Icenor Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg vet at det finnes mange poster om å åpne porter, men nå har jeg trålet forumet så lenge og jeg får det ikke til å fungere. Har Tele2 som ISP. Speedtouch 510 modem Dell Truemobile 2300 router. Skulle åpne portene på en pc som er tilkoblet det trådløse nettverket. Hadde vært kjempefint om noen kunne dytte meg i riktig rettning her. Er det routern eller modemet jeg skal konfiguere? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Etter det jeg vet er Thompson Speedtouch modem med innebygd router. Fra Tele2 er det sannsynligvis satt opp med routerfunksjonalitet påslått, og trolig med standardinnstillinger. Det bruker å være alt åpent ut, ingenting åpent inn. Jeg har aldri brukt dette, men har Tele2 med Ericsson routermodem. Jeg valgte å slå av routerfunksjonaliteten på dette, sette det i brigdemode. Da går alt gjennom begge veier. Portene har jeg ellers åpnet og lukket på mitt DLink DI-624 (trådløs router). Har åpnet en ca 10 porter for inngående trafikk, hovedsaklig forwarded til en Linux-server. Slik at jeg blant annet kan slå den av/reboote når jeg er andre steder. Hvordan man konkret gjør dette varierer fra merke til merke, og eneste måten er å bruke manualen (den komplette på engelsk - finnes på nettet), for å finne fram til hvordan man åpne porter i brannmur og router til PC-en din. Må du route til PC-en er det viktig at du bruker statiske IP-adresser internt. Om porter er lukket eller åpne kan du sjekke blant annet med Sygate Security Scan. På den enkelte PC må eventuelle brannmurer åpnes for de samme portene, eventuelt at brannmuren slås av. Burde ikke være noen risiko så lenge man sikrer at brannmuren i routeren bare er åpen inngående på de portene man ønsker. Litt krøkkete skrevet, og ikke så mye fakta. Men få tak i manualene, eventuelt søk på Google spesifikt etter hvordan du slår av router funksjonalitet i Speedtouch. Jeg fikk faktisk hjelp ved å sende en mail til brukerstøtta i Tele2. Kom tilbake med link til en liten FAQ. Trolig finnes det mye om hvordan sette opp Truemobil, både på Dell sine supportsider og på nettet. NB! Du må regne med å søke noe på Engelsk. Jeg har ennå ikke funnet at Tele2 har så mange porter lukket i sentralene. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Etter det jeg vet er Thompson Speedtouch modem med innebygd router. Fra Tele2 er det sannsynligvis satt opp med routerfunksjonalitet påslått Tviler, de jeg har sett er reine modemer. Svjv er vel det bare det ericsson-modemet som de sendte ut en stund som var satt opp som router. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Etter det jeg vet er Thompson Speedtouch modem med innebygd router. Fra Tele2 er det sannsynligvis satt opp med routerfunksjonalitet påslått Tviler, de jeg har sett er reine modemer. Svjv er vel det bare det ericsson-modemet som de sendte ut en stund som var satt opp som router. Det letter jo jobben med å åpne porter, når man ikke trenger å konsentrere seg om å konfigurere selve modemet. Men jeg hadde inntrykk av at omtrent alle leverte ut konfigurerte modem med routerfunksjonalitet i dag. Men jeg forstår at jeg tar feil. Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Problemet mitt er at det både er modem og router. Jeg har et annet system et annet sted hvor jeg har NGT og LinkSys Router. Hvis jeg kobler til routern så fungerer ikke portene jeg åpnet i NGT modemet og pcene som ikke er koblet til router forsvinner fra nettverket, men de får fortsatt internett. Hvordan er det jeg "deaktiverer" routern slik at den fortsatt deler internett via lan og wan, men lar driften av porter ol. bli styrt av modemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå