Gå til innhold

Har Olympus C-765 UZ men vurderer Canon EOS 350D

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt mitt Olympus C-765 UZ kamera i ca. et år og er veldig fornøyd. Kameraet gir flotte bilder og jeg har spesielt satt pris på 10x zoom. Det er imidlertid en ting som kunne vært bedre og det er hastigheten - synes det tar for lang tid å starte kameraet og det er for lang forsinkelse fra man trykker utløserknappen og til bildet blir tatt. Så vidt jeg har skjønt vil hastigheten både ved oppstart og ved trykk på utløserknappen bli vesentlig forbedret ved et digitalt speilreflekskamera.

Et aktuelt valg ved bytte av kamera vil være Canon EOS 350D som ligger i en prisklasse som er aktuell. Siden mitt eksisterende kamera har 10X zoom, vil jeg gjerne beholde dette ved overgang til et nytt kamera. Er det noen som kan anbefale hvilke objektiv jeg bør satse på sammen med EOS 350D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis lyset er fint så er der Sigmas 70-300 APO makro II, men hvis der ikke er så meget lys har jeg været glad for Canon 75-300 USM IS (der gør du kan tage skarpe billeder ved langsommere lukktid)

hvis du skyder håndholdt, så skal du som hovedregel op på en lukketid, der er lig med eller hurtigere end brændvidden dvs. 300 mm skal have mindst 1/460 del sekund i lukketid (300 mm x cropfaktor på 1,6 se nedenfor) .

Canon EOS 350D har en cropfaktor på 1,6 (pga. billedesensoren er mindre end gammeldags negativ) dvs. du skal gange brændvidden med 1,6

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt 350D i juni, og er knall fornøyd! Endelig et digitalt kamera som reagerer som en gammeldags SLR.

Når det gjelder zoom vil jeg nok anbefale deg å prøve noen brukte objektiver. Du finner et stort utvalg på foto.no, der kjøpte jeg selv en Tamron 28-200 som jeg synes tar veldig gode bilder i forhold til pris. Jeg betalte 1100,- for den, helt strøken, inkl solblender og UV filter.

Sammen med det objektivet som følger med (18-55mm) har du jo ganske OK zoom på den 350D også for en billig penge...

Men som Kigulu skriver, Canon sin 75-300mm med IS er nok å foretrekke dersom pengene strekker til.. Jeg har selv brukt 28-135 USM IS fra Canon i et bryllupp, og det ble meget skarpe og fine bilder på 135mm takket være IS'en.

Men det som jeg virkelig merker at jeg trenger er en skikkelig vidvinkel.. Jeg trodde også at mye zoom ville være knall, men en skikkelig vidvinkel tror jeg jammen er kuulere. Spesielt dersom du liker å knipse litt landskap, barn i lek, osv.

Lenke til kommentar

Fra min lokale fotobutikk har jeg fått følgende forslag:

Canon EOS 350D m/Sigma 18-55

Fujifilm 1GB High Perfomance

Sigma 55-200

2 stk UV-filter

Tilsammen kr. 11.700,-

Som nevnt tidligere ønsker jeg meg noe tilsvarende zoom (10X) som jeg har på mitt eksisterende Olympus C-765 UZ.

Sannsynligvis vil jeg oppnå en noe bedre pris på nettet, men samtidig føler jeg meg litt tryggere ved å kjøpe lokalt ?

Hva synes dere om dette tilbudet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...