honner Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Har fått tilbud om å få chippet bilen for ca 6000 kr ( fra 150 til 192 hk). Er det verdt det, og hvilken ytelseseffekt kan eg vente meg? Lenke til kommentar
rallyeraider Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 http://sstuning.no/1,8t.htm her er der mye digg . ta den en tlf til han. Du øker jo nm en del då, då du vil merke at den trekker en del mye bedre. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 sikkert fett å få 192hk. Men slitasjen på motor/drivverk/dekk økes. + at du må kjøre på 98 super.. Men litt skall man jo koste på seg Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Har fått tilbud om å få chippet bilen for ca 6000 kr ( fra 150 til 192 hk). Er det verdt det, og hvilken ytelseseffekt kan eg vente meg? Det er absolutt ikke verdt det. Begrunnelse: 1) Du får ikke godkjent trimmingen 2) Du har en ugyldig forsikring på bilen etterpå 3) Du øker slitasjen på motor, gir, drivverk, understell, bremser etc, og kan stå igjen med en ødelagt bil. Enten etter en kollisjon grunnet at noe feiler, eller for at motor, gir eller drivverk rett og slett takker for seg. Du gir blaffen i det som står over, chipper bilen, kjører helt fint uten feil i 3 år, 7 år eller hva som helst. Du er uheldig og blir innblandet i en kollisjon eller kjører på noen. Du sitter igjen med ansvaret uansett hvem det var sin feil, fordi du kjørte i en bil uten forsikring og uten godkjenning. Chipping/trimming eller modifisering av bil uten å gjøre det skikkelig er bare dumt. Og med skikkelig mener jeg først og fremst lovlig, ved hjelp av originale eller kvalitetsdeler, et skikkelig verksted som kan jobben (enten det er turbomating, chipping eller bytte av eksosanlegg), og ikke minst godkjenning av bilen i etterkant og en oppdatert forsikring på det hele. PS: Ikke glem avgiftene til Toll og Avgiftsdepartementet i tillegg. Lenke til kommentar
rallyeraider Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 ehhh,, ja,oki. jobbe i s¤tans romvesen du? Den lille økningne den chip'n gir, har ingen ting og si på slitasje på motor/driverk. motoren er bygget for og takkle det. men skal du opp i 50% effekt økning på orginalt oppsett kan eg ver me på at den slitter på motor og drivverk. Ta min som et eksempel nå. golf rallye, er orginalt 160 hk i motor. nå er der ca 200(+-5/10hk) ærlige hk. eneste som eg kan få problemer me nå er clutch'n. den skal være me opp til va 270nm og den har 225nm orginalt. gir og drivverk er godt opp til 300hk, da bør du tenke på og forstreke div ting.bilen er der for du skal ha der gøy, skal du tenke på at det sliter på alt og dill dall. så ikke kjøp bil da, bruk di 2 beinå di fekk. Lenke til kommentar
saab9000 Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 det er bare å trimme, du kommer aldri å bli tatt for det. Drit i alle avgifter og toll. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 det er bare å trimme, du kommer aldri å bli tatt for det. Drit i alle avgifter og toll. Detta var jo et seriøst innlegg som jeg tar fullstendig på alvor Håper virkelig ikke du mente det der seriøst Lenke til kommentar
saab9000 Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 ingen andre folk har vondt av at du trimmer bilen din litt, bare å trimme, man blir ikke tatt for sånt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hvis du smeller i de folka så er det noen som har vondt av det... Regress er vel noe du ikke har vært borti enda tenker jeg .. Lenke til kommentar
saab9000 Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hvis du smeller i de folka så er det noen som har vondt av det... Regress er vel noe du ikke har vært borti enda tenker jeg .. Pingle, er du mann eller dame? Lenke til kommentar
trra Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 (endret) Saab9000, prøv å være litt mer saklig når du uttaler deg. Men har vanskelig for å skjønne at man blir straffa hvis man krasjer med bil med trim. Om en krasjer i meg så har vel ikke det noe å si om bilen min har 1000hk eller 100hk. Og trimming kan man få godkjent, mange som har godkjent bilen med mer effekt enn orginalt. Noen som har eksempler fra virkeligheten der folk har blitt straffa/fått skylda for ulykken hvor bilen har vært trimmet og den trimmet bilen ikke forårsaket ulykken? Endret 8. juli 2005 av trra Lenke til kommentar
vatever Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Kjører selv A6 med 1.8TQ med chip(tilhører far min). Om det er 192hk på den er jeg ikke helt sikker men mener at det sto et lignende tall på kvitteringen(det kan godt hende vi betalte ca.5-6K for chip + montering). Dreiemomentet økte merkbart og aksen ble bedre så jeg mener det var verdt de pengene. I tillegg mener jeg å ha lest et eller annet sted at VAG bremsene kunne tåle en effekt økning intill 50% på flere biler. Har selv ikke opplevd noen problemer med clutch, gir eller andre motor deler.(Eneste reparasjon hvar fjering bak men tviler på at chippen hadde noe å gjøre med det... Vatever Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Chipping er nesten umulig å oppdage, i den grad noen gidder å henge seg opp i husmor-trim. Slitasjen er det høyrefoten som bestemmer, ikke trimminga, trimminga i seg selv utgjør fint lite der. Er du glad i litt reaksjon når du slamrer gassen i dørken er det ikke noe å lure på, chip opp motoren til det den er bygd for du... Lenke til kommentar
aaanekre Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Enig med saab9000... Skal man dekke ryggen 110% HELE tiden blir det for omfattende og problematisk.. Jeg spør som trra; Er det noen som noensinne har blitt tatt for dette?? Jeg har en A3T som er trimmet til ca. 200HK/300Nm hos Turbokarlsen. Etter ca. 50.000km røyk girkassa :-( Men dette er sikkert fordi jeg som regel har full gass ut fra de fleste rundkjøringer... :-) Kostet meg 13000 for en brukt kasse fra Danmark. 244km/t på Autobahn (GPS-fart) 255km/t på speedo.. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Altså en Audi A4 1,8TS 20VT har orginalt 180hk, hvis du setter inn chipp og effekt anlegg ( forsikringa dekker dette hvis ulykken er ute? ) + Dumpventil ( Vet ikke om ventilen gjør noe med hk.) Mange Hk får man den opp i da ? Endret 24. juli 2005 av FirstPrice Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 aaanerke og saab90000 hva tenker dere med når dere er ute og kjører? rompa eller hue! vær litt mer seriøs, du kan jo trimme bilen sånn at det ikke synes, det spørs jo også veldig på hvilken års-modell på bil! ettersom det som på godkjenninga! en kamerat av meg har chipset på bilen! han drar til en han kjenner og for gjort ting der! hvordan jo kan skriver av en audi a4 stasjonsvogn mens han har en s4! Lenke til kommentar
aaanekre Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 hølands_gutt. Hva er det du mener med: "du kan jo trimme bilen sånn at det ikke synes" egentlig? Trimminga på bilen min synes ikke... Hva mener du med: "ettersom det som på godkjenninga!" ? Og hva mener du med: "hvordan jo kan skriver av en audi a4 stasjonsvogn mens han har en s4!" ??? Og hvordan i all verden vet du hvordan jeg og Saab9000 kjører???!!! underlig hilsen aaanekre Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 1, du trimmer ikke en bil med chip. 2, godkjent turbo noe som heter! 3, eks du kjøper deg en s4,og vil gjerne sette på alt slags trim, kan det hende at du kjenner en flink og en som kan godkjenne en bil, gjøre om at det ikke er trim på den da vettu! 4, høres ut som dere kjører med ræva spør du meg, driter i alt som heter regler, og det som kan skje med deg eller de der andre der ute ! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) 1, du trimmer ikke en bil med chip.2, godkjent turbo noe som heter! 3, eks du kjøper deg en s4,og vil gjerne sette på alt slags trim, kan det hende at du kjenner en flink og en som kan godkjenne en bil, gjøre om at det ikke er trim på den da vettu! 4, høres ut som dere kjører med ræva spør du meg, driter i alt som heter regler, og det som kan skje med deg eller de der andre der ute ! Vel du har fantasien i orden iaff. 1, Jo if. regelverket så er Chiptrimming Definert som trim. 2, "Godkjent turbo".? er ikke noe som heter det! 3, Har du trimma bilen så *SKAL* bilen omregges med effektøkninga, Alle papirer skal være i orden, *KUN* biltilsynet kan godkjenne bilen og ingen andre, å kjenne en "kåre i kløfta" hjelper ikke + at forsikring og avgifter blir påvirket av dette. Men fra ironi til alvor, Diskusjonen har nådd et usmakelig nivå, Karnsje litt moderasjon hadde gjort seg? Endret 27. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Har fått tilbud om å få chippet bilen for ca 6000 kr ( fra 150 til 192 hk). Er det verdt det, og hvilken ytelseseffekt kan eg vente meg? Det er absolutt ikke verdt det. Begrunnelse: 1) Du får ikke godkjent trimmingen 2) Du har en ugyldig forsikring på bilen etterpå 3) Du øker slitasjen på motor, gir, drivverk, understell, bremser etc, og kan stå igjen med en ødelagt bil. Enten etter en kollisjon grunnet at noe feiler, eller for at motor, gir eller drivverk rett og slett takker for seg. Du gir blaffen i det som står over, chipper bilen, kjører helt fint uten feil i 3 år, 7 år eller hva som helst. Du er uheldig og blir innblandet i en kollisjon eller kjører på noen. Du sitter igjen med ansvaret uansett hvem det var sin feil, fordi du kjørte i en bil uten forsikring og uten godkjenning. Chipping/trimming eller modifisering av bil uten å gjøre det skikkelig er bare dumt. Og med skikkelig mener jeg først og fremst lovlig, ved hjelp av originale eller kvalitetsdeler, et skikkelig verksted som kan jobben (enten det er turbomating, chipping eller bytte av eksosanlegg), og ikke minst godkjenning av bilen i etterkant og en oppdatert forsikring på det hele. PS: Ikke glem avgiftene til Toll og Avgiftsdepartementet i tillegg. Slitasjen på dekk, motor og gearkasse økes ikkje pga at du chipper motoren, men pga hard kjøring og dårlig vedlikehold. En chippa motor som er bra vedlikeholdt vil vare lenge, og det samme med gearkasse viss en begrenser rivstarter en del. 42 hk og en del moment ekstra for 6000 kroner, det hadde ikkje vært tvil viss eg hadde hatt turbobil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå