Gå til innhold

fdisk, format, dos, winxp og store disker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker enda dos sine verktøy for harddisker og enkle ting. Har f.eks Win98 boot disketten, og andre verktøy. Syns disse verktøyene er enkle, raske og trygge å bruke for basic ting.

Jeg bruker kun fat32, og liker ikke ntfs. Dette fordi jeg har opplevd flere ganger at det har blitt krøll med ntfs partisjonen, og når den er krøllete så finnes det plutselig ingen verktøy for å hente ut data, eller reparere disken (ikke som jeg vet om). Partision Magic f.eks rører ikke ntfs partisjoner med ildtang engang når noe er gærnt.

...så fat32 er kanskje litt tregt, men enkelt, trygt og reparerbart... og hvis ikke så får du lett ut dataene i en superkræsj (har opplevd et par på 10år).

Men nå begynner diskene å bli store, grisestore, og da er det kanskje en grense for disse verktøyene, eller en grense for WinXP med fat32.

Jeg kjenner til "teoretiske" begrensninger, men virkeligheten er ofte annerledes. Hva er deres erfaringer med eldre verktøy og vår moderne verden? Tror neppe jeg er den eneste her som holder fast i gamle ting....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo begynne med at standard fdisk har en bug som gjør at den viser feil kapasitet på disker over 64 GB.

Når du kommer over 120 GB så trenger du 48-bit LBA, og det takler ikke fdisk.

Microsoft mener (sikkert med god grunn) at FAT ikke bør brukes på partisjoner over 32 GB.

NTFS er et vesentlig mer robust og stabilt enn FAT, det er det få som tviler på (du er vel unntaket der).

Lenke til kommentar

brukte fdisk på disk over 120GB ... bortsett fra at den viser litt "kryptiske tegn" så gikk det bra på en 250GB

...men på en annen side så får jeg ikke verifisert at disken er ok. PQ Magic 7 sier den er ok i en sånn sjekk som tar 5sek, og windows sin egen sjekk finner ingen feil (bombe).

format gjorde jobben sin....

Altså jeg har også lest om begrensninger, og bugs, og limits her og der ... men jeg treffer ikke på dem akkuratt..

...skal aldri si aldri, kan jo hende eg driter på draget om en uke, men det funker foreløpig, ingen problem, og disken er full (har 2 disker som holder på å dø på seg).

Nå liker jeg dos sine verktøy på grunn av sine enkle og firkantete natur, men jeg har funnet få og gode windows verktøy ... PQ Magic er en av dem, men bruker ca 500% lengre tid på formatering osv... Men mulig jeg er litt utdatert på nye verktøy. Bruker ikke PQ Magic 8 pga alle rykter om bugs og drit.

EDIT: sier ikke at fat32 er mer robust og stabilt enn ntfs ... men den dagen partisjonen tryne med ntfs ... hvordan får du da reparert den? evt hentet ut data? NTFS er jo så komplisert at til og med linux miljøet har problemer med å bruke ntfs fullt ut (med mindre jeg har gått glipp av noe her)

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

OK, fdisk klarer visst store disker, min feil.

Kompleksiteten kommer kanskje av at Microsoft har hatt flere versjoner, og de er jo ikke akkurat kjent for å dele informasjon med andre. Så selv om Linux har problemer trenger det ikke bety at det er problematisk å bruke for Windows?

Formatering (quick) trenger ikke ta lang tid, det som tar tid er jo å sjekke sjekke sektorene (vanlig format).

Har selv aldri hatt problem med filsystemet i NTFS (kanskje fordi det er robust?).

Fikk en lesefeil pga dårlig sektor for ikke så lenge siden, og da fikset en chkdsk /r det uten problem. Mistet ikke en bit.

Lenke til kommentar

Er enig i at fat er ganske dinosaur på mange måter, og ms vil vel helst se det forsvinne.

Jeg har hatt problemer med ntfs på en slik måte at man ikke får startet maskinen. PQ nektet å fikse (klagde på "dirty ntfs partition flag" var satt), og der og da fant jeg ikke ut hvordan jeg kunne fikse ntfs partisjonen ... grunnen til at jeg mistet partisjonen var vel tilfeldigheter, men jeg tenkte at var det så lett å miste data på, så var ikke jeg interessert i å bruke ntfs .... fordi jeg har ikke råd til å ta backup av alt.

Derfor jeg liker dos. Det er lite og får plass på en diskett. Den gjør absolutt ingenting med diskene uten at du ber den om det.

Men hva bruker folk her av verktøy når ting går til pices? chkdsk er vel ikke det eneste??

Lenke til kommentar

Har ikke Fat32 en max grense på xantall GB per fil også? rundt 3-4GB?

Men det finnes jo også et program som heter getbackdata eller getdataback, husker ikke navnet for øyeblikket. har hørt varmt om det. Og at det skal finne igjen det meste i disk som har gått vrang.

Lenke til kommentar

fat32 har ikke noe sikkerhet,

det bruker mye plass(du får garantert mye ledig plass vist du gjør opm en stor harddisk med mye små filer om fra fat til ntfd)

ntfs kan i mye støre grad reparere seg selv.

men det kan være noe vanskligere og komme in på disken vist den ryker

Lenke til kommentar

jepp - det er jo det jeg lurer på ... for ryker disken (la oss si os disken) og du stapper den disken i en annen maskin for å kunne fikse disken??

FAT32 har endel ulemper, at clustersizen blir fryktelig stor er en ting, og det er flere andre. Opplevd Ulemper i forhold til en maskin som kjører ntfs, så føler jeg ikke de store forsjkellene. Du har bedre mulighet for å sette opp sikkerhet på filsystemet, kryptering osv osv. Det er sikkert både raskere og mer robust.

FAT32 scorer høyt på at det er enkelt, og lett å fikse (for de som har peil seff, men det gjelder vel like mye ntfs).

Getdataback...

http://www.runtime.org/gdb.htm

denne? den må eg se på

Har dere flere verktøy/rutiner for "when the shit hits the disk"?? Alltid greit å vite hva man kan gjøre...

Lenke til kommentar

Kjekt å se at det ikke er bare meg som delvis opererer med gamle verktøy og vaner. Bruker selv FAT32 på noen av partisjonene, bl.a. for raskt å kunne boot DOS, uten å ty til diskett/CD. Jeg har dog begynt å bruke NTFS på de største partisjonene, uten å ha støtt på problemer med dette.

Ultimate Boot CD er selvsagt i verktøykassen, sammen med Knoppix Live CD. Med en bootbar Knoppix Live CD, kan man lese både FAT32- og NTFS-partisjoner, og kopiere innholdet til CD, USB-disk eller over nettverket. Begge selvsagt gratis. Ett annet program, tilsvarende GetDataBack, er PC INSPECTOR™ File Recovery. Dette også selvsagt gratis.

Lenke til kommentar
Har ikke Fat32 en max grense på xantall GB per fil også? rundt 3-4GB?

Men det finnes jo også et program som heter getbackdata eller getdataback, husker ikke navnet for øyeblikket. har hørt varmt om det. Og at det skal finne igjen det meste i disk som har gått vrang.

FAT32 har en max-grense på 4GB ja, som gjør filsystemet ubrukelig for deg om du jobber mye med DVD-imager (4GB og oppover):)

Jeg har heller aldri hatt noen problemer med NTFS, og liker det mye bedre enn FAT32 og FAT16 (grøss)

Lenke til kommentar

det er ikke før de siste par ukene at jeg har begynt å få filer på over 4GB ... så jeg fikk litt hetta da. Men en kjapp titt så viste det seg at eg ikke trengte å bekymre meg (tror eg )

hehe

men joa, ser poenget.

Heh ... har lenge brukt en 40GB disk som os disk hvor jeg installerer os + progs jeg bruker ... men installerte et spill på nesten 5GB, og skjønte da fort at 40GB er nå for lite...

noen må bremse utviklingen hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...