Gå til innhold

S-ATA2 disk på NF7-S v2.0

Anbefalte innlegg

Da en av mine to Maxtor 120GB SATA disker tok kvelden for et par uker siden fikk jeg en ny tilsendt av forhandleren. Først ble jeg positivt overrasket da disken var av type Samsung Spinpoint 120GB SATA2. Den positive opplevelsen skulle forøvrig vise seg å bli kortvarig.

Disken ble montert i kabinettet, og PCen startes opp. Silicone Image 3112 RAID kontrollern finner disken under oppstart, noe som er et godt tegn, men i Windows XP Pro (SP2) så finnes den ikke i Enhetsbehandlig, eller i Admin Tools-->Computer Management-->Disk Management.

Dette finner jeg meget merkverdig.

Kan det ha seg slik at SATA2 ikke går overens med den SATA Chipen som sitter på Abit NF7-S v2.0 hovedkortet? Jeg vet at det ikke er det nyeste hovedkortet på markedet, men hadde vært kjekt å fått dette til å virke uansett. Forslag mottas med takk.

Endret av d-link
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, windows SATA driver er installert i form av

- Silicon Image Sil 3112 SATARaid Controller

- D347PRT SCSI Controller

Skjønner ikke noe av dette jeg, siden Raid Controllern finner den SATA2 disken under oppstart, ligger på Device0 Bus1.

Den andre SATA disken jeg har som er 1.0, ligger som Device0 Bus0. Alt skulle jo da tilsi at windows også burde finne disken :cry:

Lenke til kommentar

En disk døde og en ny installert på samme kontroller, du har tydeligvis driverne lagt inn. S-ata2 disker skal være kompatibelt med s-ata1 grensesnittet, så du burde jo funnet den de plassene du nevner. Om faktisk hk ditt er for gammelt eller ikke, kan jeg ikke si noe om.

Kan prøve å gå i kontrollpanelet og søke etter ny hardware, selv om den burde blitt funnet automatisk og installert.

Lenke til kommentar

Jumperen som fulgte med har jeg satt slik at den tviger hastigheten fra 3Gbps ned til 1.5Gbps, da jeg først anntok at det ble en hastighetskrasj som kanskje gjorde at disken ikke ble funnet.

Nå har jeg prøvd både med og uten jumper, uten lykke.

Har prøvd å søke etter ny hardware også. har til og med prøvd å legge inn windows på nytt. Men etter å ha valg SATA driver og jeg kommer til hvilken disk jeg vil installere windows på så kommer bare den gamle disken opp. Mao jeg kan ikke velge å installere windows på den nye disken heller. Diagnosesoftware kjørte jeg på disken gjennom DOS, Samsungs sitt eget diagnoseprogram, og det fant ingen feil på disken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser av denneposten at du ikke har funnet en løsning på problemet. Har omtrent identisk hardware med deg.

Jeg hadde også store problemer med installasjonen med min nyinnkjøpte Samsung 200Gb S-ATA disk. Windows fant disken ved første boot (bootet fra gammel IDE disk), fikk partisjonert/formatert via "disk management". Prøvde så å innstallere windows på disken, det gikk også greit, men så fort jeg da tok ut IDE disken fikk jeg "Non system disk, pleace replace".

Løsningen var å ta ut alle andre disker, innstallere en fersk windows (med S-ATA drivere på diskett, F6 under oppstart osv.), og nå kan jeg sette inn IDE disken uten problem. Ikke skjønner jeg hvorfor, men det funker...! :hmm:

Uten Abitsata_v1.33 på diskett under oppstart funker det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Fortsatt ikke fått noe løsning på problemet nei. :cry:

Jeg har prøvd det som du nevnte i din post, altså at jeg tok ut den gamle disken med OS på, for så å prøve å legge inn en fersk windows på den nye SATA2 disken. Inn med WinXP CD og F6, legge inn drivere, MEN. Når det kommer til den skjermen hvor jeg skal velge hvilken disk Windows skal legges inn på så kommer det opp at den finner ingen harddisker å legge inn Windows på. :no: Gjør jeg 100% nøyaktig den samme prosedyren med den gamle disken min så funker det som hakka møkk.

Håper bare leverandøren vil ta i mot Samsung disken, da de insiterer på at SATA2 disken skal gå overens med HK mitt, noe som jeg i teorien er enig i. Men siden når var teori og praksis det samme?? :mad:

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke dy meg...

Det er ikke noe som heter SATA2...

Den betegnelsen brukes av salgskåte selskaper som har økt hastigheten til diskene, NCQ, og et par andre goodies.. Desverre er det bare en videreutvikling av SATA. Om det kommer noe som heter SATA2 vil tiden vise.

Det som således er rart er at disken ikke fungerer som den skal.. Har du prøvd uten å legge inn drivere manuelt? Det kan hende at det blir kranglete om det blir driverkonflikt ved installasjon. Når jeg droppet medfølgende drivere fra Abit så fungerte det fint med en 250gb Seagate Sata, med NCQ og hele pakka, på et Abit AN8 Ultra.

Håper uansett at du får disken til å funke... Kranglet litt med min før den kjørte knirkefritt..

EDIT: La til det jeg gjorde ved sata installasjon..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over at betegnelsen SATA2 er en kraftig brøler fra produsenter, men er så mye greiere å ha ett navn på disken som jeg kan referere til her på forumet under feilsøking. Men men, samma det!

Hovedkortet mitt er av den årgang, primært chipsettbrikken, slik at den krever at drivere til SATA disker blir lagt inn manuelt via den gode gamle diskettstasjonen. Jeg har et nForce2-ultra chipsett, og driverløs SATA installasjon kom først på nforce3 chipene.

Lenke til kommentar

Kan værtfall fortelle at jeg har testet "SATA2" disker fra Maxtor, Hitachi og Western på Abit NF7-S v2.0 med Win XP. Har ikke hatt noen problemer i det hele tatt med dette oppsettet. Hadde derimot store problemer med Linux, endte med at jeg bytta ut Nforce kortet med ett VIA kort, og da fungerte det strålende.. (Nforce2 har vist SATA stabilitetsproblemer i linux hvis jeg skjønte det rett).

Lenke til kommentar

Haha. Dette begynner nesten å bli latterlig. Mottok i dag et Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 2P, SiL3112 SATA controller kort. Dette fikk jeg gratis pga. alle problemer jeg har hatt ang. den nye disken jeg fikk i erstatning.

Av hensyn til betegnelsesfeilen som ble stusset på i tidligere poster har jeg i denne valg å kalle gammel SATA 1 disk for: SATA disk A

og ny SATA2 disk, for: SATA disk B

Sterk i troen på at det endelig ville løse seg satte jeg inn kortet i PC'en og fyrte opp, inn med drivere som lå på medfølgende CD og alt virker tilsynelatende i orden. Avslutter og kobler til SATA disken, starter så opp på nytt...

BIOS finner 2 SATA kontrollere: RIKTIG

SATA disk A (OS) blir funnet av integrert SATA kontroller på HK: RIKTIG

SATA disk B (ny) blir funnet av SATA kontrollerkortet: RIKTIG

Ingen kollisjoner oppstår mellom kortene: RIKTIG

Inn i windows: RIKTIG

Høyreklikk Min Datamaskin --> Behandle --> Diskbehandling, men kun disk A er der: FEIL FEIL FEIL, og atter FEIL!! :realmad::realmad:

Den nye SATA disken B vil altså ikke oppdages av ett splitternytt SATA diskcontroller kort heller. ALT er gjort i følge boka å alle nødvendige forhåndsregler er tatt.

Vi gjorde et nytt forsøk, denne gangen med en annen PC. FamiliePC'en ble flådd åpen og flere lag med sedimenter og støv ble blåst bort før jeg satte i det nylig mottatte SATA diskcontroller kortet i et ledig PCI spor. PC fyres opp uten at SATA disk B står koblet i...

BIOS finner 1 SATA kontrollere: RIKTIG

Innstallerer drivere i henhold til medfølgende bruksanvisning: RIKTIG

Avslutte og koble til SATA disk B i SATA diskcontroller kort: RIKTIG

Krysser fingrene og power on...

BIOS finner 1 SATA kontrollere: RIKTIG

SATA disk B blir funnet av SATA kontrollerkortet: RIKTIG

Høyreklikk Min Datamaskin --> Behandle --> Diskbehandling, men kun opprinnelige disker er der: FEIL FEIL FEIL, og atter FEIL!! :realmad::realmad:

STATUS:

- SATA disk B vil verken befinne seg i Windows på noen av PCene.

- Jeg har vært i mangel av 120GB lagringsplass i godt over en mnd.

- Ufattelig mange timer med arbeid og feilsøking har gått med utover de sene nattetimer.

- Uansett hvor jeg henvender meg eller spør så kommer det ingenting utav det :cry:

:innocent: Enn om de bare hadde sendt en ny SATA disk A fra starten av .. *drømme* :innocent:

Lenke til kommentar

D-Link:

Du har min fulleste, dypeste medfølelse!

Jeg fikk ikke til installasjon av sata B (likte den..) på mitt gamle Abit IT7 Max2 rev2 kort heller.. Irriterende! Jeg manglet 250gb seagate lagring og måtte til slutt slette en hel del simpsons episoder.. Gråt noen tårer..

Er det noen sjanse for å få sendt tilbake disken? Prøvd en sata A disk eller IDE? Rare greier det der!! Etter at jeg kjøpte sata b disk og slet med installering oppgraderte jeg like godt hele maskina.. hehe.. Dyr disk!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...