Gå til innhold

Chipset viften på Asus A8N SLI Deluxe

LG_91

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål. Så jeg håper du kan svare på dem, iværtfall noen :)

1: Som mange andre bråker chipset viften på Asus A8N SLI Deluxe oss meg også, jeg ha kjøpt en slik en blå Zalman ribbbe til rundt 60 KR. Men har ikke montert den enda.

Hålder den med tanken på kjølinga? Eller blir det for varmt?

2: Er det noen som vet om ett program som måler tempen på chipset? Hvis det er mulig?

3: Til slutt ett spørsmål som egentlig burte vært tatt opp i Skjermkort og TV kort.

Mitt ATI Radeon X700Pro har en idle temp på 48 *C og en temp på 56 *C rett etter att jeg har spillt Warkraft 3 (The frozen Throne), er dette veldig varmt? Jeg bruker standar kjøler?

På forhånd takk for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, for det første: Speedfan vil IKKE vise tempen på chipsettet på det HK'et.

Du vil få frem en temperatur for "mainboard/chipset", men denne er ikke riktig.

Årsaken er at tempsensoren på det kortet bare sitter i nærheten av chipsettet. Faktisk temperatur vil ligge ca 20 grader over (avhengig av diverse forhold i kabinettet).

Så, for å svare på spørsmålet: Ja, en slik blå zalman ribbe (ZM-NB47J) vil virke på det hovedkortet. Ribba blir varm, veldig varm faktisk, men både zalman og asus har bekreftet at chipsettet tåler det.

Jeg gjorde en gang en test, der jeg målte faktisk temperatur, på chipsettet. Du kan finne resultatet i den o'store Asus A8N tråden (se på side 112):

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=351688&st=0

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Altså, for det første: Speedfan vil IKKE vise tempen på chipsettet på det HK'et.

Du vil få frem en temperatur for "mainboard/chipset", men denne er ikke riktig.

Årsaken er at tempsensoren på det kortet bare sitter i nærheten av chipsettet. Faktisk temperatur vil ligge ca 20 grader over (avhengig av diverse forhold i kabinettet).

Så, for å svare på spørsmålet: Ja, en slik blå zalman ribbe (SM-NB47J) vil virke på det hovedkortet. Ribba blir varm, veldig varm faktisk, men både zalman og asus har bekreftet at chipsettet tåler det.

Jeg gjorde en gang en test, der jeg målte faktisk temperatur, på chipsettet. Du kan finne resultatet i den o'store Asus A8N tråden (se på side 112):

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=351688&st=0

Takk :thumbup:

Jeg synes jo det var så rart att SpeedFan viste at chipsettet var rundt 30 *C, siden ribben er så glovarm å ta på (temp og viftehastighet hopper litt opp å ned).

Men viss det er slik att sensoren sitter i nærheten av chippsettet og ikke på chippsettet, forklare jo det det hele :)

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I kabinettet mitt har jeg en 8 cm vifte i nede i front som vil sikte rett mot Zalman ribben. Men denne vifta har jeg koplet på en temperaturstyrt viftestyring, slik att alle kabinettviftene går med halv hastighet når det er under 40 grader i kabinettet. Men tror dere det er en god ide å kople den 8 cm viften av viftestyringen slik att den går med full hastighet å blåser mer luft på Zalman ribben?

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...