Gå til innhold

Nye regler på vinmonopolet

Feh

Anbefalte innlegg

Gledens nyhet folkens! Leste forige uke at det har kommet nye regler for salg av alkohol på vinmonopolet. De nye reglene er som følger:

Alt inntill 21.9% alkoholprosent -> 18 år grense

Alt over -> 20 år

Det vil si at drikker som før var kategorisert som brennevin (eksempel -> baileys (17%)) går nå under "gruppe 3" (fra 4.7-21.9) og har dermed 18 års aldersgrense istedenfor 20.

Var på polet sist fredag og fyllte barskapet med:

Malibu

Koskenkorva Peach

Koskenkorva 22 (vodka 21.9%)

Baileys

Bols Blue

kilde: http://www.nesteklikk.no/20050627/61277.html

Men uansett, jeg tror den nye loven kommer til å ha en positiv effekt på de unge (hvertfall de over 18) fordi vi nå kan kjøpe sprit selv, og kanskje nøyer oss med de litt svakere drikker, istedenfor å bøtte nedpå med 40, 60 og 96% :p Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På høy tid. Husker selv hvor oppgitt jeg ble første gang jeg var på polet og ble nektet å kjøpe drikkevarer på ~20%.

Den tidligere loven var teit fordi den baserte seg på innholdet i varene fremfor alkoholprosent. Vinbaserte produkter var lov, men spritbaserte var ikke. Skjønn det den som kan. Det er tross alt alkoholen man blir full av, samme hva den er basert på.

Lenke til kommentar
Joda, ett godt tiltak å la oss få tilgang til 21,9% Koskenkorva Vodka. Men hvorfor skal det kun gjelde smakene Peach og cranberry. Æsj.

Hva mer enn peach, cranberry og den vanlige vodkaen er det unntatt koskenkorva 40 og 60%?

Lenke til kommentar
Før: alkohol som er destillert/inneholder destillater: 20 år. Annet: 18 år.

Nå: 0% - 21,9%: 18 år. 22% - 60%: 20 år. >60%: ulovlig.

Jeg trodde ikke at det var aldersgrense på brus. :huh:

:p

Har du ikke kjøpt brus de siste dagene?

ble spurt etter leg i kassa jeg :nei:

Lenke til kommentar
Joda, ett godt tiltak å la oss få tilgang til 21,9% Koskenkorva Vodka. Men hvorfor skal det kun gjelde smakene Peach og cranberry. Æsj.

Hva mer enn peach, cranberry og den vanlige vodkaen er det unntatt koskenkorva 40 og 60%?

Det hadde vært godt med en helt clean Koskenkorva 21,9%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...