chokke Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Man skal møte hardt med hardt, det er lov å kryssforhøre kunder når de stiller dumme spørsmål. Eks: Har dere bademadrasser? Skal vi ha det? Hmmm.... Er det noe RIMI har annonsert som partivare? Ehhhh... Det skal antakelig være omtrent der borte, men hvis du ikke fant noen så har vi dem ikke. ......... hvem sier hva der egentlig? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Om man sier "Kan du være så vennlig å [...]" eller "Gidder du å [...]" er ikke interesant eller viktig. Det viktigste er HVORDAN du sier det. Angående smalltalk, så er det en forbanna uting. Greit nok å kunne prate med folk, men å smalltalke om piss og helvete er unødvendig og tullete. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Man skal møte hardt med hardt, det er lov å kryssforhøre kunder når de stiller dumme spørsmål. Eks: Har dere bademadrasser? Skal vi ha det? Hmmm.... Er det noe RIMI har annonsert som partivare? Ehhhh... Det skal antakelig være omtrent der borte, men hvis du ikke fant noen så har vi dem ikke. ......... hvem sier hva der egentlig? Annenhver runde, som vanlig er det den ignorante kunden som åpner. Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Det er godt å høre at det finnes slike som deg, King_M. Jeg er selv veldig høflig og irriterer meg ofte over uforskammede nordmenn. "Vær mot andre slik du vil at de skal være mot deg", er en fin huskeregel når det kommer til dette med høflighet. Jeg føler at nordmenn generelt er "kalde" og ufølsomme mennesker som ikke bryr seg om annet enn seg selv. De høfligste menneskene jeg kjenner er enten gamle eller utenlandske. Og nei, dette er ikke tull. Det som egentlig er ganske synd i Norge er at man ikke kan sette seg ned ved siden av folk på bussen og bare prate. Jeg vet det er slik i enkelte andre land, og kunne faktisk ønske det var slik i Norge også. Det er forferdelig å se hvor mange sutrete mennesker som sitter på bussen og bare ser ut av vinduene. Hadde det ikke vært mye mer hyggelig om alle kunne være mer åpne om ting? Være snillere med hverandre og snakke til hverandre? Hvorfor må alt være så fordømt høytidelig? Her i Norge må man "ringes" og "tekstes" før man i det hele tatt kan møtes. I andre land, for eksempel Tyskland, gjør man det bare slik at man møtes uten noen form for styr. Hvis naboene ser at andre naboer sitter ute, vel så tar de med kaffe og kaker og setter seg sammen med dem. Og jeg har hørt dette fra sikre kilder, kjenner ei tysk dame veldig godt. Når jeg møter nye (eller kjente) mennesker prøver jeg alltid å være mest mulig høflig, hyggelig og imøtekommende. Dette gir som oftest veldig gode resultater. Mennesker er egentlig ganske enkle på enkelte områder, også noen steder innenfor kommunikasjon. Det skal ikke mye til for å skape grom stemning. Faktisk har jeg sjelden problemer med det. Det skjer selvfølgelig at jeg møter folk som jeg snakker med, men som ikke gir respons eller vil involvere seg i samtalen i det hele tatt. Det finnes vel ikke noe, mener jeg, som er mer irriterende enn det. Det er slitsomt og veldig, veldig unødvendig. Og her er det ingen unskyldning at man er sjenert. Man kan hvis man vil! Lenke til kommentar
chokke Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Man skal møte hardt med hardt, det er lov å kryssforhøre kunder når de stiller dumme spørsmål. Eks: Har dere bademadrasser? Skal vi ha det? Hmmm.... Er det noe RIMI har annonsert som partivare? Ehhhh... Det skal antakelig være omtrent der borte, men hvis du ikke fant noen så har vi dem ikke. ......... hvem sier hva der egentlig? Annenhver runde, som vanlig er det den ignorante kunden som åpner. kunde: Har dere bademadrasser? Service: Skal vi ha det? Kunde: Hmmm.... serivce: Er det noe RIMI har annonsert som partivare? Kunde: Ehhhh... Service: Det skal antakelig være omtrent der borte, men hvis du ikke fant noen så har vi dem ikke. sånn? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Det hender jeg får lyst til å ta en prat med noen, for eksempel på bussen, men jeg vet at det kommer til å bli en tåpelig diskusjon om ingenting som varer i ett minutt uansett. Så hva er poenget. Tenker også på om den andre personen egentlig vil bli snakket til, eller er det bare irriterende? Jeg er som dere kanskje skjønner ganske elendig på small-talk, og finner aldri noe å si. Angående butikk, jeg prøver å tenke at butikkmedarbeiderne skal ha en grei dag de også, så jeg snakker i alle fall i en vennlig tone. Om jeg blir irritert prøver jeg heller å spørre/diskutere med en vennlig tone enn å gå til "angrep" på medarbeideren. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Ja, chokke, omtrent sånn. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 når jeg feks kjøper noe sier jeg hade eller noe slikt... åsso viss jeg spørr om noe i en butikk sier jeg unnskyld.... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 sier ikke vær så snill, går mer i kan du fortelle meg hvor (X) er? Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 UFf, det værste jeg vet er når islandske slektinger av meg ringer for å snakke med mor mi, så begynner de å smalltalke med meg, og forventer at jeg forstår dem.. Det er det ikke alltid jeg gjør, så da sier jeg bare "Ja." (på islansk da . Kan prate som en foss jeg, men bare hvis det er alkohol inne i bildet eller at det er noe jeg har peiling på. Men smalltalk er liksom ikke helt min greie. @EvoZ: Kjenner meg igjen Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Kan prate som en foss jeg, men bare hvis det er alkohol inne i bildet eller at det er noe jeg har peiling på. Men smalltalk er liksom ikke helt min greie. Som om jeg skulle sagt det selv Du har 1337 innlegg akkurat nå BTW Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Har noen pratsomme naboer her, som ofte prater om jeg lufter bikkja, og jeg unngår de enkelte ganger. Prater jo bare piss omtrent, og jeg hater det. Blir stående altfor lenge. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) Kan prate som en foss jeg, men bare hvis det er alkohol inne i bildet eller at det er noe jeg har peiling på. Men smalltalk er liksom ikke helt min greie. Som om jeg skulle sagt det selv Du har 1337 innlegg akkurat nå BTW Vet har hatt det i ca. en uke. Edit: Dette innlegget var ontopic, det er en demonstrasjon på at smalltalk også forekommer på internett... (Det kalles også spam .) Endret 6. juli 2005 av H4ngm4N Lenke til kommentar
co2 Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Vel, er det noe jeg er dårlig på det så er det det. Sier ikke takk for maten, når de i butikken sier "hade" eller "god dag" så blir jeg av en eller annen grunn flau/nervøs og vet ikke helt hva jeg skal si. Kan jeg ende med at jeg mumler "hade" når jeg fyker ut døren for å komme meg bort. Kan gå greit en sjelden gang om jeg ikke tenker over det og bare svare automatisk, med tankene på noe annet. ... Ja det er nok noe vi burde forbedre, ligger i oppdragelsen. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Er det bare meg som får litt småpanikk hvis telefonen ringer og du ikke kjenner nummeret Jeg er en motstander av det å snakke i telefonen, sett at det ikke har en hensikt (et mål med samtalen annet enn å snakke), og hvis det i tillegg er med personer jeg ikke kjenner blir det dobbelt så slitsomt Lenke til kommentar
co2 Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Er det bare meg som får litt småpanikk hvis telefonen ringer og du ikke kjenner nummeret Jeg er en motstander av det å snakke i telefonen, sett at det ikke har en hensikt (et mål med samtalen annet enn å snakke), og hvis det i tillegg er med personer jeg ikke kjenner blir det dobbelt så slitsomt mhm, SPESIELT hvis det er noen som vil ha tak i foreldrene mine og begynner å jatte ivei slik jeg ikke får lagt på. Forbanna mas Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) Er det bare meg som får litt småpanikk hvis telefonen ringer og du ikke kjenner nummeret Jeg er en motstander av det å snakke i telefonen, sett at det ikke har en hensikt (et mål med samtalen annet enn å snakke), og hvis det i tillegg er med personer jeg ikke kjenner blir det dobbelt så slitsomt mhm, SPESIELT hvis det er noen som vil ha tak i foreldrene mine og begynner å jatte ivei slik jeg ikke får lagt på. Forbanna mas Edit: Og enda verre; Hvis du ikke er oppe , nå tar jeg ikke telefonen hvis jeg ikke er oppe da, men det er slitsomt å bli vekket allikevel Endret 6. juli 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Hadde bare alle kunder vært slik. De fleste kunder er mer slik som dette: Kunde: "Jeg vil ha den panasonic discmanen som sto i kundeavisen" Meg: "Den har vi ikke inne, men vi har en tilsvarende fra sony inne hvis du vil se på den" Kunde: "Faen, sier du at dere ikke har inne ting som står i avisen jeg fikk idag" Kunden går uten å si ha det eller neon ting. Øh, vel, jeg syns det burde være rimelig å kunne forvente å kunne kjøpe en dings som stod i en dagsfersk tilbudsavis. Hadde jeg sett en, tja, kurant LCD-skjerm til god pris (uten noe "begrenset antall"-notis), gått, kjørt eller tatt bussen til den aktuelle butikken, for så å bli avspist med det vanlige "beklager, vi er tom for den varen, men her har vi en mye bedre vare, et par tusenlapper dyrere, men pyttsann, det er vel ikke så nøye"-svaret, så er ikke hvordan å avslutte samtalen på en høflig måte det jeg tenker mest på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå