Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er "Broadcast SSID disabled" sikkert?


Anbefalte innlegg

Får ikke wep/wpa til å funke på min trådløse enhet så for tiden har jeg bare disabled Broadcast SSID på den.

 

Spørsmålet er om det er "lett" å knekke/sniffe SSID?

 

Har jo sett diverse om at SSID blir sendt i klartekst fra router'n slik at det er lett å fange det opp dersom man vet hva man gjør.

 

Den gjennomsnittlige nordmann får vel ikke til dette, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er veeeldig lett.. er ikke rare programmet man trenger for det...

 

men du trenger et program som er laget for formålet som regel, og bare det overgår vel "den gjennomsnittlige nordmann", men jeg ville ikke satset på at jeg bare har "gjennomsnittlige nordmenn" i nabolaget..

Lenke til kommentar

SSID-navnet har ingenting* med sikkerhet å gjøre, det er kun der så man kan skille et nett fra et annet.

 

Om du greier deg med helt enkel adgangskontroll, bruk et MAC-filter.

 

Men vær obs på at mailen din, chat/IM og de fleste nettsidene du besøker blir sendt i klartekst og kan plukkes opp av enhver som måtte være interessert.

 

Er også trivielt (noen få minutter) å knekke WEP om dagen, så WPA er eneste alternativ om du vil ha kryptering.

 

*) Kan riktignok være en risiko å ikke bytte fra default, da denne gir en god indikasjon på hva slags AP du har.

Lenke til kommentar
SSID-navnet har ingenting* med sikkerhet å gjøre, det er kun der så man kan skille et nett fra et annet.

Jepp, men skjuling av SSID kan ha noe med sikkerhet å gjøre, selv om det kun blir "security by obscurity. AFAIK blir jo SSIDen sendt ut med jevne mellomrom likevel så lenge det er litt trafikk på nettverket. Det å skjule SSID er et elendig sikkerhetstiltak, men man kan jo vurdere det i tillegg til andre sikkerhetsmekanismer.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har på broadcast SSID må man jo "gå inn for" å finne den. Man får jo ikke disse opp hvis man scanner etter trådløse nettverk, eller?

 

Jeg har selvfølgelig skiftet default SSID til noe som ikke er selvsagt, men det hjelper vel ikke mye hvis alt du trenger er et program som sniffer pakker og SSID sendes i klartekst.

 

Men igjen må man vel gå inn for å finne SSID. Dette er vel strengt tatt en straffbar handling eller tar jeg feil?

 

Tidligere hadde jeg ikke noe beskyttelse overhodet. Da hadde det vært en idiot inne (antar jeg) og brukt nettet mitt slik at jeg fikk begrenset min tilgang fra Telenor.

 

Jeg er helt fri for alt som heter virus/spyware/trojanere. (Bruker Sunbelt Counterspy, The Cleaner, Norton antivirus, Norton Internet Security. Alle oppdateringer gjort for XP. Servicepack 2. Scanninger gjort regelmessig)

 

Ønsker ikke at dette skal skje igjen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men igjen må man vel gå inn for å finne SSID. Dette er vel strengt tatt en straffbar handling eller tar jeg feil?

Vil ikke si det, nei.. SSID er bare en identifikator for nettverket ditt, og ikke å betrakte som et passord eller en form for tilgangskontroll.

 

Jeg er helt fri for alt som heter virus/spyware/trojanere. (Bruker Sunbelt Counterspy, The Cleaner, Norton antivirus, Norton Internet Security. Alle oppdateringer gjort for XP. Servicepack 2. Scanninger gjort regelmessig)

Tror du her helt fri for trojaner, ja. ;)

 

Malware-produsentene ligger vel alltid ett skritt foran, men om du har et rimelig oppdatert system og aldri kjører programmer fra suspekte kilder skulle du være nokså trygg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...