Gå til innhold

Oppgr. til A64, cpu,hk ram max ca. 3500,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å oppgradere til Amd 64 om en måneds tid. Da trenger jeg ram (1 gig), cpu og HK. Jeg har et 9800se (softmod) gfx, så det må være AGP.

Dersom dette kan gjøres overklokkingsvennlig så er det et pluss, men overhodet ikke noe must. Maskina brukes hovedsakelig til spill.

1. Er det noen som har noen gode anbefalinger til max 3500 kr? (u/frakt). Jeg vil ha 1 gig ram.

2. Vil det holde med 350W strøm? (jeg har en dvd og en cd rom og en 70 gig HD, det er alt ellers, utenom nevnte gfx-kort)

3. Jeg har dessuten en 512mb PC2100 ram. Dersom jeg bruker denne i tillegg, vil dette kvele maskina mi, eller vil denne treige rammen kun brukes "ved behov" slik at det er lurt å putte den i, selv om den er treig?

4. Maskina mi i dag er en xp1700 (1 gig ram). Dersom jeg går til eks. AMD64 3000, vil dette representere en stor ytelsesforbedring m.h.t. spilling? Som student er 3500 kr. ganske mye penger, så jeg vil være sikker på at jeg vil merke forskjell når jeg spiller!

På forhånd takk for eventuelle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tenkte på det samme. Vet du om 3200 er mye bedre? Noen HK forslag?

3200+ er ikke mye bedre, men hvis du skal klokke mye har den høyere multiper en 3000+. 3200+ har 10multiper*200fsb=2000Mhz, mens 3000+ har 9multiper*200fsb=1800Mhz.

Det er ikke noe særlig vits å kjøpe 3200+ i forhold til 3000+

Håper du skjønte forskjellen ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye tror du jeg kan klokke med oppsettet ditt og en A64 3000? Ser rammen er ganske kjapp (pc4000); dersom jeg kjøper vanlig 3200 ram, vil det minske overklokkingspotensialet vesentlig?

har sett noen billige 400watt-kabinett, tror du det vil holde?

Lenke til kommentar
tenkte på det samme. Vet du om 3200 er mye bedre? Noen HK forslag?

3200+ er ikke mye bedre, men hvis du skal klokke mye har den høyere multiper en 3000+. 3200+ har 10multiper*200fsb=2000Mhz, mens 3000+ har 9multiper*200fsb=1800Mhz.

Det er ikke noe særlig vits å kjøpe 3200+ i forhold til 3000+

Håper du skjønte forskjellen ;)

Så hvis man da skal klokke uten å svi rammen ...blir det 3200+?, correct me if im wrong.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

MortenK:

Denne 3000+, kan den overklokkes langt med bare FSB, eller må jeg inn og styre med andre ting (strøm og volt og slikt som gjør at jeg detter litt av :roll:

Noen forslag til kjølere? Hvor kraftig trenger jeg?

Holder denne f.eks.? Eller er den overkill?

[Arctic Cooling Freezer 64 - AMD64 5000+/FX -59

Hvor mange Watt tror du alt dette trenger? Har 350, men det er kanskje litt lite? Holder 400Watt?

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen!

MortenK:

Denne 3000+, kan den overklokkes langt med bare FSB, eller må jeg inn og styre med andre ting (strøm og volt og slikt som gjør at jeg detter litt av :roll:

Noen forslag til kjølere? Hvor kraftig trenger jeg?

Holder denne f.eks.? Eller er den overkill?

[Arctic Cooling Freezer 64 - AMD64 5000+/FX -59

Hvor mange Watt tror du alt dette trenger? Har 350, men det er kanskje litt lite? Holder 400Watt?

Takk igjen!

Du må sette opp volt både på cpu og ram. Spesielt de rambrikkene er glad i mye volt,men det er netopp derfor de kan klokkes så mye.

AC Freezer 64 er en god å stillegående kjøler,men til overklokking er den ikke den beste. Hvis du skal klokke mye bør du heller ta Thermalright eller Zalman kjøler.

Kommer litt ann på hvilket merke strømforsyningen din er,men 350 watt kan bli i minste laget når det skal klokkes mye.

En slik psu skal holde.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for forslag!

Beklager min treighet, men har ikke nett hjemme.

Har du noen ide om hvor langt jeg vil kunne klokka denne 3000+ med ditt forslag?

Alt i alt vil dette komme på noe over 4000 kr med psu og vifte. Dersom jeg vil kunne klokke griselangt for disse pengene så er det jo absolutt noe å tenke på!

Slik voltstyring har jeg dog ikke så mye greie på, men det gjøres fra BIOS eller? Er det vanskeligere enn at det er mulig å lese seg opp på det i løpet av et par dager?

hilsen!

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...