Fred-rik Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Hei Jeg har lest SATA-tråden, men følte at den ikke svarte på mitt spørsmål. Jeg har en IDE harddisk som skal være den som XP ligger på og SATA disken skal bare være ved siden... Så hva gjør jeg får å få den opp? Må sikkert rote rundt i setupen, men jeg forstår jo ikke akkurat hva de spør om her: http://home.no.net/gsiden/sata/CIMG1284.JPG http://home.no.net/gsiden/sata/CIMG1285.JPG Hjelp! Lenke til kommentar
Magic Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Vel, det første du gjør er å gå inn i BIOS og disable RAID-bios, så lenge du bare bruker en harddisk og ikke har noen planer om å bruke to harddisker eller flere i RAID oppsett (to harddisker som én eller kopi av en haddisk på en annen etc.) er det ingen grunn til å ha denne funksjonen påslått. I tillegg bruker RAID biosen noen sekunder under oppstart som er bortkastet tid. Slå av RAID bios, og under installasjon av Windows XP, trykk F6 og sett inn disketten med nvidia ide-drivere som fulgte med hovedkortet. Installer begge driverne og velg "neste". Da vil installasjonsprogrammet for Windows XP finne harddisken og installasjonen kan fullføres. Lykke til! Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 (endret) Du er inne på RAID oppsettet, noe som ikke er nødvendig for å bruke en s-ata disk. Du trenger dessuten to disker til dette. Mirroring: All data blir skrevet til to disker, slik at du har en backup = Sikkerhet Stripping: Data blir skrevet og lest til/fra to disker = høyere ytelse Slutter en av diskene å fungere vil du miste dataene på begge. Hvis du har installert drivere til s-ata disker og enablet s-ata på hk (gjøres med en jumper på hk på enkelte kort), kan du se om du finner disken under diskmanagment/diskbehandling. Gjør du det er det bare å partisjonere/formatere for å kunne ta den i bruk. edit: Kommenar til posten over. På noen hovedkort må du trykke f6 under installasjon av XP på en s-ata disk. Tror du slipper det på de fleste nyere hk. Siden du ikke skal ha os på s-ata disken, trenger du ikke tenke på dette. Endret 5. juli 2005 av MorePower Lenke til kommentar
Fred-rik Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Hver gang jeg starter XP får jeg en melding om at noe nytt er tilknyttet og den klarer ikke å installere den... Jeg tenker den mener S-ATA disken min. Jeg har et MSI K8N Neo4 Platinum hovedkort, har installert den Silicon driveren som jeg lastet ned fra MSI sin hjemmeside, men den vil fortsatt ikke installere seg! Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 NV RAID (Software)• Supports up to 4 SATA and 4 ATA133 Hard drives - RAID 0 or 1, 0+1, JBOD is supported - RAID function available for ATA133+SATA H/D drives Silicon Image's SATARAID5™ (Software) • RAID 0 or 1, RAID5, RAID10, and JBOD groups are supported • Support up to 4 SATA devices connected to a single controller Du har flere s-ata kontrollere, er du sikker på at disken er koblet til Silicon Image sin. Sjekk manual for hvilke kontakter som tilhører Nvidia og hvilke som tilhøre Silicon. Eventuelt installer s-ata driverne til nvidia også, skal være på cd´n som fulgte med hk, og se om disken blir installert da. Lenke til kommentar
Fred-rik Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Satt den i riktig harddisken i riktig ''hull'' nå... Men får den fortsatt ikke opp :S http://home.no.net/gsiden/sata/sata.png Lenke til kommentar
Magic Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 gå inn i windows xp sin diskbehandler, formater harddisken (SATA disken, IKKE windows-disken) og tilegne stasjonsbokstav til harddisken. Diskbehandler finner du slik: kontrollpanel administrative værktøy datamaskinbehandling lagringsplass diskbehandling Lykke til Lenke til kommentar
Fred-rik Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Fikk det til nå Takk Men hvis jeg installerer XP i min nye harddisk som har blitt tildelt bokstav I, kan jeg da fjerne de andre harddiskene mine og bare bruke denne? (De andre er IDE, mens denne er S-ATA) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå