Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tungstartet Opel Omega

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 87 Opel Omega 2.0i (20SE) - 122 HK (Ikke kat)

235 000 km.

I den siste tiden har den blitt litt tungstartet. Må dra den i 2-3 sek før den starter og den fusker litt i 2-3 sekunder etter det.

Så går den fint og null problem etter det. Tennplugger/luftfilter er nytt.

Så byttet jeg bensinfilter og den fungerte strøkent og startet med en gang igjen!

...... i 1 uke.. så var problemet tilbake..

Forslag?

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bensinfilter tett? skitt i tanken? Går den fint hvis du gir full gass i fri helt til rødt merke på turtelleren? Fuske den ved høye turtall eller mye belastning? Prøve å bytte bensinfilter igjen?

Når den føsrst har startet er det ikke no problem. Drar den ut på girene og den drar som normalt uten å fuske eller noe..

Må bare dra den litt på starteren før den starter... Irriterende.

Men den starter hver gang da..

Lenke til kommentar

Vel. jeg har også det prbolemet noen ganger... Noenger går den med ei gang andre gnager må det et 1-2 sek før den starter. Den har også en tendens til å hoste og får ikke opp turtallet. Dør den ut igjen kan jeg dra den på starteren lenge, den tenner goså med ikke nok til å få opp turtallet..

Ellers har den vært helt dau og plutselig fyrt opp etter flere minutter med kinning. Det har skjedd 2 ganger...

Jge mistenker tenninga, tenningsmodulen, plugger etc... Luftmengde måler...

Bilen min har bare gått 97 000km så syns det er litt merkelig...

har din tedens til å gå litt ujevnt rett etter start for å så gå normalt igjen?

Sjekket bensinslanger inn til motoren? hva med vakum slanger? Lenge siden den har vært på service?

Lenke til kommentar

Hvis den går helt fint på alle andre måter enn akkurat det du nevner ved start, kan det høres ut som du mister trykket/ikke får trykk fort nok, i bensinsytemet. Du har vel en trykkakkumulator mellom pumpe og motor vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Hvis den går helt fint på alle andre måter enn akkurat det du nevner ved start, kan det høres ut som du mister trykket/ikke får trykk fort nok, i bensinsytemet. Du har vel en trykkakkumulator mellom pumpe og motor vil jeg tro.

Ja det sitter en liten rund "boks" på bensinslangen inni motorrommet. kanskje det er den som er rar?

Lenke til kommentar
MicrolaXx Skrevet 08/07/2005 : 01:31

QUOTE (pcp160 @ 07/07/2005 : 23:20)

Ja det sitter en liten rund "boks" på bensinslangen inni motorrommet. kanskje det er den som er rar? 

Ja, det er ikke umulig, jeg husker desverre ikke i det hele tatt hvordan dette ser ut på Omega, så jeg snakker i litt generelle vendinger her. Kanskje det er noen andre som er litt mer "inne" med akkurat Omega som kan si noe om hvordan systemet for og opprettholde trykket på denne bilen er (akkumulator, tilbakeslagsventil ol), evnt om det er noe ventil eller noe der det kan sjekkes om trykket er der. Endel biler har det.

Lykke til med tankbyttet, du skal vel ha litt flaks om det alene fikser feilen, men you never know :cool: . Det KAN jo være så mye som er galt, som feks disse tingene Corvette nevner. Men det at du sier at det kun er før start problemet fremstår, får meg til og tippe manglende bensintrykk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
MicrolaXx Skrevet 28/07/2005 : 10:59

Men nå funker bensinmåleren ordentlig igjen 

Heh.. ingenting så galt at det ikke er godt for noe... ;)

Byttet du forresten bensinfilteret igjen ved tankbytte?

Nå vet jeg ikke hvor teknisk kyndig du er, men hadde det vært min bil tror jeg at jeg ville forsøkt og "tyvkoble" bensinpumpen, slik at du kjører den noen sekunder før du forsøker og starte. På den måten kan du i alle fall eliminere mitt forslag om manglende bensintrykk.

Ellers er det vel også en kaldstarts- tilskuddsventil av noe slag, som muligens ikke fungerer helt. Men slike anretninger varierer ettersom hva slags innsprøytning du har. Antar at det er Bosch av noe slag, men uten noe diagram over den tør jeg ikke mene for mye. Og hvis det går helt fint også når den er kald, når den først har startet er det kanskje litt tvilsomt at problemet ligger i det kretsløpet som styrer kaldstart...

Dette du sier med at feilen forsvant ved bytte av bensinfilter, styrker i mine øyne mistanken mot bensinsystemet.

Lenke til kommentar

Har noe av det samme med bil også. Må stå å kinne i 2 - 3 sekunder før den starter, men den starter alltid. Har vært sånn siden jeg kjøpte den i mars. Ingen tegn til liv før den plutselig starter etter 2 - 3 sekunder. Vet ikke om dette er vanlig med min bil da. Har også problemer med at den fusker litt på tomgang og helt opp til rundt 2500 rpm. Er kanskje ikke fusking, men mer rykking, slik at turtallet går litt opp og ned. Merker det ikke når jeg kjører, men når den står stille i fri på turtall helt opp til rundt 2500 rpm. Leste at en annen her på forumet hadde samme problem for en stund siden, bare variasjonene i turtallet var større hos han og der hjalp det å bytte bensintrykksregulatoren. Varierer ikke mer enn 50 - 100 rpm på turtallet. Mulig begge disse tingene kan ha med trykkregulatoren å gjøre da? Har byttet plugger, fordeler, tennkabler og bensinfilter.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Hei ..

er ny inne her ,,

men noen som har peiling på hvor man kan bestile vakum slanger til opel omega b v6 på nette ?
har en slange som e fette morkna ,, e en tjukk slange ..

tror det e den som gjør at bilen må ha rundt om 4 forsøk før den starter og går høgt oppi turtall før den roer seg ned .. .

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Hei hei har en opel omega a 2.0i sviver helt greit på kaldstart og somregel på tomgang og bunn gass når den står i fri også men med en gang jeg gir gass når den er i gir eller etter litt så fusker denn må holde jevn speed for og komme meg noen vei sjønner ikke dette helt for sviver helt greit til jeg har hatt en liten tur så putrer den og sviver dorlig noen som har noen tips har byttet så si alt som er har nettopp byttet motor😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...