Gå til innhold

Plutselig hakking på Tundra 1559X. Drivere? Varme?


Anbefalte innlegg

Søstra mi sin Tundra 1559X oppfører seg veldig merkelig. Den kjører det ene øyeblikket alle spill helt perfekt, mens i det neste begynner alt plutselig å storhakke. Tidligere i dag satt hun å spillte Pro Evolution Soccer 4. Et spill som overhodet ikke kan kategoriseres som krevende for pcen. Spillet kjørte prikkfritt i ca 10-15 minutter så helt plutselig begynte det å storhakke. Det var ingen krevende programmer som kjørte i bakgrunnen. I går satt jeg å så på at hun spillte Far Cry. Spillet kjørte perfekt i rundt 60fps helt til plutselig gikk det en slags stripe nedover skjermen. Plutselig 20fps. Fpsen forble lav helt til jeg trykte på ESC. I menyen kom samme stripen over skjermen igjen. Jeg startet så spillet og FPS var tilbake til normalt nivå. I hvertfall en liten stund...

 

Jeg syns dette er svært merkelig. Jeg vet selvsagt ikke om det er noen sammenheng mellom problemet i Far Cry og PES4, men det kan da virke slik. PCen er bare noen dager gammel. Alle driverne på pcen er de som fulgte med da hun kjøpte den unntatt skjermkortdriveren. Det er den siste fra hjemmesiden til Aopen. Operativsystemet er WinXP ProSP2. Med alle oppdateringer installert. Pcen har installert Norton 2005. Versionen er også oppdatert.

 

Håper virkelig noen kan komme med forslag til hva som kan være galt. Jeg for min del vil egentlig tippe at skjermkortdriveren kan være årsaken til problemet. Jeg har ikke funnet noen andre drivere hun kan bruke. De fra Nvidia sin side fungerer ikke.

 

Er det noen med en Tundra 1559 som kan gi URL til driveren de bruker?

 

Ett annet alternativ kan jo være at skjermkortet blir svært varmt, men hvis skjermkortet blir for varmt vil det da begynne å hakke? Vil ikke pcen bare slå seg av, eller noe i den duren da?

 

Noen som har opplevd lignende problem? Hva tror du kan være årsaken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørtes mistenkelig ut som et varme problem.

Gjorde nettop ett lite eksperiment. Testet PES4 helt til det begynte å hakke. Så minimerte jeg det og målte temp på skjermkortet. Viste 87grader. Er det varmt nok til at denne typen hakking kan forekomme?

 

Hvis dette er årsaken hva kan vi da gjøre med det? Er det bare å sende den i retur da?

Lenke til kommentar
Det kan være norton som har skylden i hakkingen. Har du prøvd å avslutte programmet og sett om det hjelper ?

Takk for tipset. Skal teste selv om jeg egentlig tviler på at det er årsaken siden det kun begynner å hakke etter 10-15mins spilling.

 

Killer-B: Ja hun spiller PES4. Hold deg til topic.

Lenke til kommentar

Om den egner seg til spill har lite med saken å gjøre. Den skal jo ikke knele fordi om du gir den en krevende oppgave.

 

EDIT: Den har jo et Nvidia 6600 grafikkort, noe som definitivt egner seg til spill. HAr du prøvd modda drivere fra Omega ? De har alltid fungert utmerket på mine bærbare.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Hørtes mistenkelig ut som et varme problem.

Gjorde nettop ett lite eksperiment. Testet PES4 helt til det begynte å hakke. Så minimerte jeg det og målte temp på skjermkortet. Viste 87grader. Er det varmt nok til at denne typen hakking kan forekomme?

 

Hvis dette er årsaken hva kan vi da gjøre med det? Er det bare å sende den i retur da?

Ja, så høy temperatur vil jeg tru skal kunne være grunn for hakkingen.

Kan godt være at det er noe kjøling som ikke fungerer aktivt, f.eks. at ei vifte ikke kjører som den skal.

 

Ta den til service. Vil være garanti eller reklamasjon om det er feil med kjølingen.

 

Edit: Angående spillmuligheter. 1559X har som nevnt Nvidia 6600 grafikkort, og har også Pentium-M 1,866 GHz og 1GB ram (2x512 DDR2). Så den fungerer ganske bra til spill, for å være en laptop.

Endret av Xyrez
Lenke til kommentar
EDIT: Den har jo et Nvidia 6600 grafikkort, noe som definitivt egner seg til spill. HAr du prøvd modda drivere fra Omega ? De har alltid fungert utmerket på mine bærbare.

Jeg har ikke prøvd omega driverne til denne pcen nei. Støtter de Geforce 6600MXM kort da? Det gjør i hvertfall ikke driverne fra Nvidias side. Hvis de gjør det skal jeg garantert teste dem da jeg har god erfaring med omega driverne på min egen stasjonære pc.

 

Skal også forsøke å spille med alle andre programmer deaktivert. Slikt som f.eks Norton. Eieren av pcen skal snart reise bort på ferie. Dersom problemet ikke har fått løst seg innen hun kommer hjem igjen regner jeg med at det blir retur av pcen.

 

EDIT: Markaren: Bruker også de driverne du linket til.

Endret av OterOter
Lenke til kommentar

Den temperaturen kan vel grense mot artifacts, jeg får ihvertfall det på mitt 6600gt, overklokka en smule og fæl sommervarme har skylden i det. Blir lite spilling til jeg får mekka bedre kjøling.

 

(stasjonær pc btw.)

 

Edit: Kom akkurat på en ting, er vel en sikkerhets sak i drivera som slår inn hvis gpu kommer på 127 grader, at den klokker ned core? Det resulterer jo logisk nok i lav fps.

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...