Computor Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Har lenge hatt lyst til å lære meg Python, og tenkte jeg kunne bruke en gammel 386 maskin til det... Får liksom ikke til å bruke winXP til noe fornuftig Blir bare til at jeg kjører DC++ og CS.... Finnes det en Linux distro som klarer seg med 4GB harddisk og en 386 CPU? Evt. en av BSD variantene? Maskinen skal kun brukes til å kjøre Python 4.2. Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Alle linux-distrob. varianta fungera bra. Men i ditt tilfelle er vel ein mest mogleg konsollbasert distrob. å foretrekke. Debian og slackware er to gode forslag. Dersom bsd, er vel freebsd eit godt valg. Lenke til kommentar
olear Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Debian og slackware er to gode forslag. Slackware fungerer ikke lengre på i386, minimumskravet er nå i486. Computor: Tror du ikke det er litt lurere å kanskje prøvde Linux på en litt bedre maskin? Er ikke akkurat så mye du får ut av en 386. Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Debian og slackware er to gode forslag. Slackware fungerer ikke lengre på i386, minimumskravet er nå i486. Computor: Tror du ikke det er litt lurere å kanskje prøvde Linux på en litt bedre maskin? Er ikke akkurat så mye du får ut av en 386. OK, det var nytt for meg:) Lenke til kommentar
Paull Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Forøvrig får du Python til windows, som jeg vil tippe gir en mye bedre opplevelse enn å sitte og knote på en 386. (Såvidt jeg skjønte hadde du en litt nyere windows-maskin i tillegg til 386'en). Er ikke mye forskjell mellom windows og linux når det gjelder Python (katalogseparatortegn, ellers heller lite) uansett. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Har lenge hatt lyst til å lære meg Python, og tenkte jeg kunne bruke en gammel 386 maskin til det... Får liksom ikke til å bruke winXP til noe fornuftig Blir bare til at jeg kjører DC++ og CS.... Finnes det en Linux distro som klarer seg med 4GB harddisk og en 386 CPU? Evt. en av BSD variantene? Maskinen skal kun brukes til å kjøre Python 4.2. Betyr egentlig meget lite hva du velger, ihvertfall når du kun skal kjøre Python. Du kan prøve deg frem med Debian Woody, NetBSD, evt. OpenBSD el. FreeBSD. Hva størrelse angår; harddisken burde holde fint. Vi er idag preget av at alle operativsystem krever enorme mengder diskplass for å fungere; dette er ikke sant, ihvertfall ikke etter min erfaring (i hovedsak OpenBSD). Mange greier å stappe relativt funksjonable OpenBSD-system på 128MB CF-kort (strippet, riktignok) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Å bruke GNU/Linux på en 386 kommer til å skade førsteinntrykket ditt av OSet noe veldig. Lenke til kommentar
Computor Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Betyr egentlig meget lite hva du velger, ihvertfall når du kun skal kjøre Python. Du kan prøve deg frem med Debian Woody, NetBSD, evt. OpenBSD el. FreeBSD. Hva størrelse angår; harddisken burde holde fint. Vi er idag preget av at alle operativsystem krever enorme mengder diskplass for å fungere; dette er ikke sant, ihvertfall ikke etter min erfaring (i hovedsak OpenBSD). Mange greier å stappe relativt funksjonable OpenBSD-system på 128MB CF-kort (strippet, riktignok) Helt enig med deg om store krav til diskplass... Jeg har klart å kjøre RedHat på en stasjonær pentium 3 med 74MB ram, og var rimelig fornøyd med resultatet. Fungerte bra med GNOME og KMD. Det er klart jeg kan installere Python på win-boxen min, men det er jo ikke noen utfordring i det! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Men 386.. vel. Til "interaktivt" arbeide er det neppe tsærlig produktivt i dag. Egentlig. og Python er jo ikke akkurat beryktet for å være lynraskt heller... Kansje smelle inn Linux i WMware eller noe? Personlig lasta jeg akkurat ned eclipse+python-plugin: får se hvor det ender Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Som noen andre sier, så er det vel best å bruke maskinen med Windows på fra før av, istedenfor å installere GNU/Linux på en i386-maskin. Jeg vil uansett tro at det vil være lettere: 1 Avhengig av hvilken ressurs du bruker for å komme i gang med Python, så vil du antakeligvis få mest utbytte av en maskin der du har en grafisk nettleser. (Dette da spesielt hvis du bruker nett- baserte ressurser). 2 Jeg regner med at du lære språket for å enten utføre oppgaver på maskinen, eller som en intro- duksjon til programmering. Uansett, men spesielt ved førstnevnte punkt, så vil du antakeligvis få mer utbytte ved å bruke maskinen med Windows. (La oss si at du skal lage backup av alle dokumentene på maskinen, så vil det være mest nyttig å gjøre dette på Windows-maskinen, ettersom i386-en antakeligvis ikke har dokumentene dine). 3 Å lage Python-programmer på i386 kan gå greit, men dersom du skal overføre dem, så må du enten gjøre det over nettverk, eller lese av skjermen (e.l), noe som uansett virker litt tungvint. (Jeg mistet tråden på hva jeg skulle si underveis. Så dersom det er litt vanskelig å forstå hva jeg mener, ignorer posten). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå