Gå til innhold

Strømforsyngings vifte, bråker!

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3 år gammel pc som kabinett vifta bråker veldig på, er redd den går snart.. Er det ev. fare for brann?

Det er 1 GHz AMD Athlon prossessor i den. Går det eventuelt an å kjøpe en ny vifte til strømforsyningen? Er det en spes. vifte eller kan man bruke hva som helst?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de fleste strømforsyninger passer en vanlig kabinettvifte. Ofte må du lodde for å få strøm til den nye vifta. Det er ikke stor fare for brann, men strømforsyningen blir jo varmere enn det den skal være, så helt risikofritt er det ikke. Hvis du ikke har en del erfaring med elektronikk, kan det være like greit å skifte hele strømforsyningen. Komplett har noen billige som heter Q-tec. De er helt greie hvis du ikke har veldig mange deler i maskinen din.

Lenke til kommentar

Er det "fin"lodding i så fall?

Når det blir så smått som å lodde på en chip i xboxen så fikk jeg alvorlig problemer med det, men hvis det er rimelig stort ( ??? ) så går det greit..

Lenke til kommentar

Jepp, den sorte fra viften til den sorte på kortet, og den røde til den røde. En annen mulighet er å trekke ledningen på den nye viften ut sammen med de andre kablene og koble den til en evt. ledig kontakt på hovedkortet, hvis ledningen er lang nok. Det er som regel tre kabler på vifter, den siste er til viftestyring, og den kan du godt droppe hvis du ønsker. Bruk krympestrømpe slik at du ikke får kortslutninger, det blir ganske varmt inne i en PSU, og tape bare ramler av. Jeg anbefaler ikke å ta ut kortet fra PSU, det kan være ganske mye strøm i kondensatorene, og den kan du risikere å komme borti hvis du skrur for mye. Klipp av ledningene på den gamle viften og lodd.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Du kan jo også bruke den 3-pins kabelen som er på vifta, og koble den til hovedkortet. Det vil være den enkleste løsningen.

Hvis jeg f.eks kjøper denne viften:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308740&cks=SER

Kan jeg bare plugge i pluggen som du ser på bildet til hovedkortet, så er det alt som trengs? Jeg har et socket a hovedkort. Er det en slik plugg på alle hovedkort?

Er vel ikke noe mer jeg trenger å vite etter at jeg vet dette så jeg takker for alle som har svart :w00t:

Lenke til kommentar
Vær litt obs på at q-tec-vifter ikke har så lang levetid da, 1-2 år ved kont. drift... :cry:

Ikke i mitt tilfelle.. ;) Hvor har du forresten hørt det fra? En eller annen syteunge som liker å rakke ned på Q-tec fordi alle andre gjør det? =/

Edit: Vifta på Q-tec'n er på 32dB.. 5 dB i forskjell! Gå heller for Papst (dårlig CFM) eller det beste; SilenX!

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Ikke i mitt tilfelle.. ;) Hvor har du forresten hørt det fra? En eller annen syteunge som liker å rakke ned på Q-tec fordi alle andre gjør det? =/

Ganske mange her på forumet, men det er nok blitt smørt godt på tror eg.

EDIT: Hadde vert artig om overklokking.no kunne testet en Q-tec med den nye testmaskinen deres, så vi kunne funnet ut om ryktene er sånne eller ikke.

Endret av suprsid
Lenke til kommentar
Vær litt obs på at q-tec-vifter ikke har så lang levetid da, 1-2 år ved kont. drift... :cry:

Da er vel det jeg som er syteungen, da, fordi dette er egen erfaring.

Drepte et HK og en PSU (av merke Q-tec) fordi q-tec-vifta var utslitt og ikke orket å gå rundt, og hele psu ble så varm at kondensatorer smeltet. Kunne ikke ta på toppen av kabinettet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...