Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*LØST* Bilen min "rykker"


Anbefalte innlegg

Bilen min "rykker", "hopper" eller "humper"

 

Bilen:

1990 Opel Vectra 2.0i kjørt 170.000

 

Burde ha skifte registerreima, men vil først bli kvitt den forbanna humping. Kan den skyldes nevnte re.reim?

 

Når det skjer:

Spesielt ved lavere turtall - ved jevn kjøring, eller at jeg slipper gassen. Ved sluring med clutchen og akslerering går det bra.

 

"Rykkingen" er SVÆRT merkbar!

 

 

Annet problem:

Synes jeg hører hjula bak godt (romling)... på tide å bytte hjullagra bak?

 

 

Setter stor pris på forslag og hjelp!

:w00t:

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm. tror ikke det er kondens... da må jeg ha hatt kondens i over ett år.

Motoren virker som den går normalt....

Rykking kan også komme av slittasje i drivverket

Høres dyrt ut. :no:

 

Er det noen andre billige ting jehg kan prøve før jeg leverer den inn til verkstedet?

Lenke til kommentar

Sjekk bensinfiter først, inj motorer liker veldig dårlig

et tett filter, kan også prøve STP inj cleaner som en finner

på Shell (den *SORTE* flaska IKKE den røde) ellers kan du sjekke

luftfilteret, sammenlign den rene siden med den skittende, er det stor

forskjell så må filteret byttes, sjekk pluggene også, de skal ha en lett

lysebrun/grå farge

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Tenningsproblem mest sannsynling.

Er fordelerlokket så ille som du sier kan dette være synderen. Har vært borti i samme feil hos venner.

 

Har du fortsatt feil etter fordelerlokket er byttet, sjekk at bensinpumpa virker evt. bytt denne også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Annet problem:

Synes jeg hører hjula bak godt (romling)... på tide å bytte hjullagra bak?

Nå husker jeg ikke om det er trommler eller skiver på bakakselen på bilen din.

Rommlingen er ofte en typisk "bremsebåndene som er utslitte" symptom. Altså biler med trommler bak.

Har du skiver kan bremseklossene vært utslitte også men de lager mer "skrike/skrape" lyder enn den romlingen.

Lenke til kommentar

På min MB (1991 modell 230E) har jeg det samme, merkbar humping ved tomgang og lave turtall. Jeg vet (diagnostisert på verksted) at det er den rheostaten som sitter i luftmåleren (er det riktig ord?) som har skylda. I hvert fall er det snakk om en stor klump jern som sitter rett under luftfilteret og som inneholder en bitteliten variabel motstand og en slags lokk som beveger seg.

 

Da hele klumpen er produsert av Bosch, får man ikke bare bytte motstanden - hele delen må byttes, selv om den er mekanisk 100% OK. Koster ganske mye, så jeg har ikke gjort det enda.

 

En ting som løste problem for nesten to år var at han fyren som diagnostiserte bilen, trykket på det lokket mange ganger - for å måle responskurven fra motstanden. Så fikk han skikkelig stygg sag istedenfor glatt kurve. Men plutselig ble alt borte - kurven ble glatt som den skulle. Han var like overrasket som meg. Jeg antar at det var den trykkingen som gjorde jobben.

Lenke til kommentar
Annet problem:

Synes jeg hører hjula bak godt (romling)... på tide å bytte hjullagra bak?

Nå husker jeg ikke om det er trommler eller skiver på bakakselen på bilen din.

Rommlingen er ofte en typisk "bremsebåndene som er utslitte" symptom. Altså biler med trommler bak.

Har du skiver kan bremseklossene vært utslitte også men de lager mer "skrike/skrape" lyder enn den romlingen.

Har skivebrems på alle hjul - nylig byttet skiver og bremsesko....

Kan altså ikke være hjullagre?

 

EDIT: Kan DidzisK dignose gjelde hos meg?

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Regner med at denne bilen er forhjulstrukket, saa for aa sjekke bakhjulslager kan du enkelt og greit jekke opp bilen, ta tak oppe og nede paa dekket og proeve aa vippe det, har du noe som heldst glipp da, er lageret daarlig...

 

Du kan i verste fall miste hjulet hvis lageret gaar(har dog kjoert rundt 3-4mil med et knust hjulager bak paa en gammel escort engang, men morsomt var det ikke...)

Lenke til kommentar

Den rykkingen som du beskriver...hvis den er veldig kraftig til tider. Noen "beskriver" det som "kenguru-bensin".

Det kan være en sprekk i den tjukke slangen/belgen mellom luftfilterboksen og innsprøytningsmanifolden. Sjekk hele slangen fra klammer til klammer.

 

Ang hjullagerlyd så er det bare som nevnt tidligere å løfte opp bilen å snurre på hjulet. Kjenn etter slakk også. Hvis hjullageret går helt i stykker så kan du i værste fall miste hjulet !

Lenke til kommentar

Vedrørende den kengurusaken, er det ikke så allverdens mye du får gjort selv, men få i alle fall byttet det fordelerlokket først. Både det og pluggkabler som du har byttet kan gi slike symtomer, selv om det oftes da blir værre i fuktig vær.

 

I tillegg av ting du kan sjekke selv, er og gå over absolutt alle slanger, både den tykke hoved slangen JarleW nevner, og også andre slanger. Luftlekkasjer på vakumsiden av innsprøt systemet er hyppig synder til ujevn gange.

 

Du kan også til en viss grad sjekke driverk/motorfester; sett bilen i 1. gir brekket av, og med panseret oppe rugger du bilen frem og tilbake så hardt du kan. Løse/dårlige motorfester vil da gi seg utslag i at motoren flytter seg mye frem og tilbake, og man vil også få et vist inntrykk av slark i driverk (men du bør kanskje få med noen som har en ide om hva som er å betrakte som normalt, hvis du ikke selv vet det...)

 

Forøvrig er det jo nesten ikke måte på hva dette KAN være; feiljustering innsprøyt, eller slark/rusk/slitt luftmengdemåler som DidzisK nevner, det samme i tomgangsmotor (hvis den har det), sensorfeil, tenningsmodulfeil, bensinfilter (litt rart hvis den går helt fint forøvrig, men aldri si aldri...) falsk luft manifold osv osv.

At registerreim skal forårsake dette er tvilsom, ikke 100% umulig, men da skal det være bra mye slark i den...

 

Når det gjelder bakhjulslager, hvis du gjør som foreslått men ikke finner slark/ulyd er ikke det nødvendigvis synonymt med at lageret ikke er synderen, hjulager kan lage lyd i fart/belastning selv om det kjennes og høres fint ut på jekken.

Det blir da litt gjettekonkurranse. Er det en konstant lyd i volum og frekvnes, sterkere i sving, ved bremsing, lav fart, høy fart..?

Lenke til kommentar

Har selv en Opel Vectra 2.0i 95 modell. Hører litt hyling eller piping av og til ved lav fart bremsing og sving. Av og til knirking når jeg kjører over kanter osv.

 

Noen som har peil på om det kan være hjullageret bak som har gått da eller evt noe annet?

Hva er prisen på å f.eks. skifte hjullagere?

Lenke til kommentar
Har selv en Opel Vectra 2.0i 95 modell. Hører litt hyling eller piping av og til ved lav fart bremsing og sving. Av og til knirking når jeg kjører over kanter osv.

 

Noen som har peil på om det kan være hjullageret bak som har gått da eller evt noe annet?

Hva er prisen på å f.eks. skifte hjullagere?

høres ikke ut som hjullageret da det vil komme en romling fra det hvis det er gåent.

 

Det kan være at bremesene må smøres opp, eller at de må byttes..

 

Det med knirkingen kan være ting som ikke stitter helt fast inni bilen. Eller at foringene til stabstag må smøres opp, evnt noen foringer er gårlige..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...