bOMS Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Sikkert ATA disken som har startup (system filene) og så har duSATA disken som først i BOOT order . Blander du ATA og SATA disker i systemet og ønsker win installert på SATA disken må ATA(ene) være frakoplet under installasjonen . Dette da win-setup alltid ser ATA disker som de første uansett hvilken boot order du har satt , og gjør 1'ste ATA disken som system drive . Dette velger du vel i BIOS'en. Det gjør jeg ihvertfall på min maskin. Problemet er vel å installere OS på en SATA disk, for da må du ha en driverdiskett med drivere for SATA disken under installasjonen. Lenke til kommentar
PoW Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Har hatt samme problem, men da var det en diskett som sto i diskettstasjonen.. Hmm Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Feilmelding: "NTLDR is missing" Problemet: BOOT-sectoren finner ikke oppstartsfilen NTLDR på primary-partisjonen. Oppstår i win2000/winXP Løsning: NTLDR må kopiéres fra windows-cden, den ligger under I386. Nå skal jeg forklare dette grundig: * Få tak i oppstartsdiskett eller lag en på følgende måte: - Finn en diskett(helst tom). - Formatér den som en MS-DOS-oppstartsdiskett (i windows utforsker). - Kopiér ntldr fra windows-cden og legg filen direkte på disketten. (Om du ikke har windows-cden, så kan du kopiére den fra hvilken som helst maskin som har samme windows. Men da er det fare for at filen kan være skadet) * Start opp maskinen med disketten. Nå kommer det opp "starting...", hvis du får "I/O Error" så er det feil på disketten, da får du lange en ny diskett. Når du får opp "A:\>" kan du fortsette. * Skriv følgende kommando: copy ntldr c:\ntldr (om du har windows på en annen partisjon enn c:\, så må du skrive bokstaven til den riktige partisjonen) * Ta ut disketten, så start masina på nytt. Lykke til! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2005 Takker for mange svar! Har ikke internettforbindelse hjemme nå, og ferierer litt, så jeg skal prøve så fort jeg kan. Luzifer Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Hvis det skulle (mot forventning) oppstå problemer under overføring av filer fra diskett til systempartisjonen, så skal det være mulig å bruke noe som skal hete "recovery console" (eller noe lignende) på windows cd-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå