tom waits for alice Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) Er i USA nå, og der er alle du møter høflige, spesielt i serviceyrker. "How are you today?", "How may I help you?", "Let me know if there is anything I can do for you!". "Hello, my name is ... and I will be your server today. Let me tell you about our specialties." Rengjøringsfolka på hotellet sier "Thank you very much" når de er ferdig med å gjøre istand rommet, enda det er jeg som burde takke dem. Og man faller inn i samme rollen selv. Nå sier jeg takk og vær så snill hjemme også, men det er noe annet her. Når det gjelder å snakke med hverandre generelt, er det vel fortsatt en kunstform som beherskes hjemme i Bergen. Der kan man falle i snakk med folk man aldri han møtt før i de underligste sammenhenger. Som det heter i ordspråket: Hvis du hører to nordmenn snakke sammen på trikken i Oslo, så er minst en av dem fra Bergen... Geir Endret 6. juli 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 nordmenn er stive jævler jeg kjører bussen og passasjeren sier neste ikke hei til meg en gang , mange ser bare rart på meg når jeg smiler og sier godmorgen eller hei og så er det mange som snurseg og ser rart på meg når di går av busse , for da sier jeg og hade ha en fin dag eller noe i den duren , jeg er og mester til og smaltake med passasjerene Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Er det bare meg som får litt småpanikk hvis telefonen ringer og du ikke kjenner nummeret Tja, vet om mange som ikke svarer hvis de ikke kjenner nummeret. Selv svarer jeg alltid. Vanligvis sier jeg bare "hallo" hvis det er noen jeg kjenner. Er det noen jeg ikke kjenner så sier jeg alltid "hei, det er Kine". En dag ringer det kanskje en som vil gi meg en million, da må jeg jo seff svare! Jeg pleier å prøve å være flink til å si takk for maten, og gjerne gi kokken et kompliment dersom maten er god. Om jeg setter meg vedsiden av noen på bussen, så spør jeg som oftest alltid først om setet er ledig. Jeg hater folk som alltid skal sitte vedsiden av meg når det er MANGE andre seter ledig, og jeg har tatt sekken opp i setet vedsidenav. "FLYTT SEKKEN". Eh? Hadde noen sagt "unnskyld, er det ledig her?" Så har jeg en helt annen innstilling. "Unnskyld, kan du flytte sekken?" Gjør meg egentlig også ganske irritert, men jeg gjør det jo alltid. Hvorfor MÅ de sitte akkurat der? Nei, jeg har ikke betalt for to seter, men likevel. Noen folk er bare så jævlig "Her kommer jeg, alle andre pass seg". Jeg sier alltid takk når jeg mottar vekslepenger i butikken. Sier butikkpersonalet hei, så sier jeg hei. Når jeg går sier jeg "ha det bra". Spør jeg om hjelp så sier jeg "unnskyld" først. Dulter jeg borti noen sier jeg "beklager". Det er noe folk er utrolig lite flink til. De skumper borti deg, tråkker deg på tåen, brøyter seg vei forbi. Hører man noen gang ordet "unnskyld" eller "beklager"? I England sier folk unnskyld selv om det ikke engang er deres feil. Uhøflige nordmenn! Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg sier takk for maten, neitakk o.l. Men i butikken vil jeg helst unngå å møte på folk, og i det heletatt snakke. sier dem hallo så kommer det antakeligvis et litt trøtt "mmm" /me goes asosial. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg prøver å være blid og høflig mot alle, stort sett. Jeg er av den innstillingen at selv om kanskje jeg har en dårlig dag skal ikke det gå utover andre. I butikken sier jeg alltid hei, takk, værsågod, hadet bra osv...prøver å virke noenlunde ålreit. Å prate med folk generelt er jeg veldig dårlig til, det sliter jeg egentlig med. Vet liksom ikke hvor jeg skal starte. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Prøver alltid å være snill og blid mot kundene (jobber i butikk). Og når jeg handler sier jeg takk og hade. Digger når det kommer folk jeg ikke kjenner og begynner å snakke om alt mulig. "Åssen går det" osv... Men det er få av dem Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Det er det norske folk på sitt beste. Kjeften åpner seg ikke før de har fått 4 øl innabords Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Skjønner ikke kofor alle skal drive og snakke så mye heeele tiden..smalltalk?? please..irriterende og bare stress. Begge vet at den andre ikke kunne brydd seg mindre om kordan hunden har det eller kona osv...og været?! I bergen (kor eg befinner meg) e det jo nesten bare regn, ser ingen grunn til å ta det opp til en hver tid Når så mange ikke liker og sliter med det derre smalltalk opplegget så kan vi vel bare kutte det heeeelt ut Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Folk liker det stort sett ikke fordi de ikke takler det. Man trenger dessuten ikke prate om været. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Skjønner ikke kofor alle skal drive og snakke så mye heeele tiden..smalltalk?? please..irriterende og bare stress. Begge vet at den andre ikke kunne brydd seg mindre om kordan hunden har det eller kona osv...og været?! I bergen (kor eg befinner meg) e det jo nesten bare regn, ser ingen grunn til å ta det opp til en hver tid Når så mange ikke liker og sliter med det derre smalltalk opplegget så kan vi vel bare kutte det heeeelt ut Skal man bare sitte og se på hverandre da? Det er ikke alltid det er noe fornuftig å snakke om. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Ja, det ville jo vært for dumt hvis vi faktisk oppførte oss som medmennesker og var hyggelige mot hverandre Lenke til kommentar
Togo Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg er så enig med deg king memphisto. Jobber selv i butikk, og det er svært få, om ingen, som smiler, sier takk, eller noe som helst for den saks skyld. De fleste vil bare få maten og stikke av uten noen som helst mer snakk. Ikke bli sur på meg om du snakker lavt og utydelig og jeg må spørre to ganger om det var fanta eller cola du skulle ha. Amerikanerne er mye bedre på dette, da er man mye mer omtenksom ovenfor andre og hvordan man oppfører seg blandt andre. Språkbruken er en helt annen òg. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Hadde bare alle kunder vært slik. De fleste kunder er mer slik som dette: Kunde: "Jeg vil ha den panasonic discmanen som sto i kundeavisen" Meg: "Den har vi ikke inne, men vi har en tilsvarende fra sony inne hvis du vil se på den" Kunde: "Faen, sier du at dere ikke har inne ting som står i avisen jeg fikk idag" Kunden går uten å si ha det eller neon ting. Øh, vel, jeg syns det burde være rimelig å kunne forvente å kunne kjøpe en dings som stod i en dagsfersk tilbudsavis. Hadde jeg sett en, tja, kurant LCD-skjerm til god pris (uten noe "begrenset antall"-notis), gått, kjørt eller tatt bussen til den aktuelle butikken, for så å bli avspist med det vanlige "beklager, vi er tom for den varen, men her har vi en mye bedre vare, et par tusenlapper dyrere, men pyttsann, det er vel ikke så nøye"-svaret, så er ikke hvordan å avslutte samtalen på en høflig måte det jeg tenker mest på. Avisen blir trykket i Oslo og de har en del som vi ikke har og omvendt. Tenkte selvfølgelig på en tilsvarend evare til en tilsvarende pris. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Joda, når jeg har vært 2 ganger i butikken og betalt for 2 colaer hvergang i en kroner. Andre gangen jeg var der sa hun ikke hei og versegod! Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg vil gå så langt som å si at jeg liker å være høfflig i butikker jeg Hallo/god dag/morn/hei når jeg kommer bort til kassa + et vennlig smil ----> dette resulterer i en blidere betjening og bedre service (hva er ordet for det på norsk?) Hvis jeg har fått hjelp så sier jeg alltid takk/tusen takk for hjelpen. Når jeg går igjen sier jeg som oftest hadet eller hadet bra! Men det er vel ikke det tråden handler om, men smalltalk; Jeg smalltalker IKKE med noen og det innluderer til og med familie, det er noe av det verste jeg vet, blir rett og slett irritert (sett at jeg ikke er full da det meste er morsomt). Eksempel; Slektning jeg kjenner heller lite (ser dem 2-3 ganger i året f.eks); "Hvordan går det på skolen da?", Å JEG BLIR SÅ IRRITERT Er sånn jeg og, og "smalltalk" er jeg ikke så flink til. Blir ofte mye stillhet, ja. Men jeg snakker nok en del når det er om et emne jeg er spesielt interessert i, ihvertfall med folk jeg kjenner. Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 service (hva er ordet for det på norsk?) service el. sørvis -en (eng., fra lat., slaveri) betjening av kunder el. gjester. «Behandling» er nok det du lette etter. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Bodde i tyskland i 3 år, med 2 forskjellige samfunn.. Det tyske, og et litt mindre amerikansk. Dvs. de har 3 store baser der, med alt fra US, bensinstasjoner til bowlinghaller, og du betaler der med dollar osvosv.. Var vel rundt 60k amerikanere i området. Bare militær familier. Men uansett, både tyskere og amerikanere er MYE mer høffligere enn nordmenn. Hvis jeg om morgenen gikk til bussen og det kom en voksen imot meg, som var tysk, var det bestandig den "g'morgen" eller "g'tag" eller om kvelden "g'abend".. Uansett.. Var helt normal tysk folkeskikk at unge skal hilse til de eldre, og kalle dem "Sie" istedet for "du" og slikt.. Men det som var litt morsomt da, var hvis du gikk inn i en butikk, og spurte om ting på engelsk, så de tyske arbeiderne litt "små" stygt på deg, for de regnet med at du var amerikaner.. som dem ikke liker så veldig godt i området der, siden de har masse baser som tyskere ikke får komme inn på osv osv.. Et lite eksempel på dette, var at en norsk kompis av meg der nede dro med faren sin til en møbel butikk for å få en ny dør eller noe til et skap, og snakket engelsk med de som jobba der. De sa da at de ikke hadde det inne på lager, osv osv, måtte bestille.. Og ble møtt med normal høfflighet, ikke noe store saker. Så kom de tilbake en annen dag for å spørre om døra var kommet. Da hadde tilfeldigvis en av dem på seg en genser med et norskt flagg på, og da de kom inn ble de spurt om de var norske, som dem var, og da var det ikke noe sak. Gikk på lageret, henta ei dør som hadde vært der fra før av. og alle ble glade.. Så slik var det der.. Merker at jeg har blitt mye mer høffligere til vanlig, som feks i butikker, etter de 3 årene.. På amerikanske basen var det bestanding, slik som twfa sa over her, "thank you sir" "excuse me" "may i please ask what time it is?" osv, men ble litt lei av den "excuse me" kom hver gang jeg måtte i det hele tatt flytte meg 2cm for at noen skulle forbi.. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Sier da alltid Hei med et smil, takker for pengene tilbake og sier hade når jeg går. Dette gjør jeg ikke om det er lang kø og det bare er en liten brus jeg skal ha. Da dette faktisk tar litt tid. Jeg suger i å snakke om ingenting, det er starten som er vansklig, kommer den er det lett. Men dette skjer nesten BARE om det er ting jeg intereserer meg for snakke om. BTW: på bussen vil man gjerne være i fred. Man tar ofte bussen etter jobb/skole eller andre "stress ting." Hater egentligt og snakke piss, Ungår gjerne "piss-snakkere" Lenke til kommentar
Coke lovin chick Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Skal man bare sitte og se på hverandre da? Det er ikke alltid det er noe fornuftig å snakke om. Neida...selvfølgelig ikke. Mener bare at det er lite vits i å snakke bare for å snakke når ingen av partene egentlig vil det. Hvorfor skal vi alltid gjøre det så vanskelig for hverandre. Hadde jo vært greiere om en sa i fra med en gang...f.eks. hei du, jeg er veldig sliten/sur/idethele tatt og orker ikke å snakke med deg akkurat no. Butikk folk er noe annet, de skal jo selvfølgelig behandles pent og alt det der Skulle jo ønske som andre her inne at det gikk an å snakke med folk en ikke kjente på bussen,buss stoppet o.l...men sånn er rett og slett ikke nordmenn..eller en del nordmenn. Vi er gjerne litt innesluttet og forbeholdne, men god på bunnen i hvert fall Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg er så enig med deg king memphisto. Jobber selv i butikk, og det er svært få, om ingen, som smiler, sier takk, eller noe som helst for den saks skyld. De fleste vil bare få maten og stikke av uten noen som helst mer snakk. Ikke bli sur på meg om du snakker lavt og utydelig og jeg må spørre to ganger om det var fanta eller cola du skulle ha. Amerikanerne er mye bedre på dette, da er man mye mer omtenksom ovenfor andre og hvordan man oppfører seg blandt andre. Språkbruken er en helt annen òg. jeg gav opp å være hyggelig i butikker som selger elektronikk. Uansett hvor snill og grei jeg er, så er de bestandig like drittsekk når noe går galt. Bare noen enkelte kundebehandlere som greier å le litt, der liker jeg meg best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå