Gå til innhold

Irritasjonmomenter i War of the Worlds *Spoilers!*

Olethros

Anbefalte innlegg

Siden den andre tråden om WOTW er ment å være fri for spoilers valgte jeg å lage en ny som mer eller mindre bare består av sådanne hvor folk fritt kan diskutere Hollywoods totale forakt for kinogjengeres intelligens som eksemplifisert ved denne stinkebøtta av en film. Så om du ikke har sett filmen, trykk på "tilbake"-knappen på browseren din nå. Ellers kan du risikere å ødelegge de 5 nanosekundene av den som ikke var 100% forutsigbar likevel. Du har blitt advart!

Nuvel, siden jeg er en utålelig besserwisser av natur går jeg like godt rett på hva jeg syntes var særlig imbesilt ved plottet og hva jeg ville gjort annerledes:

For det første: At utenomjordingene skulle ha plantet maskinene sine her for millioner av år siden og likevel ikke vært i stand til å forutsi at de kunne få problemer med noen av Jordens mikroorganismer henger bare så ufattelig dårlig på greip at selv ikke en prest/rabbi/iman/pastor/shaman/hva faen som helst ville prøvd å innbille folk det! Hvis det nå hadde vært nærmere originalhistorien om at invasjonen heller var et desperat forsøk på å unnslippe fra en døende planet kunne det tenkes at slike brølere kunne skjedd, men når de hadde millioner av år på seg med prober allerede på plass er det bare helt idiotisk! Hva i huleste var egentlig vitsen med at tripodene allerede var begravd her? Bare for noen få minutters kule sekvenser når de gravde seg opp fra bakken? Et ekstremt dårlig bytte for å kaste 50% av historiens kredibilitet ut vinduet helt fra begynnelsen av!

Videre, er det noe som virkelig irriterer meg med mange sci-fi filmer så er det hvordan de fremstiller hvordan "kraftskjold" kunne virket. Når det er så skrikende ulogisk at en håndgranat Tom Cruise kaster mot en tripod blir detonert av skjoldet mens de han holder i hånden går igjennom uten problemer, da krysser det etter min mening en grense mellom "science fiction" og "magi!" Og da er ikke veien til "religion" og "pisspreik" lang. Hvorfor var det ingen som tenkte på heller å utstyre tripodene med et automatisert aktivt forsvarssystem á la den amerikanske marinens AEGIS som brukte laserstråler e.l. for å ødelegge alle innkommende prosjektiler eller missiler ned til en pansergranats størrelse? Alt mindre enn dette burde ikke være noe problem for materialer som var solide nok til å lage slike farkoster av i utgangspunktet. Det ville vært mye mer plausibelt enn et usynlig, magisk skjold som detonerer alt som treffer det, uavhengig om det har elektroniske detonasjonsmekanismer eller ikke.

Og for å mase videre om materialstyrke: Hvordan i huleste kan det ha seg at en "speidertentakkel" som den som jaget hovedpersonene rundt i kjelleren til Tim Robbins er så overjordisk solid at den kan gjøre det det gjør likevel kan hogges av med et par solide slag av en vanlig øks? For å konkretisere: Tenk et rør som er ca 20 meter langt og 30 centimeter i diameter og sterkt nok til at det kan festes i den ene enden og stå vannrett uten å støttes opp noen andre steder. Tror noen at en vanlig øks ville ha laget så mye som et merke i noe sånt? Romvesnenes "speidertentakkel" måtte ha vært konstruert flere ganger sterkere enn dette igjen!

Utenom dette er det jo som vanlig mange andre småfeil å irritere seg over. Som f.eks. at EMP "stormen" slo ut alle elektriske innretninger fra biltenninger til armbåndsur, utenom videokameraet til fyren som filmet den første tripoden komme opp av bakken i NY. TV-mannskapets opptak av en kapsel som forsvinner ned til en tripod kan ha vært filmet med et gammelt mekanisk kamera, men også dette virker temmelig søkt. Og litt merkelig er det jo at et rutefly styrter ned i og totalødelegger nabolaget til hovedpersonens ex-kone mens bilen deres som står parkert like ved huset unnslipper mirakuløst uten så mye som en ripe i lakken! Og hvor ble det av de (minst) tre-fire tonnene med jetdrivstoff som ville ha forvandlet hele området til en svidd flekk på geografien likevel? Tryllet bort like før det smalt?

Jeg gidder ikke ramse opp mer akkurat nå. Men la det likevel være sagt at den til tross for alt dette (og mye mer til) faktisk hadde sine øyeblikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg synes var det største irritasjonsmomentet i filmen, var nettopp det at romvesnene så så menneskelig ut.

Rent utseendemessig så var de ikke langt ifra menneske, og i tillegg hadde de svært menneskelig teknologi. Sjansen for at det to steder utvikler seg inteligent liv som er så godt som identiske, og at de atpå til møter hverander, er uhyre liten.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Det var vel ikke nødvendigvis snakk om at tripodene ble begravd flere millioner år før selve angrepet, det var det kun den gamle gale mannen som fablet om, og hva visste vel han? Likevel, jeg forstår hva du mener, filmen er nok ikke så altfor gjennomtenkt og er ikke noe mer en vanlig amerikansk underholdningsfilm. Men personlig forventet jeg ikke noe mer, så sånn sett fungerte filmen veldig fint. Likte den godt jeg. :)

Men det jeg mislikte mest med filmen var den snille, klissete slutten, der alle, til og med Robbie, hadde overlevd og ble gjenforent. Ble for koslig og klisjeaktig.

Lenke til kommentar

Han som tok bilder hadde et godt gammelt analogt fotografiapparat hvor filmen måtte trekkes frem for hånd mellom hvert bilde (ja, jeg la faktisk merke til dette - uhelbredelig pedant som jeg er), så det ville ikke ha blitt påvirket av EMPen. (Det ville sannsynligvis ikke Cruises gamle Ford Mustang heller, med et såpass primitivt tenningssystem. Men logikk er jo som kjent ikke særlig vektlagt i denne filmen uansett.)

Lenke til kommentar

EMP slår ikke ut alt, EMP lynet slo ned rett ved huset hans derfor gikk alt hos ham. Derimot vil mindre ting lengre borte klare seg. Biler absorberer bedre EMP pga metallet.

Tripodene er nødvendigvis ikke ligget der i millioner av år, det er bare noe de antar. Vi mennesker har ikke vært her lenge.

Romvesnene må ha hatt ganske lik kropp som oss for å ta i bruk værktøy/lage, en dompapp ville ikke greid noe sånt.

Med kraftskjoldet så er det jo åpenbart er de stopper prosjektiler som kommer i stor fart mot dem, de stoppet ikke bare gjenstander generelt. Det finnes anti-antitank systemer som fungerer på samme vis.

Speidertentakkelen vil sannsynligvis ikke ha vært av stål eller noe slikt ettersom dette danner mye vekt og hindrer bevegelighet. Den skal bare observere.

Og for dere som ikke likte filmen: Deres tap.

Lenke til kommentar
Romvesnene må ha hatt ganske lik kropp som oss for å ta i bruk værktøy/lage, en dompapp ville ikke greid noe sånt.

Det må det vel ikke ha hatt! Selv enkelte fugler klarer å lage redskaper og bruke de. Men strengt tatt bør man vel ha noe som ligner på en arm for å bruke redskap effektivt.

Men filmen var ikke noe særlig uansett hvordan aliensa hadde sett ut..

Lenke til kommentar

Det må jo finnes mer enn en bilmekaniker eller en eller annen som har peiling på bil som kunne fikse det lille problemet som EMP'en skapte? At det var EN stakkars bil som fungerte skjønner jeg ikke. En annen ting var at all militær kjøretøy var oppe og gikk... Hvorfor ble ikke de rammet?

Så vidt jeg har forstått og lært gjennom biologi på videregående, ville ikke de tripodene ha begynnt å "råtne" (for å sette ord på det) bare av noen små organsimer. Ingen metaller eller stoffer vi har på jorden blir nedbrutt så lett av små mikro-organismer at det blir borte eller ødelagt.. Kanskje ikke aliensene tålte miljøet vårt, men tripodene ville vel ikke ha løst seg opp for det. (Jeg oppfattet det som om at tripodene gikk i oppløsning etter de var døde? Virket som om de bare ble til aske...).

Og han sønnen da... som løp rett inn mot militæret som ble mer eller mindre sprengt i fillebiter med en gang de prøvde å skyte noe mot tripodene. Hvordan i svarte klarte han å overleve... det så ikke ut som om at noe av det miliære personell eller fartøyer overlevde tripodenes angrept rundt huset til han "gærningen" med hagla hvor tom og dattera oppholdt seg i en lengre stund.

Hverken armen eller aliensa klarte å høre at de snakket sammen og løp rundt nede i kjelleren der, men med en gang de lagde en lyd, som ikke var snakking eller skritt, så hørte de det..

Tilbake til tripodenes ødeleggelse. Så vidt jeg veit, flyter ikke organismer rundt i lufta. Luft består av over 90% nitrogen, noe oksygen og resten er andre såkalte drivhusgasser. Hvordan kom de små organismene seg først opp i lufta opp til tripodene, så inn i dem, og så ta kverken på aliensa? Latterlig.

Men uansett synes jeg det var en feit film. Spennende egentlig, selv om vi visste fra begynnelse til slutt at det ble en happy ending. Gromme lydeffekter også (spesielt de som kom fra tripodene :dribble::dribble: ) Det visuelle var også bra IMO.

Lenke til kommentar

Hehe, må lette litt på smilebåndet her, mange av de samme poengene som trådstarter kommer med streifet også meg da jeg så filmen. Men, igjen - dette er en science fiction-film, er det noen her som kan forklare meg hva ordet "fiction" betyr?

mvh

Lars "vil gjerne underholdes av idioti" Pedersen

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet blir ikke dieselmotorer rammet av en EMP puls** på samme måte som bensinmotorer. Det amerikanske forsvaret brukte vel sannsynligvis kun diesel på sine biler :D

** Har lært litt av alle de Tom Clansy bøkene jeg har lest.

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar
EMP slår ikke ut alt, EMP lynet slo ned rett ved huset hans derfor gikk alt hos ham. Derimot vil mindre ting lengre borte klare seg. Biler absorberer bedre EMP pga metallet.

Tripodene er nødvendigvis ikke ligget der i millioner av år, det er bare noe de antar. Vi mennesker har ikke vært her lenge.

Med kraftskjoldet så er det jo åpenbart er de stopper prosjektiler som kommer i stor fart mot dem, de stoppet ikke bare gjenstander generelt. Det finnes anti-antitank systemer som fungerer på samme vis.

Speidertentakkelen vil sannsynligvis ikke ha vært av stål eller noe slikt ettersom dette danner mye vekt og hindrer bevegelighet. Den skal bare observere.

Og for dere som ikke likte filmen: Deres tap.

Kunne ikke sagt det bedre. :thumbup: Filmen skal tross alt underhold og det gjorde den. :yes:

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Det verste med denne filmen var når Morgan Freeman sa et eller annet med "God's creatures" eller noe sånt. Det var bare piss, jeg tror ikke på Gud, derfor synes jeg dette utsagnet ødela veldig mye. Ikke at det trakk filmen noe ned eller noe slikt, men de kunne unnlatt å ha med dette.

Lenke til kommentar
Uten å ha sett filmen, må jeg spørre:

Hvis de var der i millioner av år da det ikke VAR noe intelligent liv på jorden, hvorfor tok de den ikke da?

De måtte ha menneskene for å suge ut blodet deres og spraye det på plantene de hadde tatt med =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...