Gå til innhold

Prosjekt Méndel - Min første mod

Anbefalte innlegg

Noen av dere har kanskje fulgt med på min første mod og jeg har nå kommet så langt at jeg vil lage en worklog.

Det hele begynte med en ide om noe eget, noe personligt som bare var mitt. og utgangspunktet var dette:

Gaming_Bomb_showpic.jpg

Fra første stund bestemte jeg meg for gul og sort farge, dette er mine ynglingsfarger og det skulle gå igjen i hele kabinettet.

Siden jeg var litt redd for å ødelegge noe under denne modden valgte jeg å begynne med en sidedør jeg hadde liggende. Denne sidedøra kom orinalt med kabinettet og kjøpt det med B'en som ekstrautstyr.

Etter litt mer tenking og planlegging kom jeg frem til at jeg ville ha mitt kallenavn i sidedøra, noe som jeg sjeldent har sett andre har brukt. Etter å ha lastet SketchUp og fått øvd meg litt der lagde jeg denne tegningen:

tegning.jpg

Etter å ha undersøkt litt på skrifttyper og størrelser (brukte MS Word) kom jeg frem til at jeg ville bruke denne skriften og størrelsen:

Sided%f8r.JPG

I denne var det færrest skarpe kanter.

Det neste jeg gjorde var å finne ut hvilken retning de skulle stå og hvor langt ifra hværandre bokstavene skulle være. (Bedre å ta seg tid og være sikker en å forhaste seg).

Etter jeg hadde tegnet opp 2 parallelle streker tok jeg frem maskeringsteip og teipet etter disse, dette ble resultatet:

Teipet.JPG

Det neste var å legge på bokstavene igjen:

Bokstaver.JPG

Så var det igjen å tegne rundt disse bokstavene:

Tegnet.JPG

Da var planleggingen fullført og jeg var klar til å begynne med utskjæringen. Dette ble noe forsinket da det var mye stygt vær. I mellomtiden fikk jeg kjøpt inn dremel, plexiglass og lakk (Sort, gul og klar).

Fant også ut i dette mellomrommet at slik bokstavene sto så ville de komme i konflikt med skinnene på innsiden av døra så jeg flytta bare litt på dette.

Da det endelig begynte å klarne og sola tittet frem tok jeg frem elektrikerteipen og teipet fast sidedøra til en pappeske jeg hadde liggende:

Festet.JPG

Dette for å ikke ødelegge altanen ;)

Dette bildet ble tatt etter jeg for lengst hadde gitt opp å bruke dremel, da det viste seg at skjæreskivene ble for fort brukt opp og det tok evig lang tid. Min far fant dermed frem en stikksag og vinkelsliper:

Begynt.JPG

Når jeg var kommet halvveis så det slik ut:

Halvveis.JPG

Som dere ser så begynner det å ta form.

Det å skjære tok ca 2-3 timer og var veldig slitsomt, det begynte også å regne litt så måtte fullføre skjæringen i kjelleren (veldig rotete rom :( ) Da jeg var ferdig med dette og skulle til å ta grovpussen så det slik ut:

Pussing.JPG

To be continued...

PS. Vennligs ikke skriv enda da det kommer mer snart (Regelen om maksimumsbilder per innlegg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette metall arbeidet fikk med til å få en sterk metallsmak i kjeften noe som ikke var helt behageligt :(

Etter en del pussing ble det slik:

puss.JPG

Etter mange dager og timer med pussing og finpussing ble det dette resultatet:

finpuss.JPG

Jeg tok en siste finpuss etter det forrige bildet ble tatt og fikk vasket av finstøvet.

Etter jeg klarte å få min far til å flytte bilen ut fra garasjen tok jeg å pusset litt på den gamle lakken (dette for å få den nye til å sitte bedre) og vasket dette. Da dette var tørt gikk jeg bort til garasjen og begynte lakkeringen.

Etter 3 strøk lot jeg lakken tørke i et døgn og dette er resultatet:

Lakkert.JPG

Men siden det hadde kommet litt støv og bobler i lakken (min første lakkering) valgte jeg å pusse dette litt ned:

Mattet.JPG

For så å legge på 2 nye lag. Ble litt tykt kanskje.

Lot dette tørke i et til døgn og dette ble resultatet (her på datamaskinen):

Sidedor.JPG

Her med plexi platene foran:

Plexi.JPG

Her har jeg pusset den klare plexien med 1200 sandpapir, fikk tips fra broderen å bruke mye vann under pussingen for fant desverre ut at å pusse tørt gikk ganske dårlig:

Dosete.JPG

Den sprekken kom da jeg prøvde å sage og tok litt hardt i :( Fant ut her at dremelen er min venn ;)

Fikk kjøpt inn 2 komponents epoxy lim og fikk limt plexi platene til sidedøra, fikk heldigvis skjult sprekken i plexien og dette ble resultatet:

Sided%f8rPlexi.JPG

Som dere sikkert kan se på bilder så er det grønnaktig, men det er egentli helt gult ;)

Slik fullførte jeg sidedøra, venter dere litt så kan dere se hvordan jeg lagde fronten ;)

Edit: Feil i link til bilde

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Om dere scroller opp så ser dere at fronten er sølvfarget og sort, det jeg bestemte her var at jeg skulle lakkere det sølvfargete med gul farge.

Det første som måtte til var å demontere fronten:

Demontert.JPG

Tok et pussepapir og pusset ned det sølvfargete området, deretter vasket jeg dette og tok første strøk etter det:

Front1Strok.JPG

Lot det tørke i 5 minutter så andre strøk:

Front2Strok.JPG

Tok et tredje strøket og lot det ligge å tørke til dagen etterpå.

Når det gjaldt dekslene til ledige slotter så valgte jeg å prøve med begge fargene:

FerdigeDeksler.JPG

Etter å ha tenkt på hvilken farge jeg ville velge tok jeg sort.

DVD-ROM dekslene var jo selvfølgelige hvite:

DVDfor.JPG

Tok derfor å lakkerte disse å:

DVDetter.JPG

Ventet til dagen etter da dette hadde tørket og monterte fronten igjen, dette er resultatet:

FSD.JPG

Under montering av fronten så fant jeg ut at det ene dekselet til DVD-ROM'ene ikke hadde tørket skikkelig og det ble stygge merker. Dette ble lakkert på nytt:

Ferdig.JPG

Stay tuned.. Snart kommer mer info om hva jeg har som planer fremover.

Lenke til kommentar

Underveis i prosjektet kom jeg på at jeg kunne forandre på bass høytaleren i samme slengen, selv om hele anlegget skal bli skiftet utover høsten.

Slik ser basshøytaleren ut foreløpig:

SUB.JPG

Her har jeg teipet rundt det som skal lakkeres:

SUBTeipet.JPG

Mer har jeg ikke fått gjordt med sub'en :( Denne skal jeg lakkere i dag. Resterende høytalere er allerede svarte så de skal jeg ikke røre.

Mus og tastatur er sorte så de skal beholde fargene ;)

Skjermen er desverre hvit, men den skal jeg la være slik. Er litt redd for at jeg kan ødelegge den om jeg skrur den ifra hværandre for å lakkere den sort. Skal heller senere ut på høsten kjøpe en sort flatskjerm.

Det var det jeg hadde og forslag er velkomne.

MVH

Méndel

Lenke til kommentar

Pangstart til en fin worklog må man si. Likte veldig godt utskjæringen, den så veldig imponerende ut. Og for en fin farge på frontdekslet, knall gult er tøft! Iogmed at det er en Chenbro Gaming Bomb skal det nok litt til for at den skal skille seg ut. Hva planlegger du i fremtiden for modden? Hadde vært fett med gule håndtak på toppen av kabinettet og vindu :)

Lenke til kommentar

Hvis du leser litt lenger oppe så er det gule lys, men på bildet ser det grønt ut.

Edit: hvis det er power led og hdd led så har jeg tenkt på det ;)

Vet noen hva slags LED's som blir brukt i dette kabinettet og hvilke gule jeg må kjøpe?

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
Pangstart til en fin worklog må man si. Likte veldig godt utskjæringen, den så veldig imponerende ut. Og for en fin farge på frontdekslet, knall gult er tøft! Iogmed at det er en Chenbro Gaming Bomb skal det nok litt til for at den skal skille seg ut. Hva planlegger du i fremtiden for modden? Hadde vært fett med gule håndtak på toppen av kabinettet og vindu :)

Gult håndtak på toppen er ingen dårlig ide ;) Når det gjelder vindu på toppen så tror jeg at jeg skal droppe det :S Blir ikke så fint med lite rundt et eller no :( Har tenkt på luftuttak med netting over ;)

Har lagt støydempingsmatter inni hele kabinettet og fått ryddet en del og ;) Dette ble gjordt rett før jeg limte plexien. Her er resultatet:

Rydda.JPG

Lenke til kommentar
Hvis de er koblet til hovedkortet er de på 3.3V. Den fysiske størrelsen kan du måle selv. ;)

Ok, takker for svar ;) Får se om jeg bestiller noen fra Elfa.se da.

Edit: Ser på siden at de har forskjellige typer LED's Står f.eks EL 484 og EL 1224, hva betyr disse talla?

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
Har samme kabinett, men ditt er nok et par hakk stiligere! :) Men paintinga kunne vært litt bedre da..

Takker ;) Er enig om at lakkeringen kunne ha vært bedre, men med minimums lakkeringserfaringer fra før så er det ikke så rart :p

Får se om jeg senere pusser ned og lakkerer på nytt, men får se ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke grunning :( Så blir nok at jeg pusser alt helt ned til metallet og legger på grunning så lakkering (matt) så klarlakk for å få en fin finish.

Dette må jeg ta etter neste lønning siden pengene begynner å gå tom:S

Det er tross alt ikke verre med lakkering at en bare kan pusse det ned igjen, hadde vært værre om jeg hadde skjært feil eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...