Gå til innhold

Meanwell PSU, 226TEC, Maze 3..trenger hjelp.

dale

Anbefalte innlegg

Hei, sitter som sagt her med Meanwell PSU, 226TEC, Maze 3 og skal montere, har også fått isoprene. Er det nok med "kun" isoprene rundt 478'en min eller burde jeg ha noe annet også? Hva burde jeg bruke?

Er det noen som vet hvordan Meanwell'en skal kobles? Det er den de selger hos Netconnection. Hvordan koblerj jeg TEC'et.. Det har sort og rød ledning og jeg skjønner ikke hvor dette skal på PSU'en. Kom nettopp hjem fra spania, er stressa og burde kanskje ikke begynne med dette nå.. Men jeg tror jeg må begynne så smått.

Kan jeg la TEC'en gå med kjøling uten at den sitter på CPU.. ? For å se om det virker liksom... Mener å ha sett folk gjøre dette :smile:.

Tror PSU'en heter Meanwell S-320-12

http://www.meanwell.com/product/S-350/default.htm

Takk nemmelig for all hjelp!

Mvh

Kristoffer Dale

Asus P4S533

P4 2,4NW@2,62 [foreløpig, venter på vannkjølinga)

2x 512MB DDR Corsair XMS3200 (436Mhz) :grin:

Gainward gf4 ti-4600 300/650@315/710

2x WD 120GB IDE 7200RPM 8MB cache

SB Audigy Platin

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-07-27 19:48 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først et spørsmål, jeg finner ikke den meanwellen hos NC. Jeg så engang de skulle ta den inn. Hva betalte du for den?

Tips, du må ikke kjøre strøm på peltier uten kjøling. Men du kan selfølgelig prøve den for og finne kald side, med strøm på et sekund eller så. Bare hold den i hånda, og snapp kablene på et lite øyeblikk. Rød kabel skal på pluss, sort på minus. Har du et multimeter, så er det bare og finne ut hvilke kontakter du skal bruke på PSU, hvis det ikke er merket.

Lenke til kommentar

ang. isolering så bør du vel legge ei stripe silikon rundt sokkelen for å hindre at noe kommer inn der og tette/isolere hullene i sokkelen (de som bena til CPU skal inn i) med vaselin e.l.

noen bruker også å isolere baksiden av hk der CPU er med silikon.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en kjøpt en demo eller noe, den har vært innkommene, men den seksjonen fines ikke lengre. Jeg vet ikke hva jeg betalte.. jeg må vente til jeg får faktura'en.. (også må jeg ringe regnsskaps kontoret...)

Lenke til kommentar

Du burde fylle midten av socketen med ren silikon, og småhullene til CPU'en med gris (som selvfølgelig ikke må kunne lede strøm). Pa baksiden av hovedkortet under CPU socketen burde du enten bruke neoprene (som det egentlig heter...) eller silikon.

Skulle tro du hadde fått med en bruksanvisting til PSU'et?? Uansett skal den røde ledningen kobles til +12V og den svarte til GND (jord). Hvis du har fått TEC'en med 4-pins molex kontakt er det bare å klippe den av med avbiter. Det ser ikke ut som du kan bruke molex på ditt PSU.

Lenke til kommentar

P7270122.JPG

Hva skal hvor? :smile:

Mvh

Kristoffer Dale

Asus P4S533

P4 2,4NW@2,62 [foreløpig, venter på vannkjølinga)

2x 512MB DDR Corsair XMS3200 (436Mhz) :grin:

Gainward gf4 ti-4600 300/650@315/710

2x WD 120GB IDE 7200RPM 8MB cache

SB Audigy Platin

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-07-27 21:06 ]

Lenke til kommentar

V+ skal den røde ledningen. V- skal den sorte (til peltier) Som vi ser er det 3 koblingspunkter på hver seksjon. Men det er det samme hvilken du bruker.

På L kobler du en leder fra 240 volt, og på N kobler du den andre. Vanligvis så skal den sorte på N. På den strekete pilen som vender ned, kobler du jordledning, gul/grønn.

Lenke til kommentar

En ting til, på den blåe skruen kan du justere spenningen. Gjør det for å få optimal temperatur på peltier. Hadde du giddet og måle spenningen på max, og på minimum, så hadde det vært fint om du poster tallet her. :smile: Jeg sikkler på den PSU'en! :eek:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 23:20, agjell skrev:

Quote:

V- skal den sorte (til peltier)

Koble den for all del ikke til V-, men heller til jord, som er nr 3 fra høyre!

er du helt sikker?`for da funker det ikke...

skal den siden som først blir kald ned mot cpu ? eller skal den som først blir varm ned mot cpu?

stemmer det ikke at den har en kald side og en varm.. når de varme kjøles blir den andre kaldere?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 23:20, agjell skrev:

Quote:

V- skal den sorte (til peltier)

Koble den for all del ikke til V-, men heller til jord, som er nr 3 fra høyre!

Prøv nå ikke ta livet av gutten... nr 3 fra høyre, er jordingen til elnettet i huset!

----------------------------------------

DALE:

Den nevnte jordingen trenger du ikke. Bare koble 240 volt til L og N, så er du i gang. Men jeg ser det ikke er noen fysisk beskyttelse på AC delen, så vær forsiktig så du ikke kommer borti kontaktene...

Når du roter i PCen, med denne PSU'en montert, så husk å skru av strømmen.

Den kalde siden skal ned mot CPU, den varme mot kjøleblokken. Ta en test på systemet først for og skjekke det virker. Sett peltier i mellom coldplate,(bruk kjølepasta) sett vannet på, strømmen på, og se hva som skjer. Funker det, så blir det plenty med rim/is :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Prøv nå ikke ta livet av gutten... nr 3 fra høyre, er jordingen til elnettet i huset!

beklager, tenkte ikke på nettjord, er ikke så heldig at jeg har det selv :smile:

[ Denne Melding var redigert av: agjell på 2002-07-28 02:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-28 02:24, agjell skrev:

beklager, tenkte ikke på nettjord, er ikke så heldig at jeg har det selv :smile:

Du burde faktisk kontakte en elektriker å få det lagt inn på datarommet ditt. PCen har godt av litt jord :grin:

Lenke til kommentar

Grunnen til at du i grunnen bør ha JORD på Datan er at den i hovedsak skal bli meir stabil :smile: , men det er også fordi at vist d blir jordfeil på PC'en ,noko som kan hende at du har vist du har fingra med PSU'er å ikkje har pepling kva du driv med da kan i prinsip få støt vist du har jordfeil i PC'en vist du ikkje har jordastikkkontakt ... da vil den fasen som er lagt i kontakt med metallet ( jordfeil ) i pcen evt. kabinettet , da får du 230V igjennom kroppen når du tar på kabinettet å noe som går til jord ... noe som ikkje er morro ... det beste er vist PC'en har ein eigen sikkringskurs som berre PCutstur er tilkoblet ... dette fordi at vist pcen er tilkoblet same sikkringskurs som Mor's vaskemaskine eller noe annet med motore eller annet el.utstyr som lager mykje "elstøy" ( Elektromagnetiskstøy ) dette kan slå ut på den kursen som dette utstyret er tilkoblet , å vist du da har ein pc som er på same kurs så "SLITER" PSU'en i pcen din fordi den liker denne "elstøyen" dårlig ... de kan slå ut i at du får spenningsforsjeller ut fra PSU'et å ned på Hovedkortet å da !!! ja da kan du få rare periodiske feil ovs. ... det beste er vist PC'en har ein eigen strømkurs å at du har ein ups ...dette er jo ikkje alle som kan lage til , men å kjøpe ein UPS som filtrerer uønsket støy å beskytte deg mot strømbrud ( duh ) koster mellom 1000 - 1200 kr ... noe som kan er verd pengene meiner jo eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...