Gå til innhold

Laptop-skjerm på DVDspiller i bil....

Anbefalte innlegg

Har en dvdspiller i bilen min, som skulle fått en skjerm tilkoblet...

Så har det seg sånn at laptopen min nettop tok kvelden.... Jeg lurte på om det finnes en løsning for å kunne nytte denne i bilen, det hadde vert ganske kult, istedet for de små 7" som går som standar for tiden....

Noen? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tiden har jeg lest en del spørsmål om hvordan laptop-skjermer kan benyttes i andre sammenhenger. Alle de svarene jeg har lest har sagt det samme - nemlig at det er et dødfødt prosjekt.

Problemet ligger i at måten skjermen drives på (elektronisk, ikke softwaremessig), er forskjellig for de forskjellige produsentene. Videre er spesifikasjonene proprietære og detaljene regnes sikkert for å være industrihemmeligheter.

Slik jeg tolker det, så er det teoretisk mulig å lage en duppedings som kan drive skjermen hvis du har en del ressurser tilgjengelig (les: mye tid, vilje, evne og penger til å lære mye om elektronikk og lcd-teknologi), men at det i praksis er bedre å bruke pengene på å kjøpe en ny skjerm som har de egenskapene du ønsker.

Som sagt: Det er dette jeg har lest meg til i diverse fora i løpet av årene. Forøvrig ville jeg bli glad hvis det viser seg at det nå finnes en enkel løsning på problemet :yes:

Lenke til kommentar
Alle de svarene jeg har lest har sagt det samme - nemlig at det er et dødfødt prosjekt.

Problemet ligger i at måten skjermen drives på (elektronisk, ikke softwaremessig), er forskjellig for de forskjellige produsentene. Videre er spesifikasjonene proprietære og detaljene regnes sikkert for å være industrihemmeligheter.

Slik jeg tolker det, så er det teoretisk mulig å lage en duppedings som kan drive skjermen hvis du har en del ressurser tilgjengelig

Pkt. 1: Stemmer sånn noenlunde... :-)

Pkt. 2: Hvordan skjermene til forskjellige produsenter fungerer er ikkje noen hemmelighet.

Ikkje at det gjør det noe enklere...

Problemet er at DVD spilleren din sender ut et analogt signal, men LCD skjermen i en Laptop er bygd for å motta et digitalt signal.

Pkt. 3: For å få dette til må man bygge en boks som tar imot et analogt signal(composite) separere RGB signalene, digitalisere dem, kombinere dem til en full-farge bitmap(hvor størelsen kan variere) og klokke dem ut i rasende fart til en digital skjerm.

Det finnes allerede en slik boks...

Det kalles en 'Laptop med Video in'...

(Evt. en Laptop med et Video Capture kort)

Eg veit at det finnes større LCD skjermer for montasje i bil, så det er bare å lete litt rundt. (Brodern har en i bilen for å pasivisere ungene under lange bilturer)

Og ser du på 'Pimp my Ride' på MTV eller 'Rides' på Discovery vil du se mange av dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...