Gå til innhold

Flere som har problemer med høy temp. i sommer?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg her på HW.no, er så lenge siden jeg har gjort det. For de som har sett nicket mitt før kan jeg meddele at mitt tidligere problem med at maskin ikke ville boote, var en semi-defekt strømforskyning. (PSU)

 

Jeg skulle ønske jeg kunne si at alt, for tiden, går helt smooth. Det er jo ikke tilfelle med de temperaturene vi har ute nå! Mens jeg skriver kaster jeg øynene ned på MotherBoard Monitor målerene og avleser: 49C CPU, 38C MB. Dette er jo ganske lavt! Har hatt samtlige spontan-reboots som følge av overvarmet cpu. Jaja, det er jo ikke verdens undergang å måtte ha PCen av i ett par minutter før jeg kan gå tilbake til å glo på en eller annen nett-side, chatte på IRC eller spille dataspill. Men det er da ganske plagsomt når det skjer, midt i noe!

 

 

Jeg bare lurer på om det er fler som sliter med det samme? (Kanskje jeg bør ta sjansen og få meg noe sol på skelettet?)

 

Er det noen som har noen morsomme trixy fikser på dette? Jeg skal selv svinge innom Ikea og kjøpe meg en bordvifte, så jeg kan avkjøle prosessor, og meg selv!

 

God sommer! :D

 

 

(For de som lurer: Asus k8v se deluxe / a64 3200+(standardkjøling))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ja, det blir skrekkelig varmt når det er så varmt ute. Som om det ikke var varmt nok fra før, hjelper det lite å ha flere pc'er som står og varmer.

Selv bruker jeg aircondition, veldig genialt.. Får kjøpt en til en rimelig penge, med en slange du hiver ut vinduet eller lignende. Tett igjen rundt slangen i vindusåpninga, og sett den på kjøling... funker genialt!

 

Men styr unna "luftkjølere" - de er legionellafeller. Hold deg til aircondition.

 

PS: en vifte kjøler ikke ned lufta - men ja, den kjøler ned deg dersom lufttemperaturen er mindre enn din egen kroppstemperatur. (noe den heldigvis har en vane av å være her i landet!)

Lenke til kommentar

Ekke greit med sommer nei, her en kveld når det varmet som værst skulle jeg slappe av med et par timer BF2 sammen med noen kamerater - men pc'n restartet i hytt å gevær. Dette var uvanlig og ikke minst irriterende siden alle ventet på jeg skulle komme meg inn i spillet.

 

Løsningen ble at jeg rev dekslet av kabinettet og satte en 35cm stor bordvifte på full skuv rett inn i åpningen.. Praktisk? nei, men veldig effektivt. :p

Lenke til kommentar

Det aller enkleste som gjerne hjeper litt er og ta av kabinettdøren ja, og gjerne med en bordvifte eller lign mot pc. Da blir cpu viften matet med luft som er under 25-35 grader og det er noe den orginale cpu viften bør klare og hamle opp med.

 

Selv gjør jeg som Demolish, bruker aircond samt vannkjøling. Eget rør fra aircond til radiator så har ca 26 grader load temp. Så det finnes jo løsninger, men det er jo ikke akkurat fort gjort løsning, bruker masse strøm og støyer.

 

Skal du ha en mer varig løsning, og i en rimligere prisklasse enn aircond ville jeg anbefalt noen ekstra kabinettvifter. Da det er mest sannsynelig at det er kabinett tempen som er roten til alt ondt. Hvis den stakkars cpu viften prøver og holde cpu under 50 grader med luft som er 45, har den en tung og umulig jobb :)

 

He he, men ja, det går jo an og skru av hele driten og bare gå ut også :p

Lenke til kommentar

egentlig ikke.. cpu ligger aldri på mer en 40 i varmen.. og hovedkortet på max 35.

 

litt snodig siden jeg ikke har allverden med kjøing og sitter på loftet ;)

 

kjøling:

1stk vifte sidedør (inn)

1stk vifte front (inn)

1stk vifte cpu (boxed athlon 64)

1stk vifte skjermkort

2stk vifte psu (inn og ut)

Lenke til kommentar
Pels Skrevet 10/07/2005 : 19:54

  Ja, har Zalman Reserator + støydempet kabinett. Blir som en ovn. varmer rommet tom. veldig. Hadde 56*C etter litt spilling. Åpent vindu + montert ekstra raddis og åpen kæbbisdør = 36*C 

Hmm, bare av nyskjerrighet og litt OT men likevel ikke; trenger den Reserator saken luftflyt rundt seg normalt sett, feks ved ca 25 grader romtemp, eller hadde du "ekstreme" omgivelsestempraturer før du valgte og ty til ekstra raddis++?

Lenke til kommentar

Jah må snart vurdere og stikke nesa ut for her i hedemark er det varmt og i andre etasjen her eligger tempen på det verste 33 grader :whistle:

da er cpu (3000 64) *2180*ghz hele 48 grader og ram 39 skermkort 50

som er høyt nok..dette er Tt bigwater i silent mode som fikser....lurer på å det hadde vert med luftkjøling :cry:

god sommer alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Pels Skrevet 10/07/2005 : 19:54

  Ja, har Zalman Reserator + støydempet kabinett. Blir som en ovn. varmer rommet tom. veldig. Hadde 56*C etter litt spilling. Åpent vindu + montert ekstra raddis og åpen kæbbisdør = 36*C 

Hmm, bare av nyskjerrighet og litt OT men likevel ikke; trenger den Reserator saken luftflyt rundt seg normalt sett, feks ved ca 25 grader romtemp, eller hadde du "ekstreme" omgivelsestempraturer før du valgte og ty til ekstra raddis++?

Hehe, nei jeg tenker på vannkjøling av harddisker og kanskje PSU. Anbefalt er bare CPU og GPU. Så da har jeg litt å gå på.

 

Her og nå er rom temp på 34++, ja det er varmt :p men Reseratoren klarer seg fint. Den varmer rommet mye i tillegg også (lite rom ca. 12 m^2).

 

CPUen idler på 45*C når viften på radiatoren er av. Den yter helt lik som min gamle CNPS 7000 Al-cu, bare med 0dB. Når viften er på full er idle temperaturen på 37*C. Ved hardcore spilling uten at viftene er på i disse varme dager så blir Reseratoren veldig varm.

 

Dette er ved dags dato, jeg får sikkert lavere temperaturer om vinteren.

 

Jeg har også funnet ut at hvis jeg setter en vifte oppå CPU-vannblokken så vil temperaturen gå ned til 30*C. Overraskene.

 

Alt er termometer-målt. Er bare å komme med flere spm :p

Lenke til kommentar

Merker nesten ingenting til det.

CPU tempen har steget med 3-4 grader etter at kvikksølvet inne viser 29 grader.

Under normale forhold er CPU tempen 45/51 mens nå er den 48/53 med cpu vifta på 2200 rpm.

Økes denne til 3000 rpm faller temperaturen til 47 grader på load så her er mye å gå på, kan øke helt til 5500 rpm men da bråker det vel mye. :cool:

Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10/07/2005 : 23:47

  Merker nesten ingenting til det.

He he, ut fra din profil har jeg ikke det minste problem med og tro deg på deg. Med 9 stk 120mm vifter kan du vel nesten få pc'n til og sveve... :p

Det er jo luftflyt i kabinett som etter min mening er det absolutt beste rådet mot sommervarme, og ikke minst bli spart for hylende cpu vifter. På det området er du nok i toppklasse. :)

Lenke til kommentar

Har ikke problemer med varmen til nå med min 6 maskiner, er en økning på ca 5c på mine pc'er. Tempen er på ca 55c når tempen er 29c i stuen.

Men mine harddisker er blitt varmere, er en økning på ca 10c. Tar eg av døren blir alt meget varmere, spesielt mine harddisker. Da går de opp til ca 50c og cpu'en ca 2c. Intel p4 3200MHz.

Så kabbinettet mitt er døren på.

Lenke til kommentar
Beklager dumt spørsmål, men hvordan vet dere hvor varm CPU'en deres er? Jeg har en Acer lap top..og ja den blir varm nå ....det er likevel kjøligere inne enn ute i sola på dagtid. Går heller ut om morgenen og kvelden.

Unøyaktig programbasert:

S2004

Everest

MBM5

SpeedFan

++

 

Nøyaktig:

Termometer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...