realfagene som kjedelige fag med strykgaranti. Etter at jeg begynte på ny skole i 2. klasse gikk det ca. et halvt år (tentamen) før språklærerne kom med utsagn som "Åh, du er en sånn som er flink i realfag du." Hørtes ut som det var et handikapp for å lære språk.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 3mx, 3fy og 3kj dette året, og regner med å klare gode karakterer ganske enkelt (fikk 5 i alle sammen forrige år uten å gjøre for mye lekser). Mer tavle = bedre. Et større pensum kan også bidra til å gjøre fagene mer interessante, men da blir det enda mer tydelig enn i dag at man snart må nivådele klassene. Jeg skjønner ikke hvorfor, men det er mange auf/su-mennesker på skolen som ser på nivådeling som et onde (uten å ha holdbare argumenter selvsagt), så det blir nok aldri gjennomført.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor, men det er mange auf/su-mennesker på skolen som ser på nivådeling som et onde (uten å ha holdbare argumenter selvsagt), så det blir nok aldri gjennomført.

Man kan ikke et fag før man kan lære det bort. Du kan heller ikke en diff.likning så fort du har satt to streker under det. Just as a note.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor, men det er mange auf/su-mennesker på skolen som ser på nivådeling som et onde (uten å ha holdbare argumenter selvsagt), så det blir nok aldri gjennomført.

Man kan ikke et fag før man kan lære det bort. Du kan heller ikke en diff.likning så fort du har satt to streker under det. Just as a note.

Men du er vel ikke uenig i at man ligger på forskjellige nivåer, og at en som sliter ikke får mye utbytte av å være i en flink klasse, ei heller at en som er meget flink har noe utbytte av å være i en klasse som bruker et stort antall timer på enkle oppgaver?

Lenke til kommentar

Jeg må si at med realfagene så har man vel flest muligheter åpne når man skal studere videre. Jeg ble selv fedig med det i 94 og hadde 3MN(vet ikke om det tilsvarer MX eller MY idag) 3Kj og 3Fy og gikk videre på ingeniørstudiet og sivilingeniørstudiet etter det.

 

Jeg må si det hjelper ikke bare å si at folk skal satse på realfag når slikt hender når jeg var ferdig med utdanelsen med mye realfag. Nå var jeg nok uheldig med timingen da jeg var ferdig, for sommeren 2002 var det ikke mye jobber å finne for en nyutdannet siv.ing i data.

 

Om pensum i disse fagene burde gjøres større vet ikke jeg, jeg vet ikke hvordan de er i forhold til når jeg var ferdig når det gjelder størrelse og vanskelighet. Men at det burde være mer for de flinkeste må jeg si meg generelt enig i. Jeg husker fra ungdomskolen da jeg og en eller to til drev og gikk utenfor pensum og læreren kunne ingenting mer :no: Det ble kjedelig fordi det vi kunne gjøre var enkelt.

Men du er vel ikke uenig i at man ligger på forskjellige nivåer, og at en som sliter ikke får mye utbytte av å være i en flink klasse, ei heller at en som er meget flink har noe utbytte av å være i en klasse som bruker et stort antall timer på enkle oppgaver?

Det der må jeg si meg enig i jeg hadde et fag der de andre eleven fikk læreren til å gjennomgå hvert eksempel flere ganger, det gadd jeg ikke å høre på så jeg gjorde alle leksene til det faget i timene siden noe annet ville blitt for kjedelig. Der sparte jeg jo litt tid men jeg ville nok heller ha likt å ha lært mer og brukt mer tid på faget.

Lenke til kommentar

Jeg synes 2FY var litt vanskelig for meg :p Jeg slet virkelig i hele VK1 før jeg til slutt greide å kave til meg en 5 i standpunkt i dette faget (lå som regel på 3/4 før standpunkt).

 

Men jeg liker realfag fordi det gir en "annerledes" forståelse av verden og universet.

 

Med fysikk og matte kan man f.eks. designe nye anlegg i fornøyelsesparker :dribble:

 

På skolen min syns jeg faktisk det ikke er så mye tavleskriving. Det er mest eksperimenter og rapportskriving.

Lenke til kommentar
Men du er vel ikke uenig i at man ligger på forskjellige nivåer, og at en som sliter ikke får mye utbytte av å være i en flink klasse, ei heller at en som er meget flink har noe utbytte av å være i en klasse som bruker et stort antall timer på enkle oppgaver?

Du vet ikke en drit av matematikk hvis du ikke kan hjelpe andre. Du har ingen dypere forståelse av faget hvis du bare setter 2 streker under svaret og durer i vei 40 sider foran de andre. Greit du står på eksamen, men du vet egentlig ikke hva du gjør. Og ikke minst, hva det kan brukes til.

Lenke til kommentar
Men du er vel ikke uenig i at man ligger på forskjellige nivåer, og at en som sliter ikke får mye utbytte av å være i en flink klasse, ei heller at en som er meget flink har noe utbytte av å være i en klasse som bruker et stort antall timer på enkle oppgaver?

Du vet ikke en drit av matematikk hvis du ikke kan hjelpe andre. Du har ingen dypere forståelse av faget hvis du bare setter 2 streker under svaret og durer i vei 40 sider foran de andre. Greit du står på eksamen, men du vet egentlig ikke hva du gjør. Og ikke minst, hva det kan brukes til.

So? Hva med de som kan hjelpe andre, og som vet hva det kan brukes til mye bedre enn resten av klassen? Dessuten er det de som bruker mye lengre tid enn andre på å "sette to streker under svaret", så når elev1 har regnet ferdig alle oppgavene til et tema kan kanskje elev2 slite med å komme seg gjennom 1/3 av temaet. Ikke f* om jeg gidder å hjelpe resten av klassen fordi jeg har regnet meg gjennom oppgavene tilhørende et kapittel før resten. Da skal jeg isåfall få lærerlønn for å gå på skolen. Jeg har fått betalt en skolegang gjennom skatten, som alle andre, og da har jeg krav på undervisning x antall timer i uka. Om målet ditt er å få senke alles nivå ned til det svakeste ledd, bør du tenke deg om en gang til, og hvis ikke bør du innse at man etter hvert er nødt for å sette inn flere lærere og en eventuell klassedeling.

Lenke til kommentar

I grunnkurs (1. år på VGS) hadde vi nivåinndeling i matematikk. Vi ble delt inn i tre nivåer, etter ønske og karakter. Jeg har en inntrykk av at de aller fleste var fornøyd med denne inndelingen. De som sleit i matte fikk litt bedre tid, og slapp å bli stresset av de som ville fort videre. På samme måte ble ikke de som ville videre sinket.

Lenke til kommentar

Hvor mange her er enig i det jeg sier, altså at nivået må heves og realfagene på VGS gjøres vanskeligere og mer omfattende?

 

Har diskutert dette med folk i klassen (fysikk og matematikk ved NTNU), men der blir det i denne saken lett slik at alle er totalt enige. Hva mener folk som driver med andre ting?

Lenke til kommentar
På den annen side var det flere i både fysikk- og biologi-klassen som sleit, og vi må passe på så disse ikke faller av.
Jeg er uenig. Vil man virkelig ha kvantitet over kvalitet når en er kommet så langt som andre klasse på VGS? Bør det ikke da kunne ventes at man i det minste blodsliter LITT nå og da for fag som fysikk?

Hvorfor tror dere mer eller mindre hele verden ligger foran Norge på dette området? Jo, for der skjønner ungdommen at å jobbe hardt på skolen er viktig. Jeg mener jeg er berettiget til å uttale meg om "ungdommen i dag" når jeg selv ikke er fylt 20 år ennå.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Hvor mange her er enig i det jeg sier, altså at nivået må heves og realfagene på VGS gjøres vanskeligere og mer omfattende?

 

Har diskutert dette med folk i klassen (fysikk og matematikk ved NTNU), men der blir det i denne saken lett slik at alle er totalt enige. Hva mener folk som driver med andre ting?

Som jeg ga inntrykk av over ønsker jeg i alle fall en mulighet for økt 'vanskelighetsgrad' i realfag.

Lenke til kommentar
Ellers har jeg vært overrasket over språklæreres innsats i å svartmale realfagene som kjedelige fag med strykgaranti. Etter at jeg begynte på ny skole i 2. klasse gikk det ca. et halvt år (tentamen) før språklærerne kom med utsagn som "Åh, du er en sånn som er flink i realfag du." Hørtes ut som det var et handikapp for å lære språk.

Besynderlig.

 

Jeg trodde det var alment akseptert at har en anlegg for matematikk, så har en også anlegg for grammatikalsk vanskelige spåk som f.eks. tysk.

 

Joda, fransk har endel vanskelig grammatikk, for all del, men en har ikke så mye om den på skolen. Da jeg gikk på videregående var fransk et språk satt opp med et minimalistisk pensum for de som ikke greide tysk. En fransklærer var mektig irritert av å måtte fordumme det til "sandkassenivå".

 

Ellers synes jeg ikke det skal være noe entenm/eller med realfag og andre linjer, hadde selv både realfag og tysk og fransk. Min erfaring er at det går greit.

Lenke til kommentar
Hvor mange her er enig i det jeg sier, altså at nivået må heves og realfagene på VGS gjøres vanskeligere og mer omfattende?

Ved å gjøre realfagene vanskeligere, blir nok også elevene reddere for å velge realfag. Ergo, enda færre tar realfag.

 

For jeg husker jo godt at det var slike holdninger da jeg gikk på vgs. Realfag ble sett på som slitsomt og vanskelig, så mange valgte de bort til fordel for de "myke" fagene som de visste at ville bestå uten problemer.

Lenke til kommentar
Hvor mange her er enig i det jeg sier, altså at nivået må heves og realfagene på VGS gjøres vanskeligere og mer omfattende?

Ved å gjøre realfagene vanskeligere, blir nok også elevene reddere for å velge realfag. Ergo, enda færre tar realfag.

Jeg er helt enig med gspr.

 

Ved å gjøre det vanskeligere kan man oppnå flere ting:

 

1. Mer status

2. Folk som liker en utfordring tar faget

3. Man lærer seg å jobbe med faget, i stedet for å leke seg gjennom

 

Det universitetene og norge trenger i fremtiden er realister som ikke er redd for en utfordring, som har gode arbeidsvaner og har lært seg til å jobbe med et fag.

 

Ikke masse sulliker som tar faget for å få ekstra poeng, og fordi det var så morro å leke med eksperimenter.

Lenke til kommentar
Joda, fransk har endel vanskelig grammatikk, for all del, men en har ikke så mye om den på skolen. Da jeg gikk på videregående var fransk et språk satt opp med et minimalistisk pensum for de som ikke greide tysk. En fransklærer var mektig irritert av å måtte fordumme det til "sandkassenivå".

Slik er det ikke her hvor jeg går på skole, hvertfall. Det er mange skoleflinke i fransk-klassen som jeg nettopp gikk ut av.

 

Godt sagt, JBlack :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...