Gå til innhold

Skuffet over fargegengivning, hjelp?

Anbefalte innlegg

Kjøpte kamera til min kjære mor som ønsker å ta makrobilder av planter. Stor ble derfor skuffelsen over at røde blomster ser oransje ut. Kameraet er et HP r607. Har lekt med hvitbalansen, fargemetning, adaptiv lightning, men ingenting hjelper.

Bildet under er tatt i sterk sol, men bilder tatt ved overskyet vær/i skygge blir likedan. I virkeligheten er blomstene omtrent signalrøde.

Det er ikke akseptabelt med slik fargegengivning. Er det noe håp om å få byttet kameraet? Kan det være en feil ved kameraet?

-Agnar

post-28-1120660129_thumb.jpg

Endret av odegard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd du ikke spurte om tips her før du kjøpte kamera. HP er vel ikke mest kjent for å lage kamera her i verden. Det er noe de har funnet på de siste årene. Du er derfor ikke den første som ikke er helt fornøyd med bildene fra den.

Et Nikon Coolpix 4900 eller 5900 ville utvilsomt vært et kjekt kamera for ditt opphav. Men det er jo litt sent nå, ville jeg tro.

En anne ting som spiller inn er når på dagen du (hun) tar bildene, og vær/lysforhold. Tar man blomsterbilder midt i solsteika kan noen og et hvert kamea få litt trøbbel med samme fargegjengivelse som vårt utmerkede øye. Har man muligheten til å velge diverse hvitbalanser utenom auto, som f.eks. lampelys, lysrør osv., kan man jo prøve litt om disse gir litt mer "riktige" fargetoner under ekstreme forhold. Men det beste er å ta slike bilder i overskyet vær. Det blir absolutt mest nøytralt.

Lenke til kommentar

De er røde. Hvis du oppfatter disse som oransje, burde du enten kalibrere skjermen din, kjøpe ny skjerm, eller få sjekket om du evt. er fargeblind :D

Ser også at du har brukt auto whitebalance, noe som heller ikke er rekommendert når man tar bilder. Bruk utendørs/sollys hvitbalanse når du tar bilder i sollys utendørs, ellers vil fargene bli ukorrekte.

På vedlagt bilde kan du se en ramme rundt ett uttdrag av bildet. Dette området er colorized med KUN rødt, og som du ser, det er absolutt minimalt forskjellig fra områdene rundt.

post-28-1120682225_thumb.jpg

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Hei trådstarter.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Mye av det du oppfatter som signalrødt ved blomstene tenderer på bildet mot å bli orange. En sjekk i ps viser at mye av det røde har verdier på G-skalaen opp mot hundre og verdier på B-skalaen over 50. Da er det rettmessig at du oppfatter farven som orange!

Jeg har en teori om at bildet er noe overeksponert. Som du kan se av det øverste rektangelet i det manipulerte testbildet jeg legger ved her, blir farven i dette området rødere ved å gjøre området litt mørkere. I dette området ligger de fleste G- og B verdiene under 10. Til sammenligning har jeg klippet ut et parti av en virkelig signalrød rose. Bildet av rosen kan i sin helhet sees i følgende link:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=11718783.

Andre gode tips er også å finne der.

JL

post-28-1120690088_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for innspill.

Bildet ble tatt i stekende sollys. Derfor gikk jeg inn og tok et bilde av en rød kommode i et delvis skyggelagt rom. På en måte to "ekstremforhold" og det er kanskje for mye å vente av et slikt billigkamera, men det var fortsatt forskjell ifra skjermen på kameraet og kommoden i virkeligheten.

Hvis G-verdien nærmet seg hundre i PS er jo det egentlig bevis i seg selv. (rød+grønn=gul) En ren rød farge skal ha (255,0,0) mens på bildet var det mer (255(?), ~100, ~50) - et klart innslag av oransje/gul.

Jeg har på følelsen av at den røde "fargereseptoren" i kameraet ligger en plass mellom rødt og grønt, og at dette kanskje kan fikses med en firmware oppdatering. Jeg ser at HP legger ut firmwareoppdateringer, så det skal jeg undersøke nærmere.

Jeg skal også prøve å ta bilder med forskjellig lystypeinnstilling, som nevnt - lampelys, lysrør osv.

Takk igjen for innspill. Jeg insisterer fortsatt på at blomstene er oransje og ikke rød, jeg ser stor forskjell på begge de "moddede" bildene som er lagt ut :tease:

Digresjon: noen mennesker, fortrinnsvis kvinner tror jeg, er født med 4 istedetfor 3 fargereseptorer i øynene. Den fjerde reseptoren ligger "normalt" sett rundt bølgelengdene til oransje lys. Bare en morsom fact. Skal ikke påstå at jeg har en ekstra reseptor og ikke dere. Jeg er forresten mann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...