McFly Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det endrer jo ikke det faktum at Howzer ikke besvarer noe særlig med motinnlegg, men tar kverruleringen til JBlack som et påskudd til å nekte å svare på alt jeg skriver...... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Når staten skal styre såpass som de vil i et RV samfunn, hvordan skal man sørge for at kvaliteten opprettholdes? Forstår det slik at arbeiderne vil ha makten, hvem skal sørge for at de holder seg "på matta" og gjør en skikkelig jobb? Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) edit: du ser at han McFly du quota har 0 innlegg, ja? hvordan kan du vite hvor etterrettelig han er? Fordi han har skrevet mange innlegg, men de som skrives i denne delen av forumet kommer ikke med i telleren. Ok. Greit Å? Så du tror det høyresamfunnet vi har idag kommer til gode for alle som tjener sine egne penger? Hørte ikke? Kom det noe svar? Endret 15. juli 2005 av -mAdz- Lenke til kommentar
howzer Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Kvaliteten kan ikke opprettholdes i et RV-samfunn. Det blir et samfunn der alle er middelmådige og alle drar hverandre lenger og lenger ned i søla. All inspirasjon og ønske om å utrette noe forsvinner. Hvis man gjør en innsats belønnes det med at det man oppnår blir tatt fra en. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Kvaliteten kan ikke opprettholdes i et RV-samfunn. Det blir et samfunn der alle er middelmådige og alle drar hverandre lenger og lenger ned i søla. All inspirasjon og ønske om å utrette noe forsvinner. Hvis man gjør en innsats belønnes det med at det man oppnår blir tatt fra en. Man blir ikke fratatt noe i et kommunistisk samfunn. Det er heller slik at staten eier alt, og staten setter verdien på alt arbeid. Det er ikke slik at man får noe for så å bli frattat en andel i skatt, man får det som ifølge samfunnet er verdien av ens arbeid. Forskjellen er at verdien blir satt av staten og ikke av markedet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Man blir ikke fratatt noe i et kommunistisk samfunn. Det er heller slik at staten eier alt, og staten setter verdien på alt arbeid. Det er ikke slik at man får noe for så å bli frattat en andel i skatt, man får det som ifølge samfunnet er verdien av ens arbeid. Forskjellen er at verdien blir satt av staten og ikke av markedet. Men hvordan er dette en garanti for kvaliteten? Og ikke minst valgfriheten? Kan dra min egen erfaring med helsevesenet inn i dette her. Som kreftpasient opplevde jeg at norsk helsevesen hadde en bestemt prosedyre for å bekjempe min kreftform og forholdt seg til en fast "oppskrift". I USA har man derimot valget mellom 3 former for behandling, alt etter hvor "nøye" man vil være. Men jeg måtte ta til takke med det tilbudet jeg fikk, om jeg ønsket meg mer "grundig" behandling så måtte jeg ha betalt dette selv. Det er en høyst relevant problemstilling når et fåtall mennesker skal ta såpass mange avgjørelser for borgerne. Jo flere valg myndighetene skal ta for deg, jo mer opprørt bli mennesker, det finner jeg naturlig. Så hvordan kan et slikt system være bærekraftig? Man kan jo se på dagens Norge, selv den grad av styring fra Staten som er idag er til stor irritasjon for mange. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Jeg har ikke hevdet at kommunisme gir kvalitet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Jeg har ikke hevdet at kommunisme gir kvalitet. Nei, jeg har ikke hevdet det heller. Jeg bare lurer på ditt synspunkt angående kvaliteten på slike tjenester i et RV styrt land. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Kvaliteten går nok til helvete den, praktisk erfaring viser det. Det at en minoritet lever under elendige forhold under liberalimsen og at kvaliteten på goder er dårlig under kommunsimen er ting jeg mener er over debatt, virkeligheten viser det rimelig klart. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Man blir ikke fratatt noe i et kommunistisk samfunn. I forhold til samfunn der man faktisk eier det man selv produserer, jo. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Man blir ikke fratatt noe i et kommunistisk samfunn. I forhold til samfunn der man faktisk eier det man selv produserer, jo. Der kommer du jo med en ganske DLFsk formulering Howzer. Slik sett man kan jo også si at man ikke eier det man produserer i kapitalismen, fordi arbeidsgiver tar noe av verdien av det du produserer. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Jeg har et lite inntrykk av at dersom man er revolusjonær så må man faktisk revolusjonere samfunnet om man skal komme til mål, da en enkel sak ofte ikke fungerer alene. Om et RV-samfunn vil fungere totalt sett kan jo være, men jeg tror ikke det. RV er overhodet ikke et parti jeg vil stemme på, da det har stikk motsatt samfunnssyn enn meg, men dersom noen sympatiserer med dem, så bør de selvsagt stemme på dem. Angåene tidligere i tråden om det å velge mellom ingen praktisk innflytelse i et miniparti eller å få innflytelse i et større (f.eks valget mellom RV og SV) så er jeg usikker. Å bruke masse tid på arbeid i mini/mikroparti må være meget kjedelig i lengden. Men på den annen side så er det noe som heter at man ikke skal seile under falskt flagg. Med dette kan jeg trekke paraleller til meningen min om at mange SUere passer bedre inn i RV enn i SV. Man vil få mye større innflytelse i SV, men dersom man egentlig er RVer så må man jo da gi slipp på mye man ønsker å få gjennom, noen kan leve med dette, mens andre vil seile under riktig flagg. Valget er egentlig litt vanskelig. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Man blir ikke fratatt noe i et kommunistisk samfunn. Det er heller slik at staten eier alt, og staten setter verdien på alt arbeid. Jeg skjønner tankegangen, og da er det isåfall kun gjennom sosialisme man fratatt noe. Det som dog er til felles for begge ideologier, er i hovedsak at jo mer effektiv man er, jo mindre får man igjen per arbeid ytt, samt at man har mindre frihet til selv å bestemme over ressursene. Om du velger å se det som at man blir fratatt noe eller ikke skal ikke jeg legge meg borti, men jeg ser det slik. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Det som dog er til felles for begge ideologier, er i hovedsak at jo mer effektiv man er, jo mindre får man igjen per arbeid ytt, Man får ikke mindre igjen per arbeid ytt, for det at man tjener mer betyr ikke at man jobber mer, "bare" at det arbeidet man utfører er mer verdt. Man har dessuten ingen medfødt rett til noe som helst. I ursamfunn, så er jo samfunnet langt mer egalitært enn det er idag. samt at man har mindre frihet til selv å bestemme over ressursene. Men det gir i samme slengen de mest ressursterke mindre makt til å bestemme over de mindre ressursterke gjennom markedet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 ' date='15/07/2005 : 17:38'] Å bruke masse tid på arbeid i mini/mikroparti må være meget kjedelig i lengden. Om dette mikropartiet støtter ens syn i de fleste saker, er det mer gøy enn kjedelig i lengden vil jeg tro. Om jeg hadde vippet mellom RV og SV, mens jeg sympatiserte mer med RV, ville jeg stemt RV. Dette fordi de allerede har en del velgere. Om jeg hadde vært den eneste til å stemme på et parti hadde jeg ikke gjort det (sier seg selv), men når det er såpass nærme å vinne mandater er det klart at alle monner drar. Det er denne "taktiske vippingen" i folket som kan bidra til å frarøve små partier mandater. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Man får ikke mindre igjen per arbeid ytt, for det at man tjener mer betyr ikke at man jobber mer, "bare" at det arbeidet man utfører er mer verdt. Da finner jeg det underlig at mange bønder f.eks. under sovjet (bad example, blah blah) lot vær å yte etter evne fordi de allikevel fikk etter behov. I Norge i dag er det noen yrker som får bedre betalt enn andre, men dette er fordi det er få villige til å ta jobbene, eller fordi vi har få kvalifiserte. Allikevel er det ikke sjelden man ser to personer i samme type stilling gjøre en vidt forskjellig innsats, og jobbe med en helt forskjellig effektivitet, og likevel få lik lønn Andre faktorer spiller også inn, men de tar jeg ikke hensyn til her. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Da finner jeg det underlig at mange bønder f.eks. under sovjet (bad example, blah blah) lot vær å yte etter evne fordi de allikevel fikk etter behov. Ser ikke den direkte relevansen egentlig. Jeg henviste til slik det fungerer i en markedsøkonomi, ikke slik det var i Sovjetunionen. I Norge i dag er det noen yrker som får bedre betalt enn andre, men dette er fordi det er få villige til å ta jobbene, eller fordi vi har få kvalifiserte. Synes at det blir for enkelt. Det er noen jobber slik som juss og mange økonom jobber, hvor lønningene er høye selv om det står et par hundre kandidater i kø til hver utlyste jobb. Allikevel er det ikke sjelden man ser to personer i samme type stilling gjøre en vidt forskjellig innsats, og jobbe med en helt forskjellig effektivitet, og likevel få lik lønn Men i jobber med høyere status har ikke det noe med politikken som sådan å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå