Gå til innhold

Hva skjer egentlig ved resetting av CMOS?

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Hva skjer hvis man resetter hk, eller CMOS? Er dette det samme som å resette bios? Hva skal man gjøre for å få hk til å virke igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du resetter bios/cmos hvis du tar ut batteri eller bruker jumper.

Edit: hvis du resetter bios så blir det fabrikkinnstillinger, samme innstillingene som er på et hovedkort hvis du har bygd pcen selv.

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Helt klart, å ta ut batteriet, eller å flytte jumperen vil resette BIOS tilbake til fabrikkinnstillinger. Men en gang jeg brøt BIOS-brikken ut av NF7-kortet mitt, lot jeg den ligge på bordet i over ett døgn. Og da jeg så monterte den igjen, og startet opp maskinen, var hver eneste innstilling nøyaktig slik jeg hadde satt dem!

Noen som har en forklaring på dette fenomemet?

Lenke til kommentar
"Fenomenet" er bare at du blander BIOS og CMOS.

BIOS brikken er en ROM (typisk Flash), mens innstillingene ligger i en CMOS RAM brikke.

Det virker logisk, men dette har altså bare skjedd én gang. Alle andre gangene jeg har røsket ut en BIOS-brikke, har alle innstillingene blitt slettet, akkurat som om jeg brukte jumperen til å resette. Så om dette ene tilfellet er normalt, har jeg uansett vært borti mange unormale tilfeller :p

Lenke til kommentar
Ett døgn!? Det holder med 20-30 sek ;-)

???

Hva mener du nå, egentlig? Jeg har på ingen måte påstått at det er nødvendig å kortslutte pinnene eller ha batteriet ute i ett døgn for å nullstille. Jeg sier bare at brikken tilfeldigvis lå på bordet i ett døgn, og lurte på om det var normalt at alle innstillingene fortsatt ble "husket" da. Men nå funker det altså ikke på den måten uansett, da det å ta ut BIOS-brikken ikke er det samme som å bruke jumperen eller ta ut batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...