Gå til innhold

Kabinett til "tøft" miljø

Anbefalte innlegg

Bygger en småslapp PC (ATX 478, P4 2.4 Northwood, 512, FX5200 AGP, 120 SATA, FW) til verkstedet. Der får den det tøft hva gjelder støv og varme, men støy er ikke noe problem.

Skulle selvfølgelig hatt et "industri-kabinett", men de er j..lig dyre, og smertegrensa går rundt 7-800,- for kabinett m/ PSU og vifter.

Tenker meg et miditower (vil helst ikke ha noe større) med innsug foran med filter (nettingstrømpe?) og utblås bak, og dim på viftene slik at den største luftstrømmen går inn pga støvet. Gjerne så tett som mulig utenom viftehullene, og ikke "småhull" overalt slik det er i mange kabinetter.

Leter vettet av meg på produsentenes sider, men finner ikke mye som passer.

Erfaringer eller gode ideer mottas med takk!

--

Geo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert å modifisere et billig kabinett selv? Kan jo tette igjen hullene på siden, lage eget filter (nettingstrømpe som du selv foreslo f.eks.) for vifta i front osv? Da trenger du bare sørge for at kabinettet har plass til en 120mm vifte i fron for stor luftgjennomstrømmning, så burde resten være enkelt :)

Alternativt kunne du jo dyttet hele saken inni et skap? Ikke genialt med tanke på varme men det er jo ikke noe beist av en overklokke/spille-maskin du bygger så det burde jo gå greit :)

Lenke til kommentar

Jepp, der nevner du i rask rekkefølge "Plan B" og "Plan C" 8-)

Har så langt ikke funnet noe miditower i den aktuelle prisklassen med plass til 120mm foran. Det nærmeste jeg surrer med i øyeblikket er faktisk en Chenbro Gaming Box som får mye skryt i testene for PSU'en og luftgjennomstrømning. Den har 92mm foran og 120mm (eller mindre om jeg bruker skruer...) bak. Med riktig valg av vifter / styring får jeg allikevel mer luft inn enn ut (gjennom viftene...), så lenge jeg ikke er bekymret for støy. Utseende er litt vel heftig etter min smak, men det får jeg leve med 8-)

Takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Tør ikke montere den vifta i et skrueløst kabinett... da ligger vel all innmaten flatt mot bakveggen :!:

eh... jeg skal nok i prøve å si imot deg der :p

men... om du kjøper en sånn en, er det er par regler:

#1. PASS FINGRA!! de der klipper fingrer som en varm kniv gjennom en smørboks!

#2. sørg for å feste de HARDT(!!), og sørg for at ingen ledninger kan gå inne vifta(da er plutselig de ledningene Xcm korterer :p

#3. PASS FINGRA!! (ja. vet dobbelt nummer)

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på hva slags verksted du snakker om også.

Mine tanker ledes fort inn på bilverksteder som kan ha en del kullstøv. Da vil et "netting filter" (slik jeg oppfatter den beskrivelsen) ikke være verd noe som helst fordi kullstøvet vil pasere og legge seg som et grått laken over hele hovedkortet.

Riktignok er PCB beskyttet til en viss grad med lakk, men om det brukes løsningsmidler i dette miljøet er det usikkert hvor lenge en slik lakk vil beskytte.

Forøvrig er jeg enig i ønsket om god kjøling ettersom varme er den største leiemorderen til elektronikk (på generell basis). de første komponentene som streiker pga av varme er typisk harddisker, powersupply og memorybrikker.

Men hva med vibrasjoner ? Om det er et bilverksted vil jeg anta at det er en god del lavfrekvente vibrasjoner der. Dette behøver ikke i seg selv være det største problemet, men om det er et problem vil jeg tro du får problemer med å fgjerne disse vibrasjonene. Da er harddiskene de som går først. Gummiopphengte disker vil sansynligvis ikke fjerne problemet, men øke det ettersom du kan treffe egenfrekvensen deres.

Nå har jeg svartmalt det meste og i praksis er det neppe på langt nær så mange problemer som jeg antyder. Derimot tror jeg du skal være oppmerksom på filterets egenskaper. Å hindre at en skrutrekker suges inn i maskinen er neppe det største problemet du får.

Lenke til kommentar

Måtte ta en beslutning, så det blir Chenbro'en med et par småfete vifter (selv om Delta'en ikke finnes i 92mm... :) ). Er ikke så mye finstøv (kullstøv) i lokalet, men jeg skal allikevel legge stor vekt på filteret. Det blir nok dobbelt, med både nylon og "skum". Regner vel uansett med en månedlig runde med ministøvsuger'n og / eller luftboksen.

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar

Ja, den hadde helt sikkert dugd bra den med litt viftehull og "stiv kuling" :)

Men, som du sier, den blir kanskje litt i største laget til mitt bruk, og jeg må fremdeles passe på filter og dimensjonering av viftene.

Men det var i hvert fall ei reall kasse! :)

Lenke til kommentar
åssen vifter kjøpte du?  :innocent:

Prøver meg først med to vanlige Papstvifter jeg har liggende: 92mm 3412NGHH i front og 120mm 4412FGL bak. Så får jeg heller oppgradere til "monster-vifter" om det blir nødvendig. Det er jo ikke så mange og varme "dumpeditter" jeg skal dytte inn i boksen heller.

Endret av gkrohg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...