Jarmo Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 ..... som sitter i luftmåleren (er det riktig ord?) som har skylda. I hvert fall er det snakk om en stor klump jern som sitter rett under luftfilteret og som inneholder en bitteliten variabel motstand og en slags lokk som beveger seg. Da hele klumpen er produsert av Bosch, får man ikke bare bytte motstanden - hele delen må byttes, selv om den er mekanisk 100% OK. Koster ganske mye, så jeg har ikke gjort det enda. En ting som løste problem for nesten to år var at han fyren som diagnostiserte bilen, trykket på det lokket mange ganger - for å måle responskurven fra motstanden. Så fikk han skikkelig stygg sag istedenfor glatt kurve. Men plutselig ble alt borte - kurven ble glatt som den skulle. Han var like overrasket som meg. Jeg antar at det var den trykkingen som gjorde jobben. Heter luftmengdemåler og spjellen kan "henge seg" av og til, brukte CRC på min BMW 535i og alt ble bra igjen.... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 19. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) tje.. er en ujevn "romling" som "romler" fortere dess fortere mann kjører (drit bra forklaring ) EDIT: Takker pcp160 og alle andre for nyttige tips. Rykkingen skjer kun når jeg slipper gassen eller holder farten ... aldri ved akselerasjon. Endret 19. juli 2005 av Okay Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. juli 2005 Del Skrevet 19. juli 2005 (endret) Okay Skrevet 19/07/2005 : 21:53 Hvor vannskelig er det å skife hjullager - og hva trengs av utstyr/verktøy? Ikke så veldig vanskelig egentlig, men det krever høy renslighet, og man må være nøye. Arbeidstiden og vanskelighetsgraden øker omvendt proposjonalt med kvaliteten på verktøyet, for å si det litt enkelt... Ideelt sett bruker man pressverktøy med passende hylser for å drive ut og inn lagrene. Da er det relativt enkelt arbeid. De fleste har jo ikke denslags utstyr hjemme, så da er nest beste løsning feks en grov skrutrekker for og slå ut de gamle lagerskålene, også bruker man gjerne de gamle lagerskålene og/eller store pipenøkler for og banke de nye på plass. Det som da er viktig og passe på er at man aldri slår på, eller på annet vis skader selve kulebanen på de nye lagerene. Det er også viktig at man tar seg tid, slå litt og litt og annenhver gang på hver side, slik at lagerskålen kommer rett, og ikke skjevt. Til slutt er det en god regel og aldri presse eller slå på en sånn måte at kreftene går via kulene i det nye lageret. Med andre ord, om du ikke aner hvordan du skal gjøre dette, søk hjelp. Det er ikke fryltelig vanskelig, men det er en del ting man kan gjøre feil, slik at det nye lageret blir skadet Okay Skrevet 19/07/2005 : 22:14 tje.. er en ujevn "romling" som "romler" fortere dess fortere mann kjører (drit bra forklaring ) Høres jo i alle fall for meg ut som ganske typisk lagerlyd det da. Men jeg er alltid litt forsiktig med og kategorisk fastslå diagnoser over internett... Endret 19. juli 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg har Ford Escort 97 som hopper som en hest. Jeg fant et sted i manualen at årsaken kan være TRANSMISSION SOLENOID (vet ikke hva det betyr). Lenke til kommentar
Golky Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Jeg har en opel vectra 1,8i 91 mod... Jeg satt inn bilen min på verksted for feildiagnose på akkurat samme problem som du har. Bare at min rykker både når jeg slipper gass i lave hastigheter og når jeg gir gass igjen etter å ha sluppet den. På verkstedet fikk de en feilmelding på noe de kalte for gass spjell stillings føler (uff for et navn) Delen var visst ikke dyr... kostet bare 500 kr, men måtte bestilles fra tyskland. Jeg skal nok bytte den så fort som mulig og kan gjerne skrive en tilbake melding om dette hjalp. Verkstedet sjekka forresten det meste i motoren får å se om det kunne være noe annet men de sa at det så bra ut. Har lest om mange som har akkurat samme problemet med nesten alltid samme bilen. Kan være alt fra luftmengde måler til innsprøytnings justering, men siden jeg fikk feilmelding på gass spjellen så prøver jeg det først Endret 6. august 2005 av Golky Lenke til kommentar
Golky Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Var innom verkstedet idag og sjekka den på pcen en gang til og denne gangen kom det ingen feil. Så det var nok ikke gasspjellet som var problemet likevel. Det mekanikern tilbød meg da var å sjekke grundigere med noe annet program eller noe, men det kostet 1000,- kr. Jeg får nok lete litt mer etter løsninger og kanskje noen av dere der ute har noe å legge til Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hvorfor ikke gå på høggeren å finne samme bil som deg. Så kan du prøve med den og se om den funker (pass på at den ser fin ut og er iorden).. Hvis ikke er det bare å sette tilbake den gamle da...?? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Den rykkingen som du beskriver...hvis den er veldig kraftig til tider. Noen "beskriver" det som "kenguru-bensin".Det kan være en sprekk i den tjukke slangen/belgen mellom luftfilterboksen og innsprøytningsmanifolden. Sjekk hele slangen fra klammer til klammer. (...) LØST! TAKKER Kanonfornøy - ut med belg med hull i - inn med ny og ; VIPS!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå